Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)

bengan-j

Avslutat medlemskap
vilken väg skall Sony välja, kommer det mera korsformade sensorer, ligger problemet där, blir det för mycke data att ta hand om, canon har 19st korsformade. Kommer Sony att utveckla AF:en så den blir bra att följa snabba förlopp. vänl./Bengt.
Vi kan bara hoppas att Sony har för avsikt att trycka till konkurrenterna där det verkligen gör ont, dvs att erbjuda fungerande kameror. Det hoppas i alla fall jag även om det nu innebär att de måste vara lite lugnare på prestandafronten.

Det värsta är att Sony nu har bråttom med att få ut nya mellan-modellen som kommer att innehålla mycket oprövade grejer i sig. Det är marknadsmässigt dyra månader som flyter på nu. Det är lätt att frestas att kränga ut sakerna innan designen är genomtestad i en sån här panik.
 

Bengf

Aktiv medlem
ja precis dom tar mycket god tid på sig, intressant igentligen att följa 7D-tråden, starkare kärlek til ett kameramärke har jag alldrig varit med om, men förstår det till viss del då canon har några riktigt bra objektiv, och dom måste man ju använda, tålamodet mot Canons erbarmliga slarv med leveranskontrollen är ju berundransvärd. canons varumärke lever verkligen farligt. Dom vet väl att så många har skåpen fulla med optik och att byte alldrig kan komma i fråga. Kameran är tydlingen så avancerad att erfarna Canonägare har svårt att klara av kameran. Hoppas inte nya Sony A7xx blir lika komplicerad och får ett bra menysystem, undrar vad Sony jobbar med som fördröjer modellen, är det filmfunktionen dom har krångel med tro. /Bengt.
 

mayro

Aktiv medlem
Var den inte snudd klar ? men drogs tillbaks för ombyggnation?? Jag tyckte jag läste nått sådant.. Fråga mig inte vart..Det minns jag tyvärr inte.. Kanske var nått löst rykte bara... Utan fakta bakom..
 

Bengf

Aktiv medlem
Nja... 10 modeller är väl släppta med A100 i starten, sedan väntade alla på efterföljaren som blev A700 som kom sent -07. sedan har Canon släppt 50D och 7D, Nikon D90 pentax K7 är ju kameror som kryper sakta mot året nu, så vad gäller släpp inom dom segmenten har Sony dröjt utan bekymmer om att förlora köpare, Canon ser väl faran och släpper snabbt en på pappret vass 550D, tidiga ryckten talade om att ingen ersättare till A700 var planerad till detta år, men nu har en prototyp precenterats som vi har sett, till och med två modeller, vet ej vad dom filar på Sony, tror inte på någon trollerikamera, utan det är nog problem med filmfunktionen.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nja... 10 modeller är väl släppta med A100 i starten, sedan väntade alla på efterföljaren som blev A700 som kom sent -07. sedan har Canon släppt 50D och 7D, Nikon D90 pentax K7 är ju kameror som kryper sakta mot året nu, så vad gäller släpp inom dom segmenten har Sony dröjt utan bekymmer om att förlora köpare, Canon ser väl faran och släpper snabbt en på pappret vass 550D, tidiga ryckten talade om att ingen ersättare till A700 var planerad till detta år, men nu har en prototyp precenterats som vi har sett, till och med två modeller, vet ej vad dom filar på Sony, tror inte på någon trollerikamera, utan det är nog problem med filmfunktionen.
13 får jag det till tror jag.
 

mayro

Aktiv medlem
Jag undrar om inte den efterföljande kameran som skall ersätta A700 är Sonys i särklass viktigaste kamera i systemkameranischen dom byggt..

Den får helt enkelt inte bli en "dålig" kamera..
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Är man en expanderande sektor så får INGA kameror vara dåliga på vägen - då förlorar man momentum. Om någon del av tidskedjan inte skulle vara en säljsucce är detta ingen panik, men det får inte finnas hål eller avbrott i tidslinjen - då tappar man kunder.

Men visst - A700's efterförljare har ett par VÄLDIGT viktiga skor att fylla, nämligen en sektor där Sony inte har någon närvaro över huvud taget - i pro/semi-pro delen. Hur man än ser det är A900/A850 bara riktade mot två kundgrupper - landskap/natur och entusiaster.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
13 får jag det till tror jag.
Stämmer - Sony har faktiskt kommit ut med 13 DSLR-kameramodeller inkl A100. Inte så pjåkigt...

Men det som verkligen imponerar på mig är att Sony hittills helt och hållet har lyckats klara sig undan systematiska fel - trots att de gick från ingenting och till fullformat på två år blankt! Något som vare sig Canon eller Nikon klarat, trots deras i jämförelse enorma erfarenhet. De tog flera gånger så lång tid på sig, men ingen av dem lyckades ändå klara detta utan problem med sina produkter.

Fast nu är, som redan sagts, Sony inne i ett väldigt känsligt läge - det skrias vilt på att de är alldeles för långsamma med A700:ans efterföljare, och den ska ju helst matcha eller överträffa Canons 7D. Med denna väldiga såväl tids- som funktionsmässiga press på Sony är det förstås inte svårt att föreställa sig att risken för att något problem ska uppstå någonstans är tämligen hög. De är ju inne på (för Sony) okänd mark, där inte ens de redan befintliga två stora och mera vana elefanterna har lyckats undvika att snubbla...

Fast Sony är säkerligen väl medveten om läget. Förhållandena inom fotovärlden är på intet sätt rättvisa. Canon och Nikon kan bevisligen komma undan med även ganska mycket strul, men ifall Sony skulle göra EN ENDA tabbe av systematisk karaktär, så skulle de bli fullständigt hudflängda, det vet vi ju alla. Eller hur?


Se här hur komplicerad även deras allra enklaste och billigaste nybörjarkamera är:
http://englishrussia.com/?p=11396

Som någon skrev: Förvånansvärt att de kan sälja dessa kameror så billigt.

Och en annan: "Every time I see the 'innards' of a DSLR I am still amazed that the damned things work at all - there is so much to go wrong!" (På Dyxum)


Sony har ju hittills lyckats få sina DSLR-kameror att fungera utan strul. Vi kan bara hoppas på att de lyckas med detta även i fortsättningen, så länge som möjligt (att de ALLTID skulle klara detta för allt framtid får väl anses vara närmast en omöjlighet).
 

FlyerOne

Aktiv medlem
...
Men visst - A700's efterförljare har ett par VÄLDIGT viktiga skor att fylla, nämligen en sektor där Sony inte har någon närvaro över huvud taget - i pro/semi-pro delen. Hur man än ser det är A900/A850 bara riktade mot två kundgrupper - landskap/natur och entusiaster.
Mja, något fler användargrupper bör det väl gå att finna.
Ex. makrofotografer (som du i och för sig kanske räknade in i din första grupp), porträttfotografer, bröllopsfotografer, modefotografer och produktfotografer.
 

Bengf

Aktiv medlem
Stämmer - Sony har faktiskt kommit ut med 13 DSLR-kameramodeller inkl A100. Inte så pjåkigt...

Men det som verkligen imponerar på mig är att Sony hittills helt och hållet har lyckats klara sig undan systematiska fel - trots att de gick från ingenting och till fullformat på två år blankt! Något som vare sig Canon eller Nikon klarat, trots deras i jämförelse enorma erfarenhet. De tog flera gånger så lång tid på sig, men ingen av dem lyckades ändå klara detta utan problem med sina produkter.

Fast nu är, som redan sagts, Sony inne i ett väldigt känsligt läge - det skrias vilt på att de är alldeles för långsamma med A700:ans efterföljare, och den ska ju helst matcha eller överträffa Canons 7D. Med denna väldiga såväl tids- som funktionsmässiga press på Sony är det förstås inte svårt att föreställa sig att risken för att något problem ska uppstå någonstans är tämligen hög. De är ju inne på (för Sony) okänd mark, där inte ens de redan befintliga två stora och mera vana elefanterna har lyckats undvika att snubbla...

Fast Sony är säkerligen väl medveten om läget. Förhållandena inom fotovärlden är på intet sätt rättvisa. Canon och Nikon kan bevisligen komma undan med även ganska mycket strul, men ifall Sony skulle göra EN ENDA tabbe av systematisk karaktär, så skulle de bli fullständigt hudflängda, det vet vi ju alla. Eller hur?


Se här hur komplicerad även deras allra enklaste och billigaste nybörjarkamera är:
http://englishrussia.com/?p=11396

Som någon skrev: Förvånansvärt att de kan sälja dessa kameror så billigt.

Och en annan: "Every time I see the 'innards' of a DSLR I am still amazed that the damned things work at all - there is so much to go wrong!" (På Dyxum)


Sony har ju hittills lyckats få sina DSLR-kameror att fungera utan strul. Vi kan bara hoppas på att de lyckas med detta även i fortsättningen, så länge som möjligt (att de ALLTID skulle klara detta för allt framtid får väl anses vara närmast en omöjlighet).
Ja det måste vara godis för Jocke att titta på. Tycker urgröpningen i handgreppet ser bra ut, det är nog den mest prisvärda kameran man kan köpa idag, lätt och smidig, 10Mp räcker mycket långt, har varit lite sugen på den faktiskt, 3900 kr när dom tar 6-7000Kr för bättre kompakter, den är också förvånansvärt snabb i autofokus på stillastående motiv, en G11 hänger inte alls med där. Är väldigt rädd att A7xx när den kommer blir ganska så dyr. PS (och fast monitor har den precis som prokamerorna.)
 

Leo S

Avslutat medlemskap
Ja det måste vara godis för Jocke att titta på. Tycker urgröpningen i handgreppet ser bra ut, det är nog den mest prisvärda kameran man kan köpa idag, lätt och smidig, 10Mp räcker mycket långt, har varit lite sugen på den faktiskt, 3900 kr när dom tar 6-7000Kr för bättre kompakter, den är också förvånansvärt snabb i autofokus på stillastående motiv, en G11 hänger inte alls med där. Är väldigt rädd att A7xx när den kommer blir ganska så dyr. PS (och fast monitor har den precis som prokamerorna.)
OnOff säljer A-230 med kitobjektiv och väska för 3 385 spänn! Du får alltså två för priset av en G11... Snacka snabb med en i varje hand.. ;-)
 

Bengf

Aktiv medlem
OnOff säljer A-230 med kitobjektiv och väska för 3 385 spänn! Du får alltså två för priset av en G11... Snacka snabb med en i varje hand.. ;-)
som jag kommer ihåg tror jag A200 har mera finesser än den nyare A230, Gunnar vet nog besked om hur det är. Men du har helt rätt om A230, klart bättre än någon kompakt dessutom mindre än många andra dslr.
 

KGS

Aktiv medlem
... trots att de gick från ingenting och till fullformat på två år blankt! ...
Den historieskrivningen stämmer inte, tycker jag, de köpte upp ett mycket etablerat företag och bytte namn o logotype, men kunskapen och historien fick de med sig in i boet. Det finns inget som tyder på att de sparkade alla kunniga Minoltamedarbetare o stoppade in idel nybörjare i produktionen. Att byta från D7D till A700 kändes välbekant samtidigt som det var en fräsch uppdatering i hastighet, pixlar, brus och batteritid mm, men ingen jätterevolution, eller nedköp. För att inte tala om alla, smått legendariska, gluggar som går att få tag i till det "nya" märket Sony, oavsett det är med Minoltas eller Sonys logo.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är frågan hur det var, Konika kämpade under många med sitt, Minolta var på sin kant, vi kan tänka oss sjuttiotalet här, det är 40 år sedan. KM/minolta gick ihop, minns ej när, var det 2006 Sony tog över, Joakim kan historien kring detta, var nog lite tidigare. Frågan är nu hur många av dom gamla teknikerna som lever idag, många kan ha gått i pension.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
............Men det som verkligen imponerar på mig är att Sony hittills helt och hållet har lyckats klara sig undan systematiska fel - trots att de gick från ingenting och till fullformat på två år blankt! Något som vare sig Canon eller Nikon klarat, trots deras i jämförelse enorma erfarenhet. De tog flera gånger så lång tid på sig, men ingen av dem lyckades ändå klara detta utan problem med sina produkter.

Fast nu är, som redan sagts, Sony inne i ett väldigt känsligt läge - det skrias vilt på att de är alldeles för långsamma med A700:ans efterföljare, och den ska ju helst matcha eller överträffa Canons 7D. Med denna väldiga såväl tids- som funktionsmässiga press på Sony är det förstås inte svårt att föreställa sig att risken för att något problem ska uppstå någonstans är tämligen hög. De är ju inne på (för Sony) okänd mark, där inte ens de redan befintliga två stora och mera vana elefanterna har lyckats undvika att snubbla...

Fast Sony är säkerligen väl medveten om läget. Förhållandena inom fotovärlden är på intet sätt rättvisa. Canon och Nikon kan bevisligen komma undan med även ganska mycket strul, men ifall Sony skulle göra EN ENDA tabbe av systematisk karaktär, så skulle de bli fullständigt hudflängda, det vet vi ju alla. Eller hur? .............


............Sony har ju hittills lyckats få sina DSLR-kameror att fungera utan strul. Vi kan bara hoppas på att de lyckas med detta även i fortsättningen, så länge som möjligt (att de ALLTID skulle klara detta för allt framtid får väl anses vara närmast en omöjlighet).
Med tanke på hur mycket strul jag hade med D7D så har Sony lyckats fantastiskt bra. D7D var en fantastiskt fin kamera för sin tid. Tyvärr hade jag mer strul med den än med alla mina övriga kameror jag haft sedan 60-talet tillsammans. Till och med kitobjektivet föll havt isär när skruvarna rasade ur det så linselementet satt och dinglade. Tack gode gud att KM blev uppköpt. Jag vet inte om jag orkat med en till strulande modell. Det bästa är dock inte att Sonys kameror håller ihop bättre utan att de äntligen fixat AF-problemen i de senare modellerna. Det är i särklass det mest irriterande typ av problem jag varit med om. Ett AF-problem sabbar inte bara din fotodag utan upphäver faktiskt helt meningen med att fotografera överhuvudtaget. Så på så sätt är jag ett stort fan av den utveckling Sony mäktat med främst de senaste åren. Ska jag säga något postivt om KM:s kameror så är det väl att genom det strul de gav mig blev jag tvingad att verkligen lära mig mycket mer än jag skulle gjort annars om villkoren för digital fotografering. Så det kanske inte var så dumt trots allt trots att det var djäkligt enerverande.

Jag tror du har helt rätt i att ingen skulle förlåta Sony den typen av strul som Canon utsatt stora delar av sin kundkrets för utan att skämmas och varför skulle de behöva det med så hängivna kunder som förlåter allt och verkar lyckliga bara av det att Canon så "storsint" fixar AF-strulet gratis om man orkar skicka in sin kamera till Intervision. Sony hade varit helt rökta om man nöjt sig med att torgföra samma halvtaskiga kvalitet som Canon eller för den delen Konica Minolta visade upp med 7D (ej att sammanblandas med Canons 7D). Man hade fått löpa gatlopp i pressen och sedan hade det varit kört. Att konkurrera med Canon är inte lätt trots Canons upprepade AF-fadäser. Ni kan ju bara försöka föreställa er hur det skulle sett ut om Sony haft lika taskig leveranskvalitet som Canon. Då hade Sony lika gärna kunnat ta ner skylten efter första åren. Det ryktet hade de nog aldrig blivit av med.
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
Med tanke på hur mycket strul jag hade med D7D så har Sony lyckats fantastiskt bra. D7D var en fantastiskt fin kamera för sin tid. Tyvärr hade jag mer strul med den än med alla mina övriga kameror jag haft sedan 60-talet tillsammans. Till och med kitobjektivet föll havt isär när skruvarna rasade ur det så linselementet satt och dinglade. Tack gode gud att KM blev uppköpt. Jag vet inte om jag orkat med en till strulande modell. Det bästa är dock inte att Sonys kameror håller ihop bättre utan att de äntligen fixat AF-problemen i de senare modellerna. Det är i särklass det mest irriterande typ av problem jag varit med om. Ett AF-problem sabbar inte bara din fotodag utan upphäver faktiskt helt meningen med att fotografera överhuvudtaget. Så på så sätt är jag ett stort fan av den utveckling Sony mäktat med främst de senaste åren. Ska jag säga något postivt om KM:s kameror så är det väl att genom det strul de gav mig blev jag tvingad att verkligen lära mig mycket mer än jag skulle gjort annars om villkoren för digital fotografering. Så det kanske inte var så dumt trots allt trots att det var djäkligt enerverande.
Slår vad om att det finns måndagsexemplar av A700 o A900 också. Min D7D fungerar utmärkt efter 250.000 exponeringar (med råge) och hade egentligen aldrig något allvarligt fel. En släng av Black Frame gjorde att kameran, på garantin, flera år efter Minoltas sorti från kameramarknaden, reparerades till nyskick. Det enda som falerat är den lilla skinnbiten på baksidan som trillat bort.
 
ANNONS