Annons

AKUT HJÄLP! Infoga bild i Word för utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

mange78

Aktiv medlem
Håller på med en platsansökan och skall infoga en bild i ett Worddok. När jag gör klart bilden i PS ser den skarp och fin ut, men när jag lägger in den i Word blir den ruggigt oskarp. Kommer det även att bli så vid utskrift? Gör jag nåt fel?

Du gör troligen något fel. Jag gör detta ofta och har inte problemet du beskriver.

Berätta mer hur du gör.

Per.

Jag gör bilden till den storlek jag vill ha den i PS, dvs 3,5x5cm i 300dpi. Sen väljer jag infoga bild i Word och då infogas bilden. Väljer då "formatera bild" i Word och ställer storleken till 100%, vilket ger rätt storlek 3,5x5cm. Men då ser bilden riktigt oskarp ut.

Det du ser på skärmen är förmodligen en rejäl förminskning, antar jag? En 1000x600-pixels bild som visas på 200x120 pixel, eller något liknande? Förminskningar ger skärpeförlust.

När du skriver ut blir väl bilden bara några centimeter, och borde se bra ut.

Är det viktigt med toppkvalitet får du väl räkna ut hur många pixlar du behöver, med den skrivarupplösning och storlek (i cm) du skall ha, och därefter skärpa bilden.

BengtJohnsson skrev:
Det du ser på skärmen är förmodligen en rejäl förminskning, antar jag? En 1000x600-pixels bild som visas på 200x120 pixel, eller något liknande? Förminskningar ger skärpeförlust.

När du skriver ut blir väl bilden bara några centimeter, och borde se bra ut.

Är det viktigt med toppkvalitet får du väl räkna ut hur många pixlar du behöver, med den skrivarupplösning och storlek (i cm) du skall ha, och därefter skärpa bilden.

Jo, jag är ganska säker på att skrivaren skriver med 300dpi, därav borde storleken stämma perfekt. Jag är ganska vilsen kring hur Word förminskar bilden. Men det låter ju troligt som du säger, att Word skalar ner bilden till 200x120px och därav skärpeförlusten. Alltså får man leva med att bilden inte ser skarp ut på skärmen i ett Word-dok?

Vilket bildformat använder du?

kör du word på PC så funkar det bäst med PNG eller TIFF. Lite beroende på vilken version av word du kör.
Macen är lite tolerantare mot olika format.
Använd INTE formatera bild i word det brukar bara ställa till det. Rätt bildformat i rätt storlek brukar räcka långt.
Skriv ut och kolla. Tips är oxå att exportera en högupplöst pdf och ta omvägen via acrobat. Då vet du dessutom att alla kan läsa din ansökan utan att word installerat (förutsätter ju Acrobat men readern är ju gratis).

Re: Vilket bildformat använder du?

JensEkberg skrev:
kör du word på PC så funkar det bäst med PNG eller TIFF. Lite beroende på vilken version av word du kör.
Macen är lite tolerantare mot olika format.
Använd INTE formatera bild i word det brukar bara ställa till det. Rätt bildformat i rätt storlek brukar räcka långt.
Skriv ut och kolla. Tips är oxå att exportera en högupplöst pdf och ta omvägen via acrobat. Då vet du dessutom att alla kan läsa din ansökan utan att word installerat (förutsätter ju Acrobat men readern är ju gratis).

Men om jag inte använder formatera bild i Word kan jag ju inte infoga en bild som skall skrivas ut högupplöst. Bilden är ju i rätt utskriftsstorlek, men när jag infogar den i Word visas den ju naturligtvis i den pixelstorlek den är i, vilket alltså betyder att den tar upp betydligt mer utrymme i dokumentet än vad den ska göra i utskriften. därför måste den ju förminskas så att jag ser att text och annat hamnar rätt.

Jag gör en Pdf av dokumentet som ett sista steg, men det löser liksom inte problemet med oskärpan.

oskarp på skärmen

Att bilden blir oskarp på skärmen i worddokumentet säger inte något om hur bilden blir vid utskrift. När jag ska skriva ut dokument med text och bild på vanligt papper i word gör jag bilderna i 150-200 dpi. Det blir då lätt oskarpt på skärmen om man tittar på dokumentet så att man ser nästan hela sidan. Vid utskrift blir det knallskarpt. Att använda 300dpi vid utskrift på vanligt papper brukar ge ett betydligt sämre resultat då skrivaren matar på med mer bläck som det vanliga pappret inte kan suga åt sig.

Re: oskarp på skärmen

Tonyeagle skrev:
Att bilden blir oskarp på skärmen i worddokumentet säger inte något om hur bilden blir vid utskrift. När jag ska skriva ut dokument med text och bild på vanligt papper i word gör jag bilderna i 150-200 dpi. Det blir då lätt oskarpt på skärmen om man tittar på dokumentet så att man ser nästan hela sidan. Vid utskrift blir det knallskarpt. Att använda 300dpi vid utskrift på vanligt papper brukar ge ett betydligt sämre resultat då skrivaren matar på med mer bläck som det vanliga pappret inte kan suga åt sig.

Ok.

Har nu testat att skriva ut och det blev ändå riktigt hyfsat. Men skall nog kanske köra på lägre dpi i fortsättningen.

Tack för all hjälp allihop!

Hej!

Jag brukar skippa funktionen "lägg till bild" utan jag använder i stälet ctrl+C på bilden och sedan "klistra in special" i word.

MVH Uffe

ANNONS
Götaplatsens Foto