Annons

Af-lampa?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snowball

Medlem
Använder 450d sej av blixten som af-lampa eller har den en röd liten lampa? Använder den blixten blir det nog inget köp, upplever det som irriterande.

Men oftast behövs ej af assist. SÅ länge som det är tillräckligt med ljus för att kunna köra med blixt.

Men Robin, det finns ett otal situationer där af-assisten behövs och aktiveras. Håkan ville veta hur det fungerar då. Vi vet ju inte vad eller hur han ska plåta.

Tackar för era svar :)

Om man fotar en vilande katt, eller ett litet barn, ändrar ju säkert motivet min efter att ha fått 10 blixtar i ansiktet.
På julafton i stearinljus är det heller inte så trevligt.
Det blir säkert också stadsbilder i mörker (gatlampljus).

Men jag vet inte hur ofta och vid hur svagt ljus af-blixten går igång, vet ni?

Kan man stänga av af-blixten och försöka hitta fokus i svagt ljus?

Ett annat alternativ är förstås ifall du tittar på någon modell som ligger över instegskameranivån. Jag vet inte hur läget är när det gäller Canon, men när det gäller Sony så vet jag att A700 har en röd AF-lampa, som har lång räckvidd och fungerar mycket bra. Borde ju finnas på Canons motsvarande modeller, men det är förstås bäst att kolla innan ev. köp.

Jag har också använt ficklampa med rödfilter vid några tillfällen. Problemet är inte att det är muppigt, utan att det är f-sicken så krångligt, ifall man inte kan få assistans av någon ficklampsskötare...

Inte krångligt. Tänd lampa, tryck ner avtryckaren halvvägs, grön focuslampa, släpp knappen på lampan och tryck in avtryckaren helt. Självklart så gör man all mörkerfoto med RAW så att eventuell felaktig vitbalans kan lätt justeras i efterhand.

För närvarande har inte Canon AF-ljus med något annat än blixtrande blixt (för de som har inbyggd blixt) eller med röda lysdioder i externa blixtaggregat.

ANNONS
Götaplatsens Foto