Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-On

Produkter
(logga in för att koppla)
Har ett tag själv testat med följande inställningar:

* AF-ON only
* AF-C Priority (testat mellan focus och release + focus)
* Focus Tracking (testat mellan off och normal beroende på situation)
* Dynamic Area AF (olika)

Det jag inte fattar är hur i h-e jag komponerar om med dessa inställningar? Låt säga att jag sätter fokus på ett öga och komponerar om, då vägrar kameran ta en bild om jag har den inställd på AF-C priority focus. I min lilla värld bör väl objektet ligga i fokus även efter att jag komponerat om, eller?

Vilka inställningar kör ni med?

Har ett tag själv testat med följande inställningar:

* AF-ON only
* AF-C Priority (testat mellan focus och release + focus)
* Focus Tracking (testat mellan off och normal beroende på situation)
* Dynamic Area AF (olika)

Det jag inte fattar är hur i h-e jag komponerar om med dessa inställningar? Låt säga att jag sätter fokus på ett öga och komponerar om, då vägrar kameran ta en bild om jag har den inställd på AF-C priority focus. I min lilla värld bör väl objektet ligga i fokus även efter att jag komponerat om, eller?

Vilka inställningar kör ni med?

Problemet är att du har priority fel, du ska ha den på bara release eller möjligen focus + release som du vill använda den. Största delen av funktionen med AF-ON fokuseringen går förlorad med dina inställningar.

Ok, har testat release+focus också och ska försöka igen. Varför fungerar det inte med focus då?

Har utgått från denna sida: http://www.fredmiranda.com/forum/topic/705948/0

För då måste vald fokuspunkt vara i fokus, komponerar du om så den inte längre är det går det inte att ta någon bild. Jag undrar om det inte är till och med så illa att om vald punkt kommer ur fokus och sedan i fokus igen medan AF-ON inte är intryckt går det fortfarande inte att ta någon bild, det går inte heller att fokusera med manuell override i det läget.

Det enda jag använder focus priority till är om det är motiv som är väldigt lätta att tappa ur fokus, t.ex. flygande fåglar eller om jag är på sjön och det går vågor, och jag inte vill komma hem med 400 bilder där motivet är ur fokus. Det ger inte fler skarpa bilder men färre oskarpa helt enkelt.

Edit: Lite förtydligande

Hej igen.

Japp, du har helt rätt. Med release eller focus + release fungerar det. Dock får jag inte till korrekt ljusmätning oavsett hur jag än gör. Det enda sättet vad jag kan se är att aktivt byta fokuspunkt. Trodde i min enfald att kameran, inställd på spotmätning, skulle mäta på den punkt jag valt även om jag senare komponerar om. Icke.

Tack förresten för all din hjälp, Richard.

Hej igen.

Japp, du har helt rätt. Med release eller focus + release fungerar det. Dock får jag inte till korrekt ljusmätning oavsett hur jag än gör. Det enda sättet vad jag kan se är att aktivt byta fokuspunkt. Trodde i min enfald att kameran, inställd på spotmätning, skulle mäta på den punkt jag valt även om jag senare komponerar om. Icke.

Tack förresten för all din hjälp, Richard.

Då får du lägga in så att AF-ON låser både fokus och exponering! Jag tror det går iallafall, AF-L + AE-L eller något liknande borde det heta. Jag har inte kameran här så jag kan inte kolla tyvärr.

Tusen tack, Richard. Gluttade igenom manualen (!) och hittade faktiskt svar även till min första fråga. Genom att använda AE-L / AF-L kan jag också köra med AF-C inställd på fokus istället för release. På så sätt låser jag både fokus och mätning som jag vill ha den men lförlorar inga fördelar med AF-ON vad jag fattar.

ANNONS
Götaplatsens Foto