Annons

Amatörfotogarf

Produkter
(logga in för att koppla)

Kristian

Ny medlem
Hej !!

Tänker köpa en "vanlig" systemkamera inom kort. Ska ligga i prisklassen 2500-4500 kr. Har hört mig lite för och blivit rekommenderad en mängd olika kameror. Tex. Canon "eso" 300, Canon "eso" 3000, Nikon F-65, Nikon F-55, Minolta Dynax 4, Minolta Dynax 5 mfl. Har märkt att det är en djungel av kameror att välja på.

Vad rekommenderar ni till en nybörjarfotograf ???? Vilken kamera och objektiv ????

Mvh Kristian

Jadu... Svår fråga... Vet inte om jag kan ge dig ett annat svar än att försöka få tag i en begagnat kamera av högre kvalitet. Känner för lite till de modellerna du nämner.

Kanske kan det också vara så att det inte spelar så mycket roll. Kanske en Nikon FM3 (helmanuell som du inte nämnde i dina exempel)?

fotohälsningar
Terje

Kan bara ge dig rådet att inte köpa de billigaste modellerna av respektive märke. Dvs.
Canon EOS 3000
Nikon F55
Minolta Dynax 4

utan istället satsa på någon av följande
Canon EOS 300 eller 300v
Nikon F65
Minolta Dynax 5

Prisskillnaden är så liten och skillnaden i funktioner lite större.

Vilken av dessa tre du ska välja?

Ingen aning, de är likvärdiga i det stora hela..

Minoltan lockar med många finesser
Canon EOS 300 är världens mest sålda SLR
Nikon F65... Ja den är fin den med...

Ole-dole-doff, kinke-lane-koff, koffe-lane-binke-bane, ole-dole-doff.

EOS!!! Tänk på någon solgud eller något sånt. :)

Vi är ju inte i Japan... ;-)

Ibland undrar man vilka det är som sitter och hittar på produktnamnen...

Kristian skrev:
Hej !!

Tänker köpa en "vanlig" systemkamera inom kort. Ska ligga i prisklassen 2500-4500 kr. Har hört mig lite för och blivit rekommenderad en mängd olika kameror. Tex. Canon "eso" 300, Canon "eso" 3000, Nikon F-65, Nikon F-55, Minolta Dynax 4, Minolta Dynax 5 mfl. Har märkt att det är en djungel av kameror att välja på.

Vad rekommenderar ni till en nybörjarfotograf ???? Vilken kamera och objektiv ????

Mvh Kristian
Jag ska själv köpa en ny systemare, jag har fått tipsen Dynax, för att få mest av pengarna

Jag har en dynax 5, den har allt! (som jag behöver) Den är också väldans liten och lätt, alltså inget för en med björnhänder kanske.

Har du någon fotograferande vän?

I så fall kan det vara ett tips att kolla vad denne har för utrustning. Kamerorna är nog ganska likvärdiga, det viktiga är att de ligger bra i DIN hand, att knapparna sitter så att det känna bra, och att du har alla valmöjligheter så att utrustningen inte begränsar dig när du lär dig mer och vill prova nya saker, du måste kunna utvecklas med din kamera!

En väninna till mig kom och ställde ungefär samma fråga, och jag rekommenderade henne att titta lite extra på Nikon, av den enda anledningen att det är den utrustning jag har, och då kan hon låna objektiv och blixt av mig ifall det är något speciellt hon vill prova.

Annars är de nog som sagt ganska likvärdiga! (Kolla förresten om det går att sätta piratobjektiv på alla tänkta märken, det är ett sätt att billigt få tag på olika objektiv, och det vore ju taskigt att ha valt ett märke där det alternativet måste räknas bort!)

Lycka till!

(Kolla förresten om det går att sätta piratobjektiv på alla tänkta märken, det är ett sätt att billigt få tag på olika objektiv, och det vore ju taskigt att ha valt ett märke där det alternativet måste räknas bort!)

Hur menar du nu Elenor ??

Snälla..säg inte EOS 30/33 och Sigma.....

billiga kampanjpaket-nej

Till dej och Pontus Karlsson vill jag bara säga i likhet med Terjes råd.Satsa på en bra begagnad som kanske ny kostade uppåt 7000 kronor.Nikon har fina kameror liksom de dyrare Dynax.Förringa inte möjligheterna till alla manuella inställningar.

Re: billiga kampanjpaket-nej

(Kolla förresten om det går att sätta piratobjektiv på alla tänkta märken, det är ett sätt att billigt få tag på olika objektiv, och det vore ju taskigt att ha valt ett märke där det alternativet måste räknas bort!)
--------------------------------------------------------------------------------

Hur menar du nu Elenor ??

Snälla..säg inte EOS 30/33 och Sigma.....
-----------------------------------------------

Hej!

Nej, vad jag menar är att det är dumt att bli låst till att vara tvungen att köpa originalobjektiv, men jag tror alla nämnda märken går att komplettera med piratgluggar. Exempel: Själv har jag ett par äldre Nikonhus (501, 601, 801, samtliga närmare 15 år gamla) och ville för ett par år sedan väldigt gärna komplettera med en kraftig vidvinkelzoom, typ 20-35 mm.
Nikon original kostade ca 17 000 om jag inte minns fel och det var bara inte att tänka på. Snubblade då över Cosinas 19-35, till det facila priset ca 1 700 kronor. Lite skillnad. Beställde gluggen samma dag och har använt den MASSOR! Kanske inte samma kvalitet, men hade jag inte kunnat välja det billigare alternativet hade jag inta skaffat någon vidvinkelzoom alls, och nu har det blivit massor av bilder som i alla fall jag är nöjd med. (flera här på sidan också, av kritiken att döma)

Hoppas du förstår min tanke. Kram! :)

Nej Elenor, jag förstår fortfarande inte din tanke... Alla kameror klarar av piratgluggar, de är ju tillverkade för en viss fattning. Väljer man dessutom att köpa en begagnad kamera, så finns det ju en uppsjö begagnade gluggar att tillgå (naturligtvis gäller även detta om du köper en ny kamera).

Mvh

Jeppe

Jamen dåså! :)

Jag var inte säker på att det verkligen fanns piratgluggar att tillgå för alla märken. Pentax tex? Misstänkte att det kanske bara fanns fattning passande Nikon, Canon och Minolta, typ... Men säger du att det är så tror jag på dig, och tycker bara det är bra! :)
Trivs själv utmärkt med original 35-70 som jag sällan använder, Sigma 70-300 macro som används ganska ofta, Tamron 90 macro som används ofta, och Cosina 19-35 som sitter på nästan jämt! :)
Skulle jag satsat bara på original hade jag INTE haft lika stora valmöjligheter... :) Och begagnat - det är inte alltid man finner vad man söker, annars är det ett utmärkt förslag! :)
Kram !

Jeppe skrev:
Erik..... Morgondagens gudinna...annars var det ju nästan rätt ;)
Ja, och så var hon från Grekland. Så här var det - om jag minns rätt....
Eos, (lat. Auro'ra, Så heter motsvarande gudinna i det gamla Rom) i grekiska mytologin morgonrodnadens gudinna,(ger Eos rödstick??????) dotter till Hyperion och Theia, syster till solguden Helios och mångudinnan Selene. Varje morgon kör hon som solens förebud sitt hästspann över himmelen för att bringa ljus åt gudar och människor, och hon skildras med uttryck, som betecknar den högsta skönhet. (Eos kameran är väl varken bättre eller sämre än andra kameror - och definitivt inte vackrare -eller fulare.....) Myten låter E. taga åtskilliga dödliga till älskare.......(ja, det intrycket kan man ju definitivt få när de prylfanatiker som förespråkar Canon är igång....) Mest berömd ar sagan om hur Eos upptänd av kärlek till den sköne Tithonos, rövar bort denne och gör honom till sin make men glömde att av Zeus åt honom utverka evig ungdom; Tithonos blir slutligen så. gammal, att han sover i en vagga och förvandlas darefter till en cikada. (Detta är enligt min mening ett starkt skäl att byta kameramärke) Med honom hade Eos sonen Memnon, (Agamemnon) som
stupade i trojanska kriget i tvekamp med
Akilles. ....
Kan vi anse detta som utrett nu?? ;-))
Us

Ja, Ulf, tom Morgonrodnadens Gudinna.. Tack för mytologi-historian. Hur gick det egentligen för Eos Ulf? ;D

Ja, så vitt jag har hört lever hon i välönsklig välmåga men så här års är hon sällan synlig här. Själv hade jag ett långt möte med damen i september (se t.ex http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=55139 ). Den bilden tog jag just när hon gav sig iväg, det var brådis eftersom Helios var på G. Jag är inte rädd att gå upp på morgonen och träffa henne. Vi är gamla goda vänner och eftersom jag varken är vacker eller yngling kan vi stå på kamratlig fot.......
Us

Bättre begagnat ???

Några förslag på bättre begagnade kameror ?? Märke ?? Modell ?? Ca Pris ??? Inte mer än 5000 kr.

Ett krav: Måste finnas "automatisk inställning".

Mvh Kristian

ANNONS
Götaplatsens Foto