Annons

AF Nikkor 28 mm 1:2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag äger en F4 som funkar helt utmärkt med AF-s objektiv, men det är helt korrekt att 801 & 601 inte funkar med AF-S. (har haft/har sådana oxo)

Det är skillnad på pro-hus och vanliga konsument-hus, jag syftade på pro-husen. Det är hur som helst inte heller rätt att skriva från F5:an. Vilket var hela grejen med mitt inlägg

Okej då skriver vi från 2 år INNAN F5 OCH framåt.
;)

Fast funkade VR på F70an?

Okej då skriver vi från 2 år INNAN F5 OCH framåt.
;)

Fast funkade VR på F70an?

Här har vi ett klart belägg för att sensorer är bättre än film. Sensor med inbygd antiskak finns, men har någon någonsin hört talas om film med inbygd antiskak??? :)

/Karl

PS. Warpfuz, jag hopps att du tycker att din fråga är besvarad. Dom sista 10 inläggen har ju inte handlat så mycket om din frågeställnng.

Här har vi ett klart belägg för att sensorer är bättre än film. Sensor med inbygd antiskak finns, men har någon någonsin hört talas om film med inbygd antiskak??? :)

/Karl

PS. Warpfuz, jag hopps att du tycker att din fråga är besvarad. Dom sista 10 inläggen har ju inte handlat så mycket om din frågeställnng.

Jag har inbyggt skak i mina händer och de är från 1969. :)
Fungerar både analogt och digitalt.

Nej det är inte bara att titta i manualerna - var tvungen att dubbelkolla - afs nämns naturligtvis inte heller i f4-manualen... så det säkraste sättet är helt enkelt att prova alt se om informationen finns på mir.
förmodar att det hänger på hur många objektivkontakter som finns i resp kamerahus

Just vad gäller objektiv, kompatibilitet och dylikt tycker jag faktiskt att den omtalade/hatade/älskade Ken har den bästa sidan i ämnet.
MIR är iofs svårslagen vad gäller mängd av information men den är inte alltid lätt att hitta på.

Det blir bra :)

Enligt Ken:s lista så ska det funka. Ett annat exempel på Nikons framåtkompabilllitet

VR borde enligt mig funka om AF-S funkar, då borde det skickas ström till objektivet. Något annat kan väl inte krävas? VR:en går väl igång när fokusen går igång?

/Karl

F401, F50, F55 och F60: G funkar, ej autofokus med AF-S objektiv, ej VR, ej ljusmätning med AI
F501, F601 och F801: samma, men ljusmäter med AI objektiv
F4, F70, F90: AF-S och G funkar, ljusmäter med AI
F65, F75 och F80: AF-S, G och VR funkar men ljusmäter inte med AI
F100, F5, F6 , D200, D300, D700, D1, D2 och D3: alla funktioner med alla AI och senare objektiv
Övriga digitala samma men inte ljusmätning med AI
Digitala hus utan autofokusmotor endast manuell fokus om ej AF-S objektiv

ANNONS
Götaplatsens Foto