Annons

A700-ersättare - senaste rykten

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Slår vad om att det finns måndagsexemplar av A700 o A900 också. Min D7D fungerar utmärkt efter 250.000 exponeringar (med råge) och hade egentligen aldrig något allvarligt fel. En släng av Black Frame gjorde att kameran, på garantin, flera år efter Minoltas sorti från kameramarknaden, reparerades till nyskick. Det enda som falerat är den lilla skinnbiten på baksidan som trillat bort.
Säkert finns de som aldrig haft några fel med 7D. Min var på verkstad tre gånger. Två p.g.a. AF problem, black frame och trasigt objektiv. En gång för AF-justering. Tyvärr löste ju det inte problemet utan det fick man skruva till själv. AF justerades flera gånger i samband med att de bytte både slutare och AS Assembly (Anti Shake).

Jag vet att speciellt A700-ägarna haft AF-problem de med trots att AF förbättrats i den modellen i jämförelse med tidigare. Jag har sett det själv också vid egna tester med mina objektiv.

Men det finns stöd för påståendet om ett kvalitetslyft för Sony för även om volymerna var och är mindre än konkurrenternas så syntes AS- och AF-problemen som KM hade ändå ganska tydligt i den dialog som fanns på Dyxum då det begav sig. Det är betydligt mer sällan man ser gnäll på samma typer av funktioner i den senare generationen kameror exv. A900, A850 och A5xx. Inte heller bland de rena instegsmodellerna verkar folk gnälla speciellt mycket om AF-problem även om jag i något fall läst om någon A200 som strulat. Men citroner finns det väl av alla sorter - en del mer sura än andra.

Jag var verkligen inte ensam att ha strul med D7D :) och det finns fortfarande folk som förvirrat rapporterar våra kära D7D-standardproblem på Dyxum. D7D lever!
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Garantin också. Otroligt nog.

Klart att Sony drog nytta av de erfarenheter Minolta gjort, goda som onda. Skamligt vore det väl annars.
Det där med garantin bådar ju lite gott. Jag tycker det är snyggt att de fortsätter fixa dessa problem gratis. Undrar när de lägger av med det? När delarna är slut? Får man inte en ny slutare vid BF-rep? Time för de som kört sina 7D hårt som du att lämna in för byte i så fall. 7D dör aldrig, den bara bleknar bort lite. Undrar hur länge det kommer tillverkas batterier?

Jag har min kvar - for ever.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
De allra flesta (som inte pensionerats under tiden 2000 tills nu) finns nog kvar i organisationen. Kameradivisionens stora problem inom Sony är att den division som dom verkligen kunde fått massvis med t.ex funktions- mekanik- och ergonomihjälp av (pro-video-divisionen) är så långt distanserade från "Consumer electronics" att i stort sett ingen kommunikation verkar ha funnits.
Först det senaste året har vissa kommunikationskanaler öppnats, vilket nog kan göra skillnad för kameratillverkningen framöver.

Räkna inte med att A700-ersättaren blir en "lätt förändrad/förbättrad kopia" - det kan mycket väl hända att bara grunderna finns kvar så att erfarna användare ska "känna igen sig". Stora ergonomiska skillnader kan nog införas - kameran kommer nog snarare bli betydligt mer lik ett mellanting mellan A850 och A550 än lik den tidigare 700-modellen. Se mock-upen från mässan.
 

KGS

Aktiv medlem
Det där med garantin bådar ju lite gott. Jag tycker det är snyggt att de fortsätter fixa dessa problem gratis. Undrar när de lägger av med det? När delarna är slut? Får man inte en ny slutare vid BF-rep? Time för de som kört sina 7D hårt som du att lämna in för byte i så fall. 7D dör aldrig, den bara bleknar bort lite. Undrar hur länge det kommer tillverkas batterier?

Jag har min kvar - for ever.
Så är det sagt och man kanske inte ska bli jätteförvånad om reservdelarna inte räcker i flera år till med tanke på omständigheterna. Generöst är det i varje fall. Och ja, du får ny slutare vid när blackframe åtgärdas, så kameran blir som ny.

Tänker behålla min med, även om jag lånat ut den för stunden.
 

Bengf

Aktiv medlem
Visst är det en katastrof att få en kamera med AF-problem, ovasett märke. Men dom större problemen har väl kommit med kameror högre upp på kvalitetsstegen så att säga, A700 är ju den enda semipro inom dslr-segmentet som har kommit ut, alltså APS-C sensorerna, Alla Dom 9st mer heller mindre avancerade instegarna som Sony har släppt har väl i ärlighetens namn inte bättre AF eller säkrare än Canon/Nikon/Pentax modeller inom segmentet, inte vad jag har sett har dom heller några andra konstiga fel. ingen av dessa har heller inte något avancerad typ av AF, förutom då Nikons nya D5000. Vår kära A900 kan inte fota flygande fåglar, ingen av ovan nämda kameror är särskilt duktiga på knepiga hastiga rörelser, i jämförelse med Pro-kamerornas mycket avancerade konstruktioner. Det går ju inte med endast en korsformad sensor för att följa en tornseglares bravader i luften. Enklare AF-system är helt enkelt säkrare, så dom sitter i dom kameror som vanligt folk köper. /Bengt.
 

garda

Medlem
Så är det sagt och man kanske inte ska bli jätteförvånad om reservdelarna inte räcker i flera år till med tanke på omständigheterna. Generöst är det i varje fall. Och ja, du får ny slutare vid när blackframe åtgärdas, så kameran blir som ny.

Tänker behålla min med, även om jag lånat ut den för stunden.
Visserligen off topic men.. Jag har en KM7D, den har nog inte blackframe, men skulle må bra av service. Blir det dyrt om det konstateras att det inte är nåt garanti ärende? Den felexponerar ibland, men det är lite vagt att kalla det ett garantiärende..
 

Bengf

Aktiv medlem
De allra flesta (som inte pensionerats under tiden 2000 tills nu) finns nog kvar i organisationen. Kameradivisionens stora problem inom Sony är att den division som dom verkligen kunde fått massvis med t.ex funktions- mekanik- och ergonomihjälp av (pro-video-divisionen) är så långt distanserade från "Consumer electronics" att i stort sett ingen kommunikation verkar ha funnits.
Först det senaste året har vissa kommunikationskanaler öppnats, vilket nog kan göra skillnad för kameratillverkningen framöver.

Räkna inte med att A700-ersättaren blir en "lätt förändrad/förbättrad kopia" - det kan mycket väl hända att bara grunderna finns kvar så att erfarna användare ska "känna igen sig". Stora ergonomiska skillnader kan nog införas - kameran kommer nog snarare bli betydligt mer lik ett mellanting mellan A850 och A550 än lik den tidigare 700-modellen. Se mock-upen från mässan.
Detta med att städa bort brus, som Nikons avdelning är så duktiga på, är det en sak som är mycke svårt att få till, att städa utan för mycke detaljförlust, är verkligen Sony på väg att lösa detta nu. Känner mig lite orolig om dom olika rapporter som dalat in angående A550 förmåga att städa brus på ett bra sätt. Kommer nya A7xx att ytterligare få en bättre städförmåga, vad tror du om den saken.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Visst är det en katastrof att få en kamera med AF-problem, ovasett märke. Men dom större problemen har väl kommit med kameror högre upp på kvalitetsstegen så att säga, A700 är ju den enda semipro inom dslr-segmentet som har kommit ut, alltså APS-C sensorerna, Alla Dom 9st mer heller mindre avancerade instegarna som Sony har släppt har väl i ärlighetens namn inte bättre AF eller säkrare än Canon/Nikon/Pentax modeller inom segmentet, inte vad jag har sett har dom heller några andra konstiga fel. ingen av dessa har heller inte något avancerad typ av AF, förutom då Nikons nya D5000. Vår kära A900 kan inte fota flygande fåglar, ingen av ovan nämda kameror är särskilt duktiga på knepiga hastiga rörelser, i jämförelse med Pro-kamerornas mycket avancerade konstruktioner. Det går ju inte med endast en korsformad sensor för att följa en tornseglares bravader i luften. Enklare AF-system är helt enkelt säkrare, så dom sitter i dom kameror som vanligt folk köper. /Bengt.
Vet inte men det finns tester där testarna påpekat att exv A500 tror jag det var var mer exakt och klarade svåra ljusförhållanden bättre än exv Canons 7D. Så vad är bättre AF? En grundförutsättning är väl att den fixar att fokusera korrekt på ett stilleben. en del 7D verkar ju haft problem även med det. Det finns faktiskt en hel del som tyder på att Sonys senaste generationer kameror fokuserar bättre än många andra modeller. Få har väl ifrågasatt de storas övertag när det gäller att bygga snabba system. Men de verkar ha betydligt större problem med att sätta skärpan än att vara snabba. Lyckas man inte med det senare så har jag svårt att se att de är så mycket bevänt med att vara snabb. Fort men fel är inte "good enough".
 

Bengf

Aktiv medlem
Vet inte men det finns tester där testarna påpekat att exv A500 tror jag det var var mer exakt och klarade svåra ljusförhållanden bättre än exv Canons 7D. Så vad är bättre AF? En grundförutsättning är väl att den fixar att fokusera korrekt på ett stilleben. en del 7D verkar ju haft problem även med det. Det finns faktiskt en hel del som tyder på att Sonys senaste generationer kameror fokuserar bättre än många andra modeller. Få har väl ifrågasatt de storas övertag när det gäller att bygga snabba system. Men de verkar ha betydligt större problem med att sätta skärpan än att vara snabba. Lyckas man inte med det senare så har jag svårt att se att de är så mycket bevänt med att vara snabb. Fort men fel är inte "good enough".
Ja det är mycket märkligt hur det har blivit, kameran klarade i allafall att ställa skärpan på stenen, AF:en kom för 25 år sedan, och vi undrar fortfarande om vi kan ta en bild eller ej. När Canon släppte sin billigaste 1000D så reagerade jag just för att den fick klagomål på AF:en, tidigare modeller brukar få beröm. Ingen är gladare än jag om Nyare Sony har säker AF. även säker i svagt ljus har foto ofta skrivit om dom flesta Sonymodeller även A200 (läste om den testen nyligen) A200 tecknar 600 linjer mer i upplösningstest än vad min gamla KM5D gör, så jag funderar på den tills nya A7xx släpps 2011 eller 2012.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Ja det är mycket märkligt hur det har blivit, kameran klarade i allafall att ställa skärpan på stenen, AF:en kom för 25 år sedan, och vi undrar fortfarande om vi kan ta en bild eller ej. När Canon släppte sin billigaste 1000D så reagerade jag just för att den fick klagomål på AF:en, tidigare modeller brukar få beröm. Ingen är gladare än jag om Nyare Sony har säker AF. även säker i svagt ljus har foto ofta skrivit om dom flesta Sonymodeller även A200 (läste om den testen nyligen) A200 tecknar 600 linjer mer i upplösningstest än vad min gamla KM5D gör, så jag funderar på den tills nya A7xx släpps 2011 eller 2012.
A200? Är det för greppet då? A230 skulle i alla fall jag välja om jag var ute efter en bättre AF. Det är en senare generation och varför avstå från det? I övrigt tror jag inte de gjort så mycket med själva sensorn. Ser helt identiskt ut i DxO.
 

KGS

Aktiv medlem
Visserligen off topic men.. Jag har en KM7D, den har nog inte blackframe, men skulle må bra av service. Blir det dyrt om det konstateras att det inte är nåt garanti ärende? Den felexponerar ibland, men det är lite vagt att kalla det ett garantiärende..
Nämn inga andra problem än att du har drabbats av Black Frame, dvs att kameran hänger sig när du tar första bilden för dagen. Efter det måste du starta om den och sedan fungerar den perfekt. Berätta att det händer oftare och oftare men inte varje gång och ibland kan det gå en tid mellan hängningarna (för om du tänker efter, visst har det hänt? visst är det så?). Skicka in kameran på service och få tillbaks den någon vecka senare. I skick som ny. Med bara lite tur så har dina exponeringsproblem försvunnit på kuppen.
 

Bengf

Aktiv medlem
A200? Är det för greppet då? A230 skulle i alla fall jag välja om jag var ute efter en bättre AF. Det är en senare generation och varför avstå från det? I övrigt tror jag inte de gjort så mycket med själva sensorn. Ser helt identiskt ut i DxO.
Bäste StenÅke. Jag lider faktiskt med ditt Kafka lika mardrömsscenario som du drabbades av när du bestämde dig för ditt kameraköp av KM7D. Jag vill inte att du skall behöva bära detta tunga ok genom livet, nu har du fått en kamera som banne mig inte kan exponera efter ordning, man har inte ens dom problemen med en medeldyr kompakt, titta på det fantastiska Canongänget vilken makalös kärlek dom visar 7D, en lämnar in 5ggr till intervision, först tredje nya kameran fungerar, han är jätteglad oj vilken bra kamera säger han, hela tiden i en strid ström rapportteras det fel på kameran, och då skall man tänka på att det är väl inte ens 15st som skriver i Canontråden, har alldrig varit med om en starkare kärlek, precis som deras fruar skulle vara otrogna värre än Tiger Woods, dom älskar sin fru lika mycke för det. Det är makalöst facinerande att läsa deras tråd, faktiskt läge att skriva en bok, mitt liv med 7D. Var väl en familj som ägde en ovanlig besvärlig hund, Maley och jag världens värsta hund, den boken är en internationell bestseller. Jag får känslan av att min gamla KM5D exponerar bättre än din nya 550, även med gröna läget klarar den sig ganska bra, vid mycke vit snö och stora ytor så plussar jag på några snäpp, och den tecknar fint i alla fall med mina amatörögon. Jag blir frusterad om det ena skall ta ut det andra, gamla trillingserien fick beröm för att dom exponera så bra och säkert, det är en mycket viktig egenskap att exponera bra. Den förbannade isojakten har tagit alldeles för stora propotioner vid varenda test, dom får säga vad dom vill, men hela kameran står ock faller hur den klarar iso 6400, det spelar ingen roll hur välspecad och snabb 7D är, om den så tar 15b/s och kan gå själv, har ingen betydelse, iso 6400 och 100% måste den klara annars ratas kameran, nu är det till och med iso1280 som gäller och helst 200%, vart är vi på väg.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det här med att välja kamera, är mycket besvärligt, att tankarna kom på A200 är att den är mycket lätt och smidig, kameran är endast 71mm bred och väger 572 gram med batteri, A550 väger väl in på 685 gram. A200 tecknar riktigt duktigt trots det mediokra kitobjektivet, dom fick skruva på ett toppobjektiv på Canon 400D som var 4ggr så dyrt för att den skulle teckna 50 linjer mer än sonyn, även med kitoptiken så hänger den med 400D vad gäller AF-snabbhet. Vad gäller A200 hos DX0 så fanns nog ingen bra RAW-behandlare som gör rättvisa för kameran vid den tiden. KM5D som jag äger nu är faktiskt ganska så välspecad för sin tid, den har separat vibalansratt, en mycket gedigen räfflad ratt, den har betydlig bättre Metallkänsla i kamerakroppen vilket också påtalades vid många tester, hade väl bara önskat att den fått 8Mp sensor som 20d fick, varför gör dom efterkommande modeller mera plastiga för, skall studera A450 lite mera, se hur det går för den. PS. har du hört någonting från holländaren, van der grift.
 

Bengf

Aktiv medlem
Bäste StenÅke. Jag lider faktiskt med ditt Kafka lika mardrömsscenario som du drabbades av när du bestämde dig för ditt kameraköp av KM7D. Jag vill inte att du skall behöva bära detta tunga ok genom livet, nu har du fått en kamera som banne mig inte kan exponera efter ordning, man har inte ens dom problemen med en medeldyr kompakt, titta på det fantastiska Canongänget vilken makalös kärlek dom visar 7D, en lämnar in 5ggr till intervision, först tredje nya kameran fungerar, han är jätteglad oj vilken bra kamera säger han, hela tiden i en strid ström rapportteras det fel på kameran, och då skall man tänka på att det är väl inte ens 15st som skriver i Canontråden, har alldrig varit med om en starkare kärlek, precis som deras fruar skulle vara otrogna värre än Tiger Woods, dom älskar sin fru lika mycke för det. Det är makalöst facinerande att läsa deras tråd, faktiskt läge att skriva en bok, mitt liv med 7D. Var väl en familj som ägde en ovanlig besvärlig hund, Maley och jag världens värsta hund, den boken är en internationell bestseller. Jag får känslan av att min gamla KM5D exponerar bättre än din nya 550, även med gröna läget klarar den sig ganska bra, vid mycke vit snö och stora ytor så plussar jag på några snäpp, och den tecknar fint i alla fall med mina amatörögon. Jag blir frusterad om det ena skall ta ut det andra, gamla trillingserien fick beröm för att dom exponera så bra och säkert, det är en mycket viktig egenskap att exponera bra. Den förbannade isojakten har tagit alldeles för stora propotioner vid varenda test, dom får säga vad dom vill, men hela kameran står ock faller hur den klarar iso 6400, det spelar ingen roll hur välspecad och snabb 7D är, om den så tar 15b/s och kan gå själv, har ingen betydelse, iso 6400 och 100% måste den klara annars ratas kameran, nu är det till och med iso12800 som gäller och helst 200%, vart är vi på väg.
Nu vart det tok igen måste slarv skriva för att komma loss, skulle bara ändra en sak, ock då kommer jag inte ur.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Bäste StenÅke. Jag lider faktiskt med ditt Kafka lika mardrömsscenario som du drabbades av när du bestämde dig för ditt kameraköp av KM7D. Jag vill inte att du skall behöva bära detta tunga ok genom livet, nu har du fått en kamera som banne mig inte kan exponera efter ordning, man har inte ens dom problemen med en medeldyr kompakt, titta på det fantastiska Canongänget vilken makalös kärlek dom visar 7D, en lämnar in 5ggr till intervision, först tredje nya kameran fungerar, han är jätteglad oj vilken bra kamera säger han, hela tiden i en strid ström rapportteras det fel på kameran, och då skall man tänka på att det är väl inte ens 15st som skriver i Canontråden, har alldrig varit med om en starkare kärlek, precis som deras fruar skulle vara otrogna värre än Tiger Woods, dom älskar sin fru lika mycke för det. Det är makalöst facinerande att läsa deras tråd, faktiskt läge att skriva en bok, mitt liv med 7D. Var väl en familj som ägde en ovanlig besvärlig hund, Maley och jag världens värsta hund, den boken är en internationell bestseller. Jag får känslan av att min gamla KM5D exponerar bättre än din nya 550, även med gröna läget klarar den sig ganska bra, vid mycke vit snö och stora ytor så plussar jag på några snäpp, och den tecknar fint i alla fall med mina amatörögon. Jag blir frusterad om det ena skall ta ut det andra, gamla trillingserien fick beröm för att dom exponera så bra och säkert, det är en mycket viktig egenskap att exponera bra. Den förbannade isojakten har tagit alldeles för stora propotioner vid varenda test, dom får säga vad dom vill, men hela kameran står ock faller hur den klarar iso 6400, det spelar ingen roll hur välspecad och snabb 7D är, om den så tar 15b/s och kan gå själv, har ingen betydelse, iso 6400 och 100% måste den klara annars ratas kameran, nu är det till och med iso1280 som gäller och helst 200%, vart är vi på väg.
Det är OK nu. Jag vet hur jag ska hantera det och alla kameror har sina egenheter. Det som dock är ännu nyckigare är blixt och blixkompensation. Ibland blir jag förbluffad över hur bra det blir och i andra fall förstår jag bara inte varför kameran fullständigt misslyckas - eller rättare sagt att jag tillsammans med kameran misslyckas. Jag är verkligen ganska nöjd med A550 och exponeringsproblem kan jag leva med tillskillnad från AF-problem och de har jag i alla fall inte längre. AF i A550 har hittills bara gjort mig beviken en enda gång och det var när jag försökte få några bra bilder av en leopardunge som låg och sov på en gren. Tobbe har ju visat hur han fixat att sätta skärpan på fåglar och katter i buskar med A550. Jag är inte vän med alla grenarna.
 

Bengf

Aktiv medlem
Det är OK nu. Jag vet hur jag ska hantera det och alla kameror har sina egenheter. Det som dock är ännu nyckigare är blixt och blixkompensation. Ibland blir jag förbluffad över hur bra det blir och i andra fall förstår jag bara inte varför kameran fullständigt misslyckas - eller rättare sagt att jag tillsammans med kameran misslyckas. Jag är verkligen ganska nöjd med A550 och exponeringsproblem kan jag leva med tillskillnad från AF-problem och de har jag i alla fall inte längre. AF i A550 har hittills bara gjort mig beviken en enda gång och det var när jag försökte få några bra bilder av en leopardunge som låg och sov på en gren. Tobbe har ju visat hur han fixat att sätta skärpan på fåglar och katter i buskar med A550. Jag är inte vän med alla grenarna.
DMF hade inte varit fel där i grenverket, om bl/8-11 gått in.
 

PerKr

Aktiv medlem
så när kan vi förvänta oss mer info om uppföljaren till A700?

övriga funderingar kring a200, a500, a550, canon 7d, 20d o.s.v. kanske skulle passa bättre någon annanstans än just här?
 

Bengf

Aktiv medlem
Jo du har väl rätt om mitt Canonsurr, men en liten förklaring,hur jag menar. 20D var en milstolpe, kanske ett rättsnöre över en mycket lyckad kameramodell, som många fler absolut borde ha efterliknat, och som Canon själva även skulle ha förvaltat betydligt bättre. för mig är det viktigt att även kunna se andras modellers fördelar. Sony bygger bra kameror men dom är inga Aliens som står över alla andra märken, tror man det så biter man sig själv där bak. alla märken har någon form av Gurus, som talar väldigt väl om kameran, duktiga skribenter som vet hur dom skall skriva, ofta är någon känd naturfotograf uppbunden, som upplever nya modellen som oftas mer än fantastisk, och man får se makalösa bilder, som då även är skickligt behandlade, och manipulerade i photoshop, så hur bra kameran igentligen är, det vet man alldrig riktigt. A700 var alldrig någon brusmästarkamera det kan man även med bästa vilja bara erkänna, men nog har jag sett bilder som varit ovanligt bra, men det var nog en Sonyguru som varit framme och joxat. canikon för övrigt har nog dom överlägset flesta Gurus runt världen, så Sony, Pentax, har en en mäktig motståndare med oanade resurser att kämpa i mot. Canon såg hotet från A550, och släppte en riktig kamera dräpare som verkar knocka alphan redan i tredje ronden, 550D med 18Mp och avancerad filmfunktion, övertygad om att den blir klassledande, svenska tidningar kommer inte att hitta mycke fel med den kameran. Man blir verkligen nervös hur Sony skall lyckas med nya A7xx, kanske den viktigaste modellen i Sonys historia, men jag håller alla tår och tummar, det är väl risk för svår kramp, innan modellen kommer dock. /Bengt.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det något jag inte fattar med Sonys modellpositionering och produktcykler, så är det hur man hanterat mellansegmentet A7xx. Någonting har gått klart fel här och man kan bara undra vad. Man låter alltså en gammal modell gå helt på fälgen och fasas ut utan en ersättningsmodell. Det är anmärkningsvärt. Det senaste året under produktcykelns liv låtsades man dessutom om som om ingenting övrigt hände på marknaden och man låg länge väldigt fel i pris innan man tog sitt förnuft till fånga. Sony var bra med i mellansegmentet när A700 kom men nu är man femma på bollen där konkurrenterna ibland lyckats släppa två generationer innan Sony ens börjat lansera en uppföljare. Undrar om man inte fokuserat väl hårt på instegsmarknaden och negligerat mellanskiktet lite väl sorglöst.

Steget till A850 är lite väl stort om man nu ska se detta som ett temporärt erbjudande i brist på bättre. Ser man på exv. Canon så har de ju verkligen ansträngt sig för att bestycka sin bästa APS-C modell med i princip allt vad finesser man kan tänka sig denna tidpunkt är mäktig. Dessutom har de släppt en mindre kamera med samma sensor för att täcka in nischen avancerade instegskameror. Sonys lite valhänta svar var att istället erbjuda en lite avskalad FF. Undrar hur många som tröttnat på att vänta på en A7xx. De har ju väntat ganska länge nu. Risken är ju att A7xx ändå kommer att uppfattas som "gårdagens erbjudande redan idag" när den kommer. Sony har inte råd att klanta sig på det här sättet. Det finns säkert många instegsanvändare som nu är redo att ta ett steg till i sin utveckling och letar en uppgraderingsväg. Vart kommer de ta vägen eller har de redan tagit vägen någon annanstans?
 
ANNONS