Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Adobe Lightroom+Photoshop+ ProPhoto RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

Liastar

Aktiv medlem
Förmodligen har jag väl snurrat till det nånstans. Men om jag i Adobe Photoshop Lightroom öppnar en raw-fil och sedan väljer att editera den i Photoshop, och Lighroom+Photoshop båda är inställda på ProPhoto RGB, borde inte bilderna se identiska ut färgmässigt då? För det gör dom inte.

Photoshops färgymd är inställd på ProPhoto RGB, och Lightroom likaså, och bilden har även den profilen.
I Lightroom ser bilden ut som jag vill ha den, medans den i Photoshop drar åt ett ganska kraftigt blåstick.

Vad har jag missat?

Bilden här är i sRGB, men ni bör ju iaf kunna se att det är stor skillnad.

Bilagor

• skumt.jpg
    skumt.jpg
    81.9 KB · Visningar: 1,118
Jag har också funderat på hur bra/dålig färghanteringen i LR egentligen är. Har observerat att förhandsvisningen i LR uppvisar kraftiga bandningar i de djupaste skuggorna. Tog en skärmdump och kollade vilka rgb-värden som skickades till skärmen (efter konvertering till skärmprofilen dvs). Värdena som användes var 0,10,14,18,22,24, osv. Bilden innehöll en mycket jämn övergång där alla värden borde ha funnits representerade. Detta tyder på att konverteringen från arbetsrymden till skärmprofilen lider av felaktig hantering av gammakurvor och kvantisering till 8 bitar.

Samma bild exporterad till photoshop och konverterad till skärmprofilen använde samtliga värden efter kvantisering till 8 bitar.

Det är ju inte samma fel som du visar i ditt exempel, men jag får känslan av att färghanteringen i Lightrooms förhandsgranskning är lite skakig.

Ska undersöka detta närmare i kväll, eller i morgon.

Tack för era svar :)

Testade även med Adobe RGB rakt igenom, fick samma problem där. Testade även att köra raw filen i ACDSee och sedan öppna den i Photoshop.. fick då en snarlik bild iaf, även om den i Photoshop inte drar lika mycket åt gult som den gör i ACDSee. Även om min skärm nu inte är superkalibrerad så ska väl bilderna ändå uppvisa samma färger?

Vilken färgrymd som används är väl egentligen inte det viktigaste, men jag vill åtminstone kunna ha kontroll hela vägen från raw till photoshop (gärna till skrivaren också, men det får bli lite pyssel med det senare). Som det är nu känns det meningslöst att fota i raw då jag iaf inte har någon kontroll över resultatet efteråt.

hej

det rapporteras ochå avvik mellan modulerna internt i lr, dvs de ser annorllunda ut i library o develop

Roine

Liastar skrev:
Även om min skärm nu inte är superkalibrerad så ska väl bilderna ändå uppvisa samma färger?

Förutsatt att du har en kalibrerad och profilerad bildskärm kommer såväl Lightroom som Photoshop att använda din bildskärmsprofil. Om du inte har en korrekt installerad bildskärmsprofil, skulle jag nog börja där innan jag la ner tankemöda på eventuella skillnader.

Jag ser ingen som helst skillnad mellan Lightroom och Photoshop på mitt system, vare sig jag exporterar först eller kör över den direkt till PS. Jag har provat med virtuella kopior, svart och vitt, med eller utan färgtoning osv. Inte ens om jag kör över bilden till PS i 8 bitars ProPhoto (vilket man inte bör göra), kan jag se några problem.

Om alla problem som rapporteras kring Lightroom på olika forum världen runt hade varit verkliga problem med programmet, skulle vi snart fått läsa bekräftelser på detta från mer officiellt håll. De flesta problemen är tyvärr användarrelaterade och oftast någon form av color management problem någonstans i kedjan.

Lia, för att hjälpa dig med dina problem, ge oss så mycket bakgrundsinfo som möjligt så vi kan försöka hjälpa dig hitta var felet är. Har du en bildskärmsprofil och hur har du ställt in Lightroom och Photoshop?

Mvh/Lars-Erik

Naturligtvis så avsåg jag inte att få det att låta som det är något fel på nåt av programmen, är medveten om att det säkerligen är jag som missat något eller har taskiga inställningar.

Jag har en bildskärmsprofil. Min skärm är varken superduperbra eller superny, den har ett par år på nacken. Ska jag försöka hitta en ny bildskärmsprofil?

Raw-filerna är i .NEF format. Lightroom är inställt på ProPhoto RGB,Photoshop likaså (testat med AdobeRGB med snarlikt resultat).
Är det någon specifik inställning jag bör spana efter, som jag har missat?
Eftersom jag inte får identiskt resultat mellan ACDSee och Photoshop så är det ju nånting fel nånstans på vägen.

Lia,
några av mina kommentarer var inte riktade till dig specifikt, utan mer som en kommentar till vad som skrivs på andra forum. Beklagar om det blev otydligt.

I Photoshop ser du din skärmprofil under 'Color Settings' om du klickar på din arbetsfärgrymd. Vid 'Monitor RGB' ser du skärmprofilen Photoshop använder. I Lightroom kan du inte kolla detta (mig veterligt), utan du får utgå från att Lightroom använder samma samma skärmprofil.

När du frågar om du ska hitta en ny bildskärmsprofil, förmodar jag att du inte regelbundet kalibrerar din bildskärm, eftersom du då skapar en ny skärmprofil varje gång du kalibrerar. Å andra sidan borde inte skillnaden bli sådan som din bild visar oavsett.

Ett förslag som finns i länken som bifogats ovan, är att konvertera samma nef fil med Adobe camera Raw, spara som tiff eller psd i Photoshop och importera till Lightroom. Får du samma färgskillnad då?

Lars-Erik, jag som snurrade ihop det lite där med bildskärmsprofil, jo jag har en, dock inte kalibrerad med någon speciell kalibreringspryl, mer försökt följa nån liten guide här på FS. Litar inte på mina ögon så jag avstår från att "pilla runt" för mycket. Ska försöka snoka rätt på nån som kan låna ut en till mig.

Ska testa förslaget imorrn och se vad som händer, ska extrakolla alla inställningar en gång till och se så det inte är jag som är blind, eller nån inställning som släpat efter och inte "tagit".

I nedanstående dokument finns alla inställningar för Photoshop CS2 som bör göras och också en liten tutorial för hur man kan använda Adobe Gamma för att kalibrera bildskärmen om man inte har tillgång till någon hårdvarukalibrering.

http://www.computer-darkroom.com/ps9_colour/ps9_1.htm

Äldre versioner av Photoshop finns också på websiten.

läst lite i manualen:

"The Library module stores previews in the Adobe RGB color space. These previews are also used when printing in draft mode.
For rendered files such as TIFF, JPEG, and PSD files, Lightroom uses the image’s embedded color profile to display the image, histogram, and color values. If the image doesn’t have a profile, Lightroom assumes the sRGB profile, and the image may not look as expected on your monitor."

Detta kan ju helt klart tolkas, PSD filen den drar över, undrar hur profilen är taggad där?

Intressant klarläggande från Adobe

I länken till Adobes forum (post #2 ovan) har Mark Hamburg, en av Lightrooms konstruktörer (och Photoshops också för den delen) svarat på hur Lightroom och Photoshop hanterar skärmbilder och förklarat olikheterna i färghantering mellan programmen.

Photoshop använder Adobe Color Engine, ACE för färghantering, medan Lightroom använder operativsystemets färghantering, dvs för Windows är det Microsofts ICM och för Apple är det Colorsync. Detta dock bara för bildvisningen på skärmen. Mark tror detta i kombination med vissa skärmprofiler och bilder kan förklara skillnaderna som ses. Hans egna ord om ni vill slippa leta:

Mark Hamburg - 1:37pm Mar 14, 07 PST (#39 of 56)

Library v Develop v Photoshop: If you aren't viewing at 1:1 in all cases, you can see differences in high-frequency areas caused by differences in where in the processing the downsampling occurs and whether or not it is done in a gamma adjusted space. One really wants to resample in linear space, but neither the OS display logic nor the logic in Photoshop do so. Lightroom does so in Develop. It gets close in Library, but the last stage is handled by the OS.

So, let's assume we've dealt with that issue (though it can be pretty dramatic and convinced me that I don't want to resample images in Photoshop).

The second thing to be potentially concerned about is whether or not ICM is doing the right thing. We let Windows do the color management for the screen display because that provides more opportunities for the OS and the drivers to do both the right thing with the screen buffers and to better exploit GPUs. I don't know that this really kicks in in XP, but it ought to be a good long term choice given the effort Microsoft is putting into color.

ICM was also what RawShooter used with reportedly good results.

But it's possible that certain monitor profiles with certain images bring out real problems in ICM which may force us to go back to doing more ourselves potentially at the expense of long term compatibility.

Note that we do not use ICM for exported files. We only use it for screen display.

Mark

P.S. On the Mac, we're using ColorSync which actually turned out to be more accurate than the fast display path in Photoshop CS2.

För bästa resultat, bör man använda Prophoto i Lightroom och CS3 eller Adobe RGB? Om man använder Prophoto och önskar använda Crimsons express utskriftstjäns?

På crimsons hemsida står det
"Välj en lämplig arbetsprofil - vi rekommenderar en rymlig profil som inte begränsar ditt färgomfång onödigt mycket, förslagsvis AdobeRGB."

Om jag då vill ha prophoto?
Vidare står det också:
"Använd din arbetsprofil hela vägen och bädda slutligen in den när du sparar filen. Detta är viktigt för att vi skall veta hur färginformationen i bilden skall tolkas när vi på vår sida skall konvertera bilden med våra maskinprofiler. "
Om jag minns rätt (inte bra på detta med färger) så sparas profilen
in automatiskt? eller?

Är väldigt förvirrad över det här med färger och färgprofiler. Skulle vara skönt att bli lite klokare över just detta.

Om du inte känner dig helt säker på hur och varför du ska använda Prophoto RGB, bör du använda Adobe RGB som arbetsfärgrymd.

Eftersom digitala kameror kan hantera färger med ett stort omfång är det ofta en fördel att göra arbetet fram till dess att du gjort råkonverteringen i ProPhoto RGB. Om du sedan ska fortsätta att bearbeta bilden kan du göra detta efter en konvertering till en mindre, mer lätthanterad färgrymd, som Adobe RGB.

Stefan

Jag är lite tveksam till att alltid arbeta i större färgrymd, min erfarenhet är att bästa val av färgrymd beror på vad man ska ha bilden till i slutänden. En konvertering från Adobe eller ProPhoto RGB strax innan konvertering till web kan förändra starka färger ordentligt, och då är mycket av arbetet innan bortkastat. Det kanske är bättre att gå över tidigare till den färgrymd den slutliga bilden ska ha och redigera färgerna där.

Jag är lite tveksam till att alltid arbeta i större färgrymd, min erfarenhet är att bästa val av färgrymd beror på vad man ska ha bilden till i slutänden.
Du måste ta hänsyn till två saker, dels det färgomfång som finns från början, dels det färgomfång som du kan återge till slut. En bra skanner eller digitalkamera har ett stort färgomfång. Har du ett motiv med mättade färger är det därför stor risk att färgerna klipps om du arbetar med en begränsad färgrymd som sRGB eller, i mindre utsträckning, Adobe RGB. En lösning är därför att göra råkonverteringen till en stor färgrymd som t ex Prophoto RGB och sedan konvertera den till ett som är anpassad till slutanvändningen. Då måste du naturligtvis minska färgernas intensitet innan konverteringen, om de är så starka att de sticker ut utanför det färgomfång som den färgrymd som du konverterar till kan behärska.

Stefan

Jag använder prophoto RGB överallt, min skärminställning liksom i CS3. När jag fixat färdig en bild i CS3 och sparar den så verkar allt ok. Men sedan när jag tittar på bilden via Windows "mina bilder" är bilder övermättad. Vad gör jag för fel, kan man ändra detta på något sätt?
Mvh
JB
P:S:
Blir det "bättre" i något avseende om jag övergår till Safari?

Jag använder prophoto RGB överallt, min skärminställning liksom i CS3. När jag fixat färdig en bild i CS3 och sparar den så verkar allt ok. Men sedan när jag tittar på bilden via Windows "mina bilder" är bilder övermättad. Vad gör jag för fel, kan man ändra detta på något sätt?
Mvh
JB
P:S:
Blir det "bättre" i något avseende om jag övergår till Safari?
Vad menar du med din skärminställning liksom i CS3? Din skärm ska vara profilerad och din skärmprofil laddad via ditt OS, Photoshops arbetsfärgrymd ska vara Prophoto RGB om du vill arbeta med den stora färgrymden.

En icke färghanterad applikation som i Windows kommer inte att visa en Prophoto-bild korrekt. Förutsatt att du bäddar in färgprofilen när du sparar bilden, så visas den rätt i Safari, Firefox och andra färghanterade applikationer.

ANNONS
Götaplatsens Foto