Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe-alternativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Förr, 10 år sedan jobbade jag i Lightroom . Bytte till DXO Photolab och var mycket nöjd med det programmet tills... jag fick problem med att inte alla bild filer från Fujifilm var supporterade. Idag vet jag inte om de har kommit ikapp. Skulle tro det

Bytte i alla fall då till Capture One mest för Fujifilm filerna. Men.. måste säga att det är nog det bästa programmet för raw konvertering och editering som jag har använt. Inlärningströskeln är/var ganska hög. Förmodligen beror det mest på att det har lagerhantering jmf med DXO samt att man är mer van andra programs logik och tillvägagångs sätt. Inte att det specifika programmet är svårare. Tror jag...

Efter några månaders användning tycker jag det är "lätt" att använda men har fortfarande en del kvar att lära. Det är högt i tak..

Har tidigare haft köplicens LR och senare LR/PS prenumerationsmodell som jag varit mycket nöjd med, och tycker det är fantastiskt bra program.

Tänkte haka på igen men tycker det blivit för dyrt. Har alltid haft PC och har det fortfarande. Fotar idag uteslutande med min Iphone Pro Max och kommer ersätta LR med Apple Photomator, livstidslicens för strax under 1500 kr och en liten Mac Mini (kommande M5) för foto. En Mini M4 har jag sett för 7500 kr under sommaren.

Kan säga så här, många som har åsikter om Adobe idag. Tror det kan hända saker, för pro-foto spelar det ingen roll men för "fotoentusiaster" finns det många alternativ idag.

Får nog omvärdera mitt tidigare påstående vad det gäller prisbilden på prenumerationsmodellen av Lr.

Fick en påminnelse igår om att det är dags att förnya prenumerationen och till min förvåning ser jag att dom plockat bort Ps (inget problem för mig, jag använder aldrig Ps), och lagt till 1 TB molnlagring (vilket inte heller tilltalar mig).

Men det värsta är att dom har höjt priset I jämförelse med förra året och om man bara accepterar och slantar upp, då kanske dom fortsätter att höja priset nästa år också !?

Nu gillar jag Lr och är någorlunda van att hantera det, men med tanke på hur sällan jag redigerar bilder, vet jag inte om jag tycker det är värt att betala för en prenumeratoon, utan jag får nog börja se mig om alternativ

Darktable är ett alternativ som är synnerligen kompetent, men är det någon som har erfarenhet av att skriva ut från det programmet !?

I annat fall får jag satsa på ett program man betalar en gång, och sedan är det bra med det, för skall Adobe höja varje år, är det inte ekonomiskt försvarbart (för mig) att fortsätta med prenumerationsmodellen, det är ju en sak som är klar.

Får nog omvärdera mitt tidigare påstående vad det gäller prisbilden på prenumerationsmodellen av Lr.

Fick en påminnelse igår om att det är dags att förnya prenumerationen och till min förvåning ser jag att dom plockat bort Ps (inget problem för mig, jag använder aldrig Ps), och lagt till 1 TB molnlagring (vilket inte heller tilltalar mig).

Men det värsta är att dom har höjt priset I jämförelse med förra året och om man bara accepterar och slantar upp, då kanske dom fortsätter att höja priset nästa år också !?

Nu gillar jag Lr och är någorlunda van att hantera det, men med tanke på hur sällan jag redigerar bilder, vet jag inte om jag tycker det är värt att betala för en prenumeratoon, utan jag får nog börja se mig om alternativ

Darktable är ett alternativ som är synnerligen kompetent, men är det någon som har erfarenhet av att skriva ut från det programmet !?

I annat fall får jag satsa på ett program man betalar en gång, och sedan är det bra med det, för skall Adobe höja varje år, är det inte ekonomiskt försvarbart (för mig) att fortsätta med prenumerationsmodellen, det är ju en sak som är klar.
Har du tidigare inte gått över till årlig betalning? Den gamla 20GB LR, LR Classic och PS finns inte längre men vi som haft den får behålla den till nästan det gamla priset om vi går över till årlig betalning. Adobe vill säkert få folk att gå över till de dyrare alternativen men man kan också fortsätta med det man haft. Man får dock välja årlig betalning inne vid sitt abonnemang eller kontakta Adobe för att behålla det gamla abonnemanget, här finns lite svar

Har du tidigare inte gått över till årlig betalning? Den gamla 20GB LR, LR Classic och PS finns inte längre men vi som haft den får behålla den till nästan det gamla priset om vi går över till årlig betalning. Adobe vill säkert få folk att gå över till de dyrare alternativen men man kan också fortsätta med det man haft. Man får dock välja årlig betalning inne vid sitt abonnemang eller kontakta Adobe för att behålla det gamla abonnemanget, här finns lite svar

Jodå, jag gick över till årlig betalning av gamla 20GB LR, LR Classic och PS förra året och betalade då 1 500 (?) Svenska pesetas, men nu vill dom ha nästan 1 700 svenska pesetas och då med de förändringar som redovisats för.

Jag kan tänka mig att fortsätta med den modell och prisplan jag betalade för förra året, men där går gränsen. Om Adobe tror att dom kan ändra och höja hur dom vill, för folk kommer ändå att betala, då har dom misstagit sig, åtminstone i mitt fall...

Jodå, jag gick över till årlig betalning av gamla 20GB LR, LR Classic och PS förra året och betalade då 1 500 (?) Svenska pesetas, men nu vill dom ha nästan 1 700 svenska pesetas och då med de förändringar som redovisats för.

Jag kan tänka mig att fortsätta med den modell och prisplan jag betalade för förra året, men där går gränsen. Om Adobe tror att dom kan ändra och höja hur dom vill, för folk kommer ändå att betala, då har dom misstagit sig, åtminstone i mitt fall...
Det låter ju inte bra, jag frågade faktiskt om 20GB planen skulle fortsätta löpande i kommande år, när jag ändrade min i början av året och de svarade ja. Du får gärna ta strid och se vad som händer, att du vill fortsätta med din 20GB plan och inget annat

Du får gärna ta strid och se vad som händer, att du vill fortsätta med din 20GB plan och inget annat
Jo, tanken finns, men inte energin (och motivationen) just nu. Dessutom skall man behöva att sitta och chatta med representant med Adobe, vilket jag också avskyr, då det är mer tidskrävande än att lyfta på luren.

Vad jag avskyr denna modernitet "Chatta." Tveklöst har tiden sprungit ifrån en och det är bara att inse man börjar bli gammal (på gott och ont, skall tilläggas).

En uppdatering i dramat. Har precis varit i kontakt med Adobe och påtalat att jag vill ha min plan fortsättningsvis som det var (20 GB, Lr, LrC, Ps), until the end of time och den unga dam på Adobe hjälpte mig ordnade det enligt önskemål, men med den skillnaden att det kostar 1 695 svenska pesetas/år istället för (som jag vill minnas att det var) ~1 500 svenska pesetas/år.

Oaktat vilket, nu får jag behålla denna planen till det nya (?) priset med automatisk förläggning varje år, until the end of time. Slutet gott, allting (nästan) gott.

Man kan säga mycket om Adobe men just prissättningen är tydligen rätt flexibel. Enligt mitt konto har jag planen Photography (20GB) med Lr, LrC, PS och inleder en ny period den 19 december för 1620 SEK/År, 1500 förra året.

Gillar ju LrC och Ps. Har testat "alla" andra men de övertygar inte.

En uppdatering i dramat. Har precis varit i kontakt med Adobe och påtalat att jag vill ha min plan fortsättningsvis som det var (20 GB, Lr, LrC, Ps), until the end of time och den unga dam på Adobe hjälpte mig ordnade det enligt önskemål, men med den skillnaden att det kostar 1 695 svenska pesetas/år istället för (som jag vill minnas att det var) ~1 500 svenska pesetas/år.

Oaktat vilket, nu får jag behålla denna planen till det nya (?) priset med automatisk förläggning varje år, until the end of time. Slutet gott, allting (nästan) gott.
Fint att det löste sig, man kan ju hoppas för Adobe att inte den miljon? av kunder de har med 20GB plan behöver ta kontakt med supporten när den behöver förnyas.

Men det var bra att veta när man själv behöver förlänga

1620 SEK/År, 1500 förra året.
Aha, så mitt minne sviker inte. Hoppas att dom håller löftet nu om att inte höja priset igen (på årsbasis) för då blir jag 🤬.

Har testat Rawtherapee och Darktable, men då jag är van vid Lr och det dessutom är branchstandard i kombination med att jag inte vet hur väl dessa open-source program hanterat färgprofiler för utskrift, är det sammantaget bättre att fortsätta med Adobe (i mitt fall).

Men jag gillar inte att dom smyghöjer priset och sedan skyller på att det är skatten (momsen !?) i Sverige som gör att priset ökat 😁.

Senast ändrad:
Fint att det löste sig, man kan ju hoppas för Adobe att inte den miljon? av kunder de har med 20GB plan behöver ta kontakt med supporten när den behöver förnyas.

Men det var bra att veta när man själv behöver förlänga
Håller med, typiskt att man skall behöva kontakta Adobe för att få förlänga gällande plan, men nu har jag i vart fall fått löfte om att prenumerationen kommer att förnyas per automatik varje år, utan någon ökning i pris.

Om det visar sig inte stämma, då blir jag 🤬.

[...]men nu har jag i vart fall fått löfte om att prenumerationen kommer att förnyas per automatik varje år, utan någon ökning i pris
[...]
Om det visar sig inte stämma, då blir jag 🤬.
...men allvarligt, någon på deras kundtjänst kan knappast lova dig samma pris så länge du lever.
Det är bra att du fick ditt problem löst. Jag tror att du ska bearbeta prisfrågan något med tanke på blodtrycket nästa år, eller året därpå?

...men allvarligt, någon på deras kundtjänst kan knappast lova dig samma pris så länge du lever.
Du får ringa kundtjänst och påtala det.
Det är bra att du fick ditt problem löst.
Ja, det är jag beredd att hålla med om.
Jag tror att du ska bearbeta prisfrågan något med tanke på blodtrycket nästa år, eller året därpå?
Vi får se hur det utvecklar sig till nästa förlängning av prenumerationen, jag bara återger så som jag uppfattade det i min kontakt med Adobe.

?

Sure. men jag hoppas att du inte tror på det.
Vet inte vad jag skall tro. Kanske hon tolkade det som att jag ville ha automatiskt livstids förlängning no matter what, men det finns en gräns (även för mig).

Skall dom höja varje år, blir det till att se sig om efter ett alternativ. Notera nu att detta gäller den plan som jag startade abonnemang på förra året (redovisad ovan) och jag har inget behov eller intresse att ändra på den saken.

Det var det som var överenskommelsen.

Finns inget som är livstids abbonemang längre, utan det priset är för detta år sen blir det nytt elle rom ett par vändor.

Ok, då kanske det
Finns inget som är livstids abbonemang längre, utan det priset är för detta år sen blir det nytt elle rom ett par vändor.
Ok,då kanske det är läge att börja se sig om efter en ersättare redan nu, om dom skall höja priset för samma tjänst varje år. Någonstans har jag också en gräns.

Tyvärr tar det en sån väldigt lång tid (för mig) att lära mig nya programvaror, det är en av anledningarna till varför vag vill hålla mig fast vid Adobe.

Ok, då kanske det

Ok,då kanske det är läge att börja se sig om efter en ersättare redan nu, om dom skall höja priset för samma tjänst varje år. Någonstans har jag också en gräns.

Tyvärr tar det en sån väldigt lång tid (för mig) att lära mig nya programvaror, det är en av anledningarna till varför vag vill hålla mig fast vid Adobe.
Det blir för jobbigt att lära sig något nytt, jag kör vidare med Adobe så länge det är liv i LR classic och PS. Men annars lutar det nog åt att testa Affinity och skulle det inte gå så får jag testa Capture One.

Jag vil bara kunna välja ut bilder för redigering, redigera och exportera, det använder jag LR till.

Men jag behöver också kunna fokusstacka bilder och göra panoramabilder samt jobba i lager som jag nu gör i PS.

Capture One tror tex jag inte kan fokusstacka, men förhoppningsvis så kan man hålla i det man har ett antal år till

Ok, då kanske det

Jo, hade jag ekonomisk frihet hade jag hållt kvar vid Adobe men att gå från 131:- till 215:- i månaden som det skulel göra för min del så valde jag att byta till on1 och är nöjd än så länge

ANNONS
Götaplatsens Foto