Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Adobe-alternativ
- Trådstartare Blander
- Start datum
Tony johansson
Aktiv medlem
Jag var initialt också motståndare till Adobes prenumerationsmodell, och använde Lr 6.14 tills för något år tillbaka. Efter att jag gick över till prenumerationsmodellen tittar jag inte tillbaka, och handen på hjärtat, är ~130 svenska pesetas/månad något att bråka om egentligen !
Jag menar, det motsvarar en pizza i månaden och det har väl de flesta råd med egentligen !? Dessutom kommer det uppdateringar om inte flera, så åtminstone minst en gång (?) i månaden, utan extra kostnad.
Jag kommer nog att hänga kvar vid Adobe tills dess att det blir oförklarligt dyrt att fortsätta med den modellen (för mig).
Jag menar, det motsvarar en pizza i månaden och det har väl de flesta råd med egentligen !? Dessutom kommer det uppdateringar om inte flera, så åtminstone minst en gång (?) i månaden, utan extra kostnad.
Jag kommer nog att hänga kvar vid Adobe tills dess att det blir oförklarligt dyrt att fortsätta med den modellen (för mig).
Tony johansson
Aktiv medlem
Två pizzor i månadenJag fick ett mail tidigare att gick jag inte över till årsbetalning skulle månads beloppet höjas till 2xx.
Cygni
Aktiv medlem
Grejen är väll att man har så många prenumerationer i en familj. Telefoner, TV kanaler, bredband etc, etc. Det börjar bli en substansiell summa varje månad.Jag var initialt också motståndare till Adobes prenumerationsmodell, och använde Lr 6.14 tills för något år tillbaka. Efter att jag gick över till prenumerationsmodellen tittar jag inte tillbaka, och handen på hjärtat, är ~130 svenska pesetas/månad något att bråka om egentligen !
Tony johansson
Aktiv medlem
Förstår det. Jag utgår (felaktigt !?) utifrån mina förutsättningar...Grejen är väll att man har så många prenumerationer i en familj. Telefoner, TV kanaler, bredband etc, etc. Det börjar bli en substansiell summa varje månad.
Phototrigger
Aktiv medlem
Luminar NEO
Jonas gbg
Aktiv medlem
Massor med bättre alternativ låter toppen! Jag gillar de presets jag har och använder med ACR. Finns det bra alternativ som tar ACR/Photoshop-presets?Det hela handlar lite om hur mycket man kan/vill om datorer. Kan/Vill man finns massor med bättre alternativ än LR, annars är väl typ Darktable det enda alternativet men det kan så mycket att det är lätt att gå vilse i början.
EDIT: Jag är medveten om att jag behandlar gruppen som en slags AI-försedd sökmotor och ber om ursäkt för det. Ändå, det vore fint om någon vet.
Senast ändrad:
Falumas
Aktiv medlem
Massor med bättre alternativ låter toppen! Jag gillar de presets jag har och använder med ACR. Finns det bra alternativ som tar ACR/Photoshop-presets?
EDIT: Jag är medveten om att jag behandlar gruppen som en slags AI-försedd sökmotor och ber om ursäkt för det. Ändå, det vore fint om någon vet.
Inget annat alternativ är LR. Vill du byta får du nog ha en andra förutsättningar.
Jonas gbg
Aktiv medlem
På lite längre sikt vill jag byta bort prenumerationsmodellen. Jag ska börja undersöka möjligheterna. Tack!Inget annat alternativ är LR. Vill du byta får du nog ha en andra förutsättningar.
Falumas
Aktiv medlem
Alternativ finns det gott om, men dom är inte LR på gott och ont.
Precis som en H&M piketttröja kan vara en bättre eller sämre tröja än Lacostes dyrare alternativ, men den kommer inte ha en gäspande krokodil på sig. Så innan man byter från Lacoste till H&M får man nog förlika sig med att den kommer sakna krokodilen och att tvättrådssymbolerna kanske är i en annan ordning. Sedan kan det förmodligen stötas och blötas till fördärvning vilken av dom som gör själva tröj-jobbet bäst.
Själv har jag flera bildbehandlingsprogram och både Lacoste och H&M i garderoben. Varför bara ha ett? Inget är bäst på allt enligt mig.
Min senaste version av LR åkte ut när det inte kom något stöd till Nikons D800 till den versionen.
Precis som en H&M piketttröja kan vara en bättre eller sämre tröja än Lacostes dyrare alternativ, men den kommer inte ha en gäspande krokodil på sig. Så innan man byter från Lacoste till H&M får man nog förlika sig med att den kommer sakna krokodilen och att tvättrådssymbolerna kanske är i en annan ordning. Sedan kan det förmodligen stötas och blötas till fördärvning vilken av dom som gör själva tröj-jobbet bäst.
Själv har jag flera bildbehandlingsprogram och både Lacoste och H&M i garderoben. Varför bara ha ett? Inget är bäst på allt enligt mig.
Min senaste version av LR åkte ut när det inte kom något stöd till Nikons D800 till den versionen.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Alternativ finns det gott om, men dom är inte LR på gott och ont.
Men har det inte funnits stöd för D800 i LR i mer än 10 år? Den kom ju t.o.m före Sony A7r som ju har samma 36 MP sensor? Har det stödet tagits bort då i nyare versioner av LR menar du så att det nu måste återinföras. Jag undrade om jag läst fel för jag har levt i tron att man inte tar bort stöd för kameramodeller som en gång lagts till. Det skulle ju bli olidligt om stöd för äldre kameror skulle tas bort. Hur ska man då hantera dessa bilder?
Dessa problem diskuterade ju redan Michael Reichman i artikeln "The RAW flaw". Tyvärr kan artikeln som finns på Luminous Landscape inte längre läsas gratis då den siten nu är betalsite. Menar du alltså att du inte längre kunde läsa dina D800-bilder för att de tagit bort det tidigare stödet för den kameran i LR?
dPreview hade en review av D800 11 juni 2012 och en för A7r 13 feb 2014 så det är alltså mer än 10 år sedan. Efter någon månad brukar ju RAW-konverterartillverkare som Adobe hinna lägga in nya profiler för nya modeller.
jag&bilden
Aktiv medlem
De låter som att något annat än LR eller Camera Raw är orsaken.Min senaste version av LR åkte ut när det inte kom något stöd till Nikons D800 till den versionen.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Jag kommer nog konvertera min prenumeration till perpetual i år men det har varit svårt att veta när man ska hoppa av. Det kom ju nya bra grejor så sent som för någon vecka sedan. Det har hänt mycket med CO de senasråte åren. Man får ju rabatt också med avdrag för varje år man prenumererat.Captur One, engångslicens, finns även på svenska. Kostar runt 3-3,5 tkr men är väl värt pengarna enl. min uppfattning.
Falumas
Aktiv medlem
De låter som att något annat än LR eller Camera Raw är orsaken.
Nej, LR.5.1 eller vad det nu var fick inte uppdateringen. Man var tvungen att köpa nästa version.
Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Då var nog det problemet självförvållat.
Rapsbollen
Aktiv medlem
Det finns inget på Adobes hemsida om att man kan ändra från månad till årsbetalningProblemet är ju att det inte är 130 pix längre om man inte var sub redan och gick över till årsbetalning. Jag fick ett mail tidigare att gick jag inte över till årsbetalning skulle månads beloppet höjas till 2xx.
pdahlen
Aktiv medlem
Det finns inget på Adobes hemsida om att man kan ändra från månad till årsbetalning
Falumas
Aktiv medlem
Då var nog det problemet självförvållat.
Ja, det är ju svårt att skylla på någon annan att jag köpte det. Det var dålig research innan köpet.