Annons

Fel datuminställning på kamerna - hur ändra bilderna i efterhand?

Produkter
(logga in för att koppla)

CrazzlY

Aktiv medlem
Så, jag var ute idag och fotade en hel del fina bilder som jag blev riktigt nöjd med. Men så kommer jag hem och upptäcker att datumet i kameran inte var rätt inställt över huvud taget, så nu står det att mina bilder vart tagna för flera månader sedan!

Finns det något program som jag kan ändra detta med, så att det står rätt tid i informationen för varje bild? :(
 

Saxdalen

Aktiv medlem
De flesta "katalogprogram" klarar det.

Vad har du?
Lightroom, Bridge...

Finns säkert något gratisprogram ute på marknaden också. Men det vet inte jag något om.
 

dale

Medlem
Jag använder mig av gratisprogrammet Exifer som finns på http://www.download.com/Exifer/3000...4-10142150.html för att ändra massa grejjer i EXIF taggarna. Programmet kan även exportera ut taggarna till en komma separerd fil om man vill spara dom eller lägga din i Excel eller någon databas. Brukar programmet när jag upptäckt klockan i kameran gått fel. Går nämnligen markera en drös med bilder å sen "uppdatera/plussa på /dra av" tiden med till exempel 1 timme, 3 minuter å 50 sekunder. Man glömmer ju ibland de där med sommar/vintertid å klockrona i kamerorna är ju inte direkt stabila å inte går dom å synka med datorn heller.
 

bildsten

Aktiv medlem
Gratisprogrammet Faststone Image viewer kan ändra datum på bilderna. Programmet är främst ett utmärkt visningsprogram både på skärm och med digitalprojektor men har redigeringsmöjligheter varav en del är i högsta klass, tex beskärning, omsampling och rotering.

Programmet öppnar förutom alla tänkbara vanliga bildformat inklusive psd även rawfiler och jag använder det som urvalsprogram istället för Bridge. Det kan ställas in så att markerad bild öppnas i PS eller i Bridge, rawfiler öppnas i ACR.

Men som sagt det klarar av att ändra datum och tid också, på både enstaka bilder och flera bilder samtidigt.

Programmet fordrar en del inställning i skins och tools, bl.a. beträffande bakgrundsfärg och hur det ska uppträda vid olika knapptryckningar på musen och skrollhjulet mm. Det finns väldigt mycket att ställa in efter smak.

www.faststone.org. Jag vill minnas att nedladdningsalternativ 2 är bäst.
 
ANNONS