När man läser recensioner av kamerahus så bedöms ofta snabbheten att hitta fokus i olika situationer. Det talas ofta om olika typer av fokuspunkter och moduler osv. Det jag funderar kring är de objektiv med inbyggda motor. Är de lika snabba på alla hus?
Vad är det för skillnad på olika fokuspunkter?
När/Varför behöver man så många som 51st?
Ni får gärna posta länkar där jag kan läsa mer ingående hur detta fungerar (eng. är inga problem).
mvh jens
Jag är ingen expert, men jag ska försöka förklara lite. Reservation för vissa tekniska brister.
Fokuspunkterna skiljer sig på olika sätt beroende på modell. Det finns sensorer som mäter horisontella linjer och de som mäter vertikala linjer.
Sen finns det punkter (korspunkter) som mäter både horisontella och vertikala linjer. Denna punkt är såklart bättre än de förstnämnda. Jag tror dessa enbart fungerar med f5,6 eller ljusstarkare, annars blir den lika känslig som en vanlig horisontell eller vertikal punkt.
Sen finns det korspunkter som även mäter diagonala linjer. Dessa är såklart ännu bättre. Denna typ fungerar dock endast med ljusstark optik (f2,8 eller ännu ljusstarkare). Fungerar naturligtvis med all optik, men den extra känsligheten kommer inte fram.
På billiga kameror brukar det sitta en vanlig korspunkt i mitten, och sen är resten horisontella eller vertikala. EOS 400D har en sådan uppsättning.
En EOS 40D har bara korspunkter. Den i mitten är dessutom av typen som mäter diagonala linjer.
Bättre modeller kan ha flera diagonalkorssensorer, osv. De kan också ha hjälpsensorer (som inte syns i sökaren) runt mittpunkten. Om du använder följande fokus med mittpunkten aktiverad hjälper dessa till att hitta motivet även om du är lite skakig och missar lite med mittpunkten.
På bättre kameror (dom där med 50punkter) finns möjligheten att välja ett antal egna hjälppunkter kring den valda punkten.
Stort antal punkter kan vara bra att ha om man använder följande fokus, för då kan man ju inte låsa fokus och komponera om. Ju fler punkter desto större valmöjlighet i kompositionen. Lägg sedan till ovanstående stycke om hjälppunkter så har du ytterligare en fördel med många punkter.
Allt ovanstående gör att en optik med inbyggd fokusmotor inte är lika snabb med alla hus.
En 200/f1,8 blir snabbare på en 40D än på en 400D eftersom att mittpunkten (diagonalkorspunkt) på 40D är känsligare än mittpunkten på 400D (vanlig korspunkt). Diagonalkorspunkten klarar ju av f2,8 och snabbare. Hade det varit en 200/f4 hade inte 40D haft någon fördel.
Så enkelt är det naturligtvis inte, då olika kameror även har olika mycket processorkraft i den lilla modul som hanterar autofokusen (40D är betydligt snabbare ändå). Vissa kanske har dubbla processorer enbart till AF, medan andra bara har en processor till alla kamerans funktioner. (Nu är jag ute på hal is, men det är grejer som skiljer).
En optik med långsam motor på ett bra hus kan alltså mycket väl vara snabbare än en optik med snabb motor på ett dåligt hus.
Vid följande fokus med serietagning kan man även räkna in hur snabb spegeln är. Ju snabbare spegel, desto mindre tid som autofokusen är "blind".