Annons

Allt om nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

Crille890622

Aktiv medlem
Hallå hallå där ute mina fotografiska vänner !

Det är så att jag har fått min bror på tankar i att köpa en system kamera så vi tids nog kan börja fota tillsammans

Vi har vart på ett antal fotomässor och annat tillsammans och han har fått känslan för att nikon är något han vill köra på.
Bra att han hittat något han gillar. över till det jag undrar är att jag kan massvis inom fototekniker och generella saker som vad blädaren gör och ungefär vad han ska söka efter när han ska ta en viss sorts bilder.

MEN jag sysslar ju bara med canon och har inte haft något annat system, så jag undrar vad ni där ute har för erfarenheter av nikon. kan vara kul om ni kan referea saker till canon så begriper jag troligtvis mer.

jag tycker han ska köra på en begagnad nikon d300 med något passande objektiv. har hört att iso egenskaperna ska vara rätt så tråkiga men?

har någon förslag på bra objektiv som inte kostar över 7000 ungefär ? teleobjektiv kan vi strunta i nu .

Hallå hallå där ute mina fotografiska vänner !

Det är så att jag har fått min bror på tankar i att köpa en system kamera så vi tids nog kan börja fota tillsammans

Vi har vart på ett antal fotomässor och annat tillsammans och han har fått känslan för att nikon är något han vill köra på.
Bra att han hittat något han gillar. över till det jag undrar är att jag kan massvis inom fototekniker och generella saker som vad blädaren gör och ungefär vad han ska söka efter när han ska ta en viss sorts bilder.

MEN jag sysslar ju bara med canon och har inte haft något annat system, så jag undrar vad ni där ute har för erfarenheter av nikon. kan vara kul om ni kan referea saker till canon så begriper jag troligtvis mer.

jag tycker han ska köra på en begagnad nikon d300 med något passande objektiv. har hört att iso egenskaperna ska vara rätt så tråkiga men?

har någon förslag på bra objektiv som inte kostar över 7000 ungefär ? teleobjektiv kan vi strunta i nu .

Om ni ska fota tillsammans hade det kanske varit kul att kunna låna varandras objektiv. Det blir svårt om den ene kör Canon och den andre Nikon. Bara en tanke.

Håller med föregående talare, det är värdefullt att köra med samma system då du kan hjälpa din bror på ett annat sätt också då du kan canon.

D300 är gammal men så dålig är den inte, SNR är liknande din kamera men den har bättre DR.
http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Canon/(appareil3)/440|0/(brand3)/Nikon

Edit, slänger med en D7000 i jämförelse, den är ordentligt mycket vassare på allt! kanske kan vara värt att tänka på.

Om ni ska fota tillsammans hade det kanske varit kul att kunna låna varandras objektiv. Det blir svårt om den ene kör Canon och den andre Nikon. Bara en tanke.

Nikon har ett försprång rent tekniskt sett just nu, men att kunna använda varandras objektiv kan vara guld värt.

/Karl

Säg åt honom att köpa en D7000 istället. I övrigt skall man väl tänka på samma saker oavsett märke. Skiljer ju inte så mycket i fototekniker o handhavande.

Jag tror snarare det kan vara guld värt attha varsitt märke så man får ha sina objektiv i fred ;-)

För att få bättre ISO än D300 får man gå på D7000 eller fullformat. D300 är snabbare, större/bättre grepp och tåligare än D7000 men annars är nog D7000 bättre.

Edit, slänger med en D7000 i jämförelse, den är ordentligt mycket vassare på allt! kanske kan vara värt att tänka på.

Nja, inte på allt, väl? Visserligen har den nog en bättre sensor, men det finns fler saker som är viktiga på en kamera. Om jag inte minns fel har D300 t ex ett vassare af-system.

Nja, inte på allt, väl? Visserligen har den nog en bättre sensor, men det finns fler saker som är viktiga på en kamera. Om jag inte minns fel har D300 t ex ett vassare af-system.

Det var lite slarvigt utryckt kanske..

D3200 har förövrigt en grym 24Mp sensor om man vill ha ett litet hus.

Jag tycker att ni har haft mycket intressanta saker att säga så tack för de.

Det jag vill att han ska ha är ett begagnat kamerahus som har bra brusegenskaper, helst fullformat, och ett bra stort grepp för ungefär 7000. Existerar detta? Jag tror faktiskt vi kan skippa budget varianterna eller är det någon som inte håller med på den punkten?:)

Jag kan säga att hade han gått på canon hade en 5d mark 1 eller 50d vart något jag rekommendera honom. Men nu ville han dock inte ha canon som sagt^^

Nej, för 7000 får han inte någon fullformatare från Nikon (ännu). De har inte funnits lika länge som Canons, och inte hunnit komma ner så mycket i pris.

D300 är en bra kamera, men har sämre egenskaper i lågt ljus än D7000. I övrigt helt ok fortfarande.

Jag upprepar: D300, D300s eller D7000 och Tamron eller Sigma 17-50/2,8 :)

D700 är Nikons billigaste FX och den hittar man knappast under 10-12 000 än så länge, plus att objektiv till den har en förmåga att bli något dyrare än till DX. Ska du ha en D700 får du nog räkna med en total budget på 15-18 000 om du inte har något objektiv från början.

ANNONS
Götaplatsens Foto