Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Analog film till dator/DVD
- Trådstartare Snuskfia
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
mb90
Avslutat medlemskap
Ett alternativ är att koppla en videobandspelare till en inspelningsbar DVD-spelare (motsvarande) och på så sätt föra över det. Ett annat alternativ är att koppla videospelaren till en dator via exempelvis en sån här box: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ADVC-55
hvenafoto
Aktiv medlem
Jag kom på en fråga i min tråd om skanna gamla fotografier/negativ. Hur ska jag göra för att få analog film/VHS-band till datorn/DVD-skiva på bästa möjliga sätt? Någon som vet?
Hej
Du behöver ett capturekort/burk som kan omvandla video och ljudet till digitala filer. De finns i alla möjliga prisklasser från sådana på kjell&company till Black Magic kort. Se till att den har s-video ingång om du har scart eller s-video utgång på din video samt att medkommande mjukvara klara olika format och kan följa minst Standard Definition (SD) värden på storlek av "bildrutan" mm. och olika format (AVI/MPEG-2/MPEG-4)
För analog film är det knivigare om man vill ha det bra. helst ska man ha tillgång till Telecine/Filmscanner (inte stillbildsscanner) och det är inte billiga saker. Bäst är det att lämna in det till ett företag som har sådan utrustning.
Val av format beror på vad du skall använda det till och hantera i framtiden.
Snuskfia
Avslutat medlemskap
Hej
Du behöver ett capturekort/burk som kan omvandla video och ljudet till digitala filer. De finns i alla möjliga prisklasser från sådana på kjell&company till Black Magic kort. Se till att den har s-video ingång om du har scart eller s-video utgång på din video samt att medkommande mjukvara klara olika format och kan följa minst Standard Definition (SD) värden på storlek av "bildrutan" mm. och olika format (AVI/MPEG-2/MPEG-4)
För analog film är det knivigare om man vill ha det bra. helst ska man ha tillgång till Telecine/Filmscanner (inte stillbildsscanner) och det är inte billiga saker. Bäst är det att lämna in det till ett företag som har sådan utrustning.
Val av format beror på vad du skall använda det till och hantera i framtiden.
Whut?
Det är video jag har det på, vet inte vad du menar med analog film för det jag har är ju filmat med en analog kamera men filmen är på VHS-band. Så jag kan göra det själv va? Med någon maskin, t.ex. den från Kjell&Company (men ska kolla upp så den fungerar med min dator).
hvenafoto
Aktiv medlem
Whut?
Det är video jag har det på, vet inte vad du menar med analog film för det jag har är ju filmat med en analog kamera men filmen är på VHS-band. Så jag kan göra det själv va? Med någon maskin, t.ex. den från Kjell&Company (men ska kolla upp så den fungerar med min dator).
Du skrev analog film vilket jag tolkade att du hade film, litet missförstånd bara
Du fick en länk mb90, kolla in dem kanske före kjell & companys som kan vara billigare men kanske inte lika flexibla, men det är inte en välgrundad mening utan bara ett uttryck för fördomar då jag jobbar med pro utrustning inom kodning
Snuskfia
Avslutat medlemskap
Du skrev analog film vilket jag tolkade att du hade film, litet missförstånd bara. lite yrkesskadad.
Kanske jag som var otydlig också, har ju inte full koll på alla termer. :')
Du fick en länk mb90, kolla in dem kanske före kjell & companys som kan vara billigare men kanske inte lika flexibla, men det är inte en välgrundad mening utan bara ett uttryck för fördomar då jag jobbar med pro utrustning inom kodning![]()
Haha, min pappa älskar billigt. Desto billigare ju bättre. Själv är jag lite mer kluven, den från Kjell&Company såldes t.ex. inte på öppet köp. Kanske inte såna prylar gör heller. Men det låter inte precis som man kan förvänta sig värsta servicen från dem såsom jag t.ex. förväntar mig service från MacHuset på Macprylar.