Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AF-problem på Nikon D800

Produkter
(logga in för att koppla)

dcmarco

Medlem
AF problem på min D800, jag har haft den cirka 4 veckor och idag har jag skickat den andra gången till rep. På min är även problem med kromatisk aberration.
Är det fler här som har samma problem?

Vad har du för problem då?
Men kromatisk abberation hänger nog mer på objektivet än kameran.

Problem med AF på vänster sida (den fokuserar helt fel) sitter inte rätt.
Aberration problem är med alla mina objektiv men som mest på de två
Nikon AF-S VR Micro-Nikkor 105mm f/2.8G IF ED
Nikon 24-70mm f/2.8G ED AF-S NIKKOR

Jag har inte upptäckt felet på min D800 men många har samma fel som du, det ser du snabbt om du googlar "D800 left focus issue". Thom Hogan tar upp det här:

http://www.bythom.com/D800autofocus.htm

Jag tror det var Ming Thein som var först att rapportera om det. Han har skrivit mycket på sin blogg om det:

http://blog.mingthein.com/2012/07/04/nikon-d800e-focusing-update-problem-solved/

Att just D800 skulle påvisa mer CA än andra kameror har jag inte hört nåt om och inte sett nåt på mina egna bilder.

Något som jag däremot upptäckt iom D800 är att mina ljusstarka objektiv lider av lite bakfokus/framfokus som varierar med avståndet till motivet, sjukt irriterande! Det är möjligt, till och med troligt att min D700 också uppvisar samma fenomen men man nagelfar sina bilder ännu hårdare nu för tiden.

Min D800 kom tillbaka från sitt andra reparationsförsök häromdagen. Nu har man lyckats! Fokus sitter som avsett både till vänster, höger och centralt. Problemet var felfokus främst på vänster sida men även höger. Att den returnerades som åtgärdad första gången förvånade mig mycket, då felet kvarstod.

ANNONS
Götaplatsens Foto