Annons

Allroundobjektiv - förslag??

Produkter
(logga in för att koppla)

Henriettae

Aktiv medlem
Hej!
Har en Nikon D80, med ett objektiv som nu gått sönder (se annan tråd).
Funderar på att köpa ett helt nytt objektiv, men skulle behöva lite hjälp med detta!
Jag fotar framför allt tre saker:
1. vanliga dagar (tar med kameran och fotar personer, snygga saker, etc)
2. macro
3. landskap

Macro och landskapslinser har jag lite koll på, men ett bra allroundobjektiv, har ni förslag på det??

Beror ju på vad det får kosta, men lite billigare så tycker jag nikons eget 18-70 är bra. Dyrare så är deras 17-55 väldigt bra. Sedan har du varianter från Sigma, Tamron och Tokina där främst de två första brukar vara bra.

/Maverick

Jo, numera så är det nog så. Tokina har haft några enstaka lyckträffar genom tiderna men är överlag inte så bra.

Tamron tillverkar en hel del bra optik, ofta åt kameratillverkare. T ex gjorde de flera av Minoltas optiker förut.

Mvh
Maverick

Hej!

17-55 är en mycket bra glugg, har den själv, men allroud vet jag inte...

Jag föreslår Nikons 18-200! Inte proffskvallitet i konstruktionen men står sig mycket bra optiskt sett. Den har VR, vilket alltid är ett plus. Jag måste erkänna att jag inte plåtat med 18-200, jag har bara klämt och kännt på den, men nästan all kritik är positiv.

Allt beror ju på budget såklart. 17-55 f/2,8 och 80-200 f/2,8 AF-S VR är ju bra, men då ligger priset på 14 resp. 19 000.

18-200 ligger på runt 8 000 kronor. http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=4374579

Lycka till!

Jag har upptäckt att mitt Tamron 28-75/2.8 alltsomoftast sitter på min D50.

Ni kanske tycker det är lite för långt?

frans skrev:
Jag har upptäckt att mitt Tamron 28-75/2.8 alltsomoftast sitter på min D50.

Ni kanske tycker det är lite för långt?
Ja, men å andra sidan saknar jag ganska ofta just omfånget 50-70 mm, så om man inte är nåt vidvinkel-freak så kan det nog vara fint. Det beror ju lite på om man har några andra objektiv att komplettera med. Det är synd att den inte börjar vid 24 istället, vilket hade gjort den mycket mer användbar.

De intressantaste omfången i mina ögon är nog 15-35 och 50-150 mm. Där mellan 35-50 är det inte värst kul vad man än hittar på... Detta utan någon "omräkning", alltså verkliga brännvidder på APS-C. Motsvarar alltså ungefär 22-53 och 75-225 på FF.

Nu använder jag iofs Canon, men som allround lins som jag har på min canon som jag alltid har med mig så har jag en Tamron 28-300 / 3.5-5.6 Macro. Visst, den e inte lika skarp som en 70-200/2.8 , men den e lätt,smidig och täcker alla områden, helt enkelt ett "allround" objektiv.

Pris ?

Jag gav 1700 "begnagat" , kostar ny runt 3000 kr.

Hej hopp !!!!!!

Henriettae skrev:
Hej!
Har en Nikon D80, med ett objektiv som nu gått sönder (se annan tråd).
Funderar på att köpa ett helt nytt objektiv, men skulle behöva lite hjälp med detta!
Jag fotar framför allt tre saker:
1. vanliga dagar (tar med kameran och fotar personer, snygga saker, etc)
2. macro
3. landskap

Macro och landskapslinser har jag lite koll på, men ett bra allroundobjektiv, har ni förslag på det??

Tokina AT-X 10-17 DX är ett i mitt tycke utmärkt optik för flanörbilder, macro och landskap, medan en del kanske störs av de lite vidare vinklarna. Men är du ett vidvinkel afficionado så är det perfektamundo!

Re: Re: Allroundobjektiv - förslag??

Chasid skrev:
Tokina AT-X 10-17 DX är ett i mitt tycke utmärkt optik för flanörbilder, macro och landskap, medan en del kanske störs av de lite vidare vinklarna. Men är du ett vidvinkel afficionado så är det perfektamundo!

Om du har tid att vänta en smula så kommer Tokina snart ut med 16-50/2,8!
Den verkar mycket lovande, om än lite dyrare än Tamron/Sigmas motsvarigheter. Omfånget är i mitt tycke mycket intressant!

/K

Re: Re: Allroundobjektiv - förslag??

Chasid skrev:
För att alla ska vara på det klara med detta objektiv så vill jag påpeka att det är ett sk. fisheye. Knappast något som de flesta skulle se som mångsidigt, skulle jag tro. Säkerligen skitbra, men ändå.

Har fått låna ett objektiv av en kompis under tiden som mitt är på reparation. Dock tror jag det får bli ett Nikkor 18-200mm VR-objektiv efter det - när jag kan få tag på ett!
Skall dock komma ihåg alla objektiv som ni föreslagit, önskelistan är ju obegränsad... ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto