Annons

AF ställer in 2 ggr

Produkter
(logga in för att koppla)

Gulo

Aktiv medlem
När jag fotar med af så när jag trycker ner avtryckaren halvvägs så först blinkar af punkten till och ställer in fokus sen blinkar den till ännu en gång och ställer åter igen in fokus. Det är först nu som man kan ta bilden.

Det är ju inte så bra om man fotar något litet då måste man ju lyckas hålla kvar fokuspunkten på objektet fast att man har tryckt ner halvvägs och ställt in fokus rätt.

Ska det vara så här?

Fast det har ju också att göra med hur mörkt det är. Om det är väldigt ljust så blinkar fokuspunkten till 2 ggr rätt snabbt skulle jag tro och då är det inte så stor risk att fokus ändras.

40D + 100-400mm

Det där är en funktion som tillkommit för att i någon mån mota problemen med att kamerorna felfokuserar. Genom att kolla en gång extra kan kameran finjustera fokus, så att det ska bli mer rätt. Men det tar förstås någon tid att göra.

Tack för svaret!

Den funktionen har gjort att jag gått miste om några fågelbilder. Har då fokuserat med mittpunkten på fågeln och sedan råkat skaka kameran lite så att fokus har ställts in på bakgrunden istället när den skulle finjustera.

Men nu vet jag i alla fall! Förut har jag ibland undrat vad som hänt. Men det är ju mest när det är något litet man ska fota som det blir problem.

ANNONS
Götaplatsens Foto