Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-problem med 100-400 4:5,6 L IS USM

Produkter
(logga in för att koppla)
Bengt-Arne skrev:
Det där var riktat till dej Pelle, Gjorde lite fel när jag klämde iväg texten.

Tack för den där informationen. Jag visste inte att det var skillnad på handhavandet mellan IS objektiven.
Jag skall testa att slå av IS på mitt 100-400 när jag har det på stativ.

MVH/ Bengt-Arne

När jag hade mitt 100-400 fotade jag i mörk miljö (exponeringstid 2-3 sekunder)med stativ. Jag kände till detta, men tog 10-12 bilder med kass skärpa innan jag kom på vad jag glömt. Jag lovar att du ser skillnad under de förhållandena...

Nu har jag inget IS längre...vilket jag saknar ibland. Det är ett grymt bra hjälpmedel.

Lycka till.

Även med nyare IS på stativ...

Även om man har den nyare typen av IS som enligt Canon skall gå över i ett stativläge så har jag kommit fram till att det inte fungerar så bra vid längre slutartider.

Med mitt EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM blir det märkbart suddigare vid 300 mm från 1/10 sek. och uppåt. Möjligen gäller det bara just mitt exemplar men det kan åtminstone vara värt att testa om man fotar den typen av bilder.

Igår fick jag mitt 70-200/4 IS som jag tror har den senaste versionen av IS. I manualen står att man skall slå av IS vid användning av stativ, motiveringen är att spara batteri (alltså inte motiverat av bildresultat).

Det står också att man bör slå av IS vid bulb exponering, inget annat om slutartider.

Efter att ha sprungit runt och fotat lite testbilder igår - familjen tyckte det var ett märkligt sätt att firar trettondagsafton på - så måste jag säga att det känns som ett väldigt trevligt objektiv!

Mvh
Anders

Re: Även med nyare IS på stativ...

P.R. skrev:
Även om man har den nyare typen av IS som enligt Canon skall gå över i ett stativläge så har jag kommit fram till att det inte fungerar så bra vid längre slutartider.

Med mitt EF 70-300/4,5-5,6 DO IS USM blir det märkbart suddigare vid 300 mm från 1/10 sek. och uppåt. Möjligen gäller det bara just mitt exemplar men det kan åtminstone vara värt att testa om man fotar den typen av bilder.

Låter ju inte så kul. I den artikeln du länkade till står det "About one second after the shutter is pressed halfway, the unit automatically determines that a tripod is being used from the output of a vibration gyro." Som jag tolkar det måste man alltså hålla nere knappen halvvägs i 1 sekund innan man exponerar. Har jag fattat det rätt?

Verkar ju konstigt om du bara får effekten på 300mm, eller du kanske bara har testat där?

Flightspotter89 skrev:
Här är dock en bild som blev riktigt bra tycker jag, synd att jag glömt ISO 200 på så man fick brus under vingen och på det skuggade partiet på kroppen.

http://www.airliners.net/addphotos/big/ready/HS-TGZ_002.jpg

Den var ju skarp och fin.. Men brus under vingen på ISO200? Njaä... Får du brus på ISO200 med en Canon så har du i såfall underexponerat den och försökt att lyfta upp exponeringen i efterhand, alternativt kört med Highligts & Shadows i PS.

Som du ser så KAN 100-400 prestera väldigt bra om man följer naturlagar och de fysikaliska regler som finns.

Re: Re: Även med nyare IS på stativ...

Arne S skrev:
Låter ju inte så kul. I den artikeln du länkade till står det "About one second after the shutter is pressed halfway, the unit automatically determines that a tripod is being used from the output of a vibration gyro." Som jag tolkar det måste man alltså hålla nere knappen halvvägs i 1 sekund innan man exponerar. Har jag fattat det rätt?
Ja så har jag också fattat det. Det kräver ju då rimligtvis fjärrutlösare som jag saknar men jag kom fram till att det funkar med spegeluppfällning och två sekunders fördröjning också (IS tillsammans med fördröjning funkar dock visst inte på vissa hus gjorda före 2001). IS har då gott om tid att gå igång och upptäcka att det står på stativ.
Verkar ju konstigt om du bara får effekten på 300mm, eller du kanske bara har testat där?
När jag testade så gjorde jag det i extremfallet men på kortare brännvidder funkar det säkert med längre tider. Det blir ju dock jobbigt att hålla reda på när man fotar så nu slår jag alltid av den om jag riskerar att hamna på 1/10 sekund eller högre oavsett brännvidd.

Angående Canons IS-system så kan följande sägas (förmodligen så upprepas en del som redan sagts i tråden):

IS behöver tid på sig att känna av rörelsen. Därför bör man alltid låta IS-systemet arbeta 1-2 sekunder innan man tar bilden. Fotograferar man rörliga motiv så bör man således ha följande AF. Man bör också komma ihåg att autofokusen har sina begränsningar när det gäller hastiga skillnader i avståndet (dock bör det inte i Simons fall spela någon roll, då avståndet är relativt stort). IS-systemet är som effektivast mellan slutartider längre än brännvidd/1 och ner till 2-3 steg längre än brännvidd/1 (beroende på IS-version). Den senaste sägs klara hela 4 steg, men då gäller det nog att man verkligen försöker hålla stilla.

Exempelvis: 300mm IS effektiv mellan 1/300-1/40. Under 1/40 bör man fundera på stativ och därmed stänga av IS-systemet (version I)

Här en bild med Sony A100 med 75-300 @ 300mm 1/40 Steady Shot...Inte helt skarp om man säger som så..
Men med en brännvidd motsvarande 450mm så är 1/40 4 steg från den rekommenderade slutartiden.
IS/VR/OS/osv.. är bra..men inget underverk.

När det gäller tider snabbare än brännvidd/1 så spelar det ingen roll om IS-systemet är aktivt eller ej. IS-systemet jobbar utefter rörelser av objektivet, inget annat. Rörelser finns oavsett slutartid. Sen måste man även ta med FOV Crop i beräkningen.

Bilagor

• sony300mm.jpg
    sony300mm.jpg
    41.6 KB · Visningar: 133
Det första som måste uteslutas är fokusfel och för att göra detta behövs inget stativ. Använd en stor påse ris eller liknande och lägg kamera + objektiv på. Det blir stabilare än stativ om du använder ett riktigt gediget bord eller golvet som underlag. Ett grovt men bra test är att ställa upp vanliga pennbatterier i en rad som motiv. Ställ varje batteri en centimeter till höger och en centimeter framför föregående, sammanlagt kanske 5 eller 7st. Sikta därefter på +-tecknet på det mittersta och se på vilket batteri skärpan hamnar.

Fokuserar objektivet rätt är det bara övning som gäller!

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto