Annons

Adobe Lightroom+Photoshop+ ProPhoto RGB

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej
Vad jag menar är att jag satt prophoto RGB såsom arbetsfärgrymd i CS3. Likaså att bilderna skall sparas i den färgrymden. När jag gått in i skärmprofiler har jag lagt in samma färgrymd som i CS3 som standarsskärm. Skärmen är hufsat kalibrerad tycker jag, och jag ser andras bilder ex här på fotosidan som helt korrekta. Men när jag öppnar mina bilder i Windows eget "tittprogram", du vet "mina bilder" så har färgerna förstärkts och blöder över. Jag hitta ingenstans jag kan ändra detta och inser att jag har gjort något fel någonstans. Vad menar du sedan med inbäddad färgprofil? Är den inte alltid "inbäddad" och i så fall hur tar jag bort detta? Har jag någonting att vinna på att gå över till Safari? Fungerar CS3 lika bra, eller vad kan hända? Om det nu är så bra varför går inte alla över till detta program. Jag är medveten om att mina frågor hos några uppfattas som basic, men just denna biten är jag nybörjar i.
Mvh
JB

Förmodligen har jag väl snurrat till det nånstans. Men om jag i Adobe Photoshop Lightroom öppnar en raw-fil och sedan väljer att editera den i Photoshop, och Lighroom+Photoshop båda är inställda på ProPhoto RGB, borde inte bilderna se identiska ut färgmässigt då? För det gör dom inte.

Photoshops färgymd är inställd på ProPhoto RGB, och Lightroom likaså, och bilden har även den profilen.
I Lightroom ser bilden ut som jag vill ha den, medans den i Photoshop drar åt ett ganska kraftigt blåstick.

Vad har jag missat?

Bilden här är i sRGB, men ni bör ju iaf kunna se att det är stor skillnad.

Lia, jag har läst igenom hela tråden och känner att det blir mer och mer kompicerad felsökning här, så jag slänger iväg en enkel fråga:

Om du tittar i LR under "Edit" "Preferences" och fliken External Editing. Vilken Color Space har du valt där?
Om du inte har samma där som i CS så kanske det blir fel?

Hej
När jag gått in i skärmprofiler har jag lagt in samma färgrymd som i CS3 som standarsskärm.
Mvh
JB

Känns fel för mig att lägga in den som skärmprofil. Reserverar mig lite för jag är långt ifrån kung på detta, men själv gör jag en skärmkalibrering och väljer den som skärmprofil.

Hej
Vad jag menar är att jag satt prophoto RGB såsom arbetsfärgrymd i CS3. Likaså att bilderna skall sparas i den färgrymden. När jag gått in i skärmprofiler har jag lagt in samma färgrymd som i CS3 som standarsskärm. Skärmen är hufsat kalibrerad tycker jag, och jag ser andras bilder ex här på fotosidan som helt korrekta. Men när jag öppnar mina bilder i Windows eget "tittprogram", du vet "mina bilder" så har färgerna förstärkts och blöder över. Jag hitta ingenstans jag kan ändra detta och inser att jag har gjort något fel någonstans. Vad menar du sedan med inbäddad färgprofil? Är den inte alltid "inbäddad" och i så fall hur tar jag bort detta? Har jag någonting att vinna på att gå över till Safari? Fungerar CS3 lika bra, eller vad kan hända? Om det nu är så bra varför går inte alla över till detta program. Jag är medveten om att mina frågor hos några uppfattas som basic, men just denna biten är jag nybörjar i.
Mvh
JB
Det blir lite långt att förklara hela färghanteringskonceptet, men kort, så klarar bildskärmar i allra bästa fall att visa Adobe RGB (Eizoskärmar i 40000 kr klassen), många klarar sRGB, men ännu fler når inte ens upp till denna begränsade färgrymd. Det finns inga bildskärmar i världen som kan återge Prophoto RGB, så om du nu inte har någon skärmprofil till din bildskärm, antingen genom att du profilerat den med typ en Spyder eller att du laddat/installerat skärmtillverkaren standardprofil, så bör du nog hellre använda sRGB än Prophoto RGB som skärmprofil. (Köp/önska dig en Spyder 3 Pro för ca 1900 kr i julklapp, du har nämligen inte den blekaste aning om hur andras bilder på FS ser ut på en kalibrerad skärm!)

Försök inte fippla med Windowsprogram eller andra program som inte är färghanterade (=kan läsa färgprofiler som Photoshop), du kommer ändå inte att få till färgerna. Bästa sättet är att konvertera bilderna till sRGB. Adobe RGB, Prophoto RGB etc kommer att visas fel i applikationer som inte kan läsa bildens färginformation.

För att en färghanterad applikation ska kunna läsa en bilds färginformation måste bilden ha en inbäddad profil som talar om för applikationen hur bilden ska tolkas. Först konverterar du bilden till den färgrymd du vill använda (Edit -> convert to profile - inte assign/tilldela) och sedan kryssar du i ICC-profilrutan när du sparar bilden, då bäddas profilen in och kan läsas av färghanterade applikationer.

Safari är bara en webläsare, men som kan läsa inbäddade profiler och återge färgerna korrekt. Firefox 3 kan också läsa inbäddade färgprofiler om man aktiverar färghanteringen (det finns en uppsjö inlägg i detta forum som beskriver hur man aktiverar detta, den senaste från idag), men trots det bör du konvertera alla webbilder till sRGB, för som du säger, inte alla har gått över till färghanterade applikationer.

I övrigt läs vad Stefan skriver ovan om när det kan vara lämpligt att använda Prophoto RGB och när man bör gå ner på mindre färgrymder. Läs också hans artiklar här på FS som länkas till ovan.

OK tackar för svaret/svaren.
Jag skall gå hem och ställa tilllbaka min skärm på sRGB så kanske allt löser sig. Anledningen till allt detta var faktiskt att jag läste Stefans mycket intressanta artiklar och fick för mig att dribbla lite själv;-)
Men som sagt, fega killar får inte kyssa snygga flickor;-)
Mvh
JB

OK tackar för svaret/svaren.
Jag skall gå hem och ställa tilllbaka min skärm på sRGB så kanske allt löser sig. Anledningen till allt detta var faktiskt att jag läste Stefans mycket intressanta artiklar och fick för mig att dribbla lite själv;-)
Men som sagt, fega killar får inte kyssa snygga flickor;-)
Mvh
JB

Det är kul om mina artiklar får dig att bli inspirerad att kyssa vackra flickor, men jag förstår inte hur du får till att använda en arbetsfärgrymd som en skärmprofil. Du ska alltså ha en profil som är gjord för skärmen under dina skärminställningar. Antingen använder du en profil som är gjord av tillverkaren av skärmen, eller gör du en själv med hjälp av en kalibrator.

Stefan

Tack Stefan, du har det inte lätt du inte med "dumskallar" som mig;-) Men, nu gick jag in och ställde in skärmen efter det program som finns i windows. Det blev tillräckligt bra och jag tror faktiskt att problemet är löst. Nu lirar CS3 inställningen och dess färger plötsligt hyfsat med "mina bilder" i windows. Jag passade på att ställa in färgemperaturen till 5000 när jag ändå var i farten. Nu skall jag bara se till att skrivaren fattar vad jag menar, men det blir en senare fråga. Vad gäller tjejena så är det inte bara färgtemperaturen som sjunker med åren;-)
Mvh
JB

ANNONS
Götaplatsens Foto