Annons

Analogt panorama!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lightwave

Avslutat medlemskap
NU är det så att jag är mycket intresserad av panoramabilder, vem är egentligen inte det :) Men eftersom jag verkligen går in för att fota analogt så har idén om att fota och framkalla bilder och sedan på något sätt sammanfoga dessa till ett panorama.

tanken är att fota svartvitt eftersom att få samma kontrast/färg i skarvarna nog är lättare med färre färger/nyanser.

Jag skulle vilja höra eran spontana reaktion på detta, har aldrig sett det göras och inte sett det diskuteras heller.

Någon som vet om det har gjorts?

Menar du att du skulle sammanfoga dem i mörkrummet?

Att få till en perfekt skarv är inte möjligt. Dels måste du kunna förvränga bilderna för att kompensera för rotationen och dels måste du kompensera bort objektivets distorsion. Och då har vi inte gått in på ihoppassningen...

Vill du köra traditionell teknik hela vägen tror jag mer på att skaffa en Horizont eller liknande kamera.

Eller varför inte skippa perfektionen? Man kan montera en panoramaserie bredvid varandra i en passepartout med flera öppningar på rad. Alltså med mellanrum, så de inte sitter ihop. Det kan bli riktigt snyggt.

Eller skanna och stitcha i datorn förstås.

Mm, jag hade tänkt sammanfoga dem efter jag kopierat fram bilderna. Att skarva själva papperet och sedan lägga in bilderna under något sorts glas. Jag tror inte det skulle vara omöjligt, jag är ganska van sammanfogningsmetoder. Problemet är väl mest att få till precis rätt gråskalenyans på kanterna.

Förvrängningen bryr jag mig inte om, går att presentera bilderna i en halvcirkel eller något.

Att köpa någonting är inte heller aktuellt, är mest mycket intresserad av att lyckas göra det med den utrustning jag har. Utan datorhjälp.

Men tack för svaren :)

Passepartout-idén var intressant men inte riktigt det jag är ute efter.

Snyggare att ta tex 3st separata bilder i var sin ram hängandes brevid varandra.

Som det sades, objektivets distortion, vinjettering etc gör att det blir svårt att bara klippa ihop bilderna.

Bättre att köra det i PS i så fall.

Lycka till iaf.

Mvh

Det analoga mellan-(stor)formatet 6x17 är ju inte helt fel. Utbytbar optik,, tänk det formatet och köra med ett 300mm tele för panoramalandskapsutsnitt!

Inte lätt att hitta en förstoringsapparat, såklart.... Billig kamera är det inte heller;)

/Niclas,

Det borde vara möjligt under vissa förutsättningar. Jag har sett flera montage i svv under årens lopp där man lyckats mycket bra.
För väldigt många år sedan satte jag själv ihop två bilder med hyggligt resultat, men ett större panorama har jag ingen egen erfarenhet av.

1För att minimera problemen vid hopsättningen bör kameran vridas runt objektivets optiska centrum. Var det befinner sej kan vara svårt att veta, men en hygglig aproximation borde vara ung mitt under objektivet.
2 Samtliga bilder i panoramat bör tas med kameran inställd på samma exponering. Lagom mulen dag verkar lättast att jobba i.
3 Kopieringstid och framkallningstid måste vara samma för alla kopior.
4 Du måste räkna med att få skära bort i kanterna för att få bort ev distortion och vinjettering.

Johan, problemet är att du inte kan få ett panorama med bra skarvar. Tänk dig att du försöker sammanfoga två bilder med flera horisontella linjer (kraftledningar, horisont o.s.v.) så kommer det bli extremt svårt (om inte omöjligt) att få alla linjerna att "stämma".

Det är som tidigare sagts flera olika faktorer som påverkar detta. Dels objektivets distorsion, och dels förvrängningen som blir på grund av rotationen.

Men vi kan väl ta några grundregler för att det ska kunna bli någesånär lyckat:

1: Fota med ett objektiv med så låg distorsion som möjligt. normalgluggar brukar i regel ha mindre distorsion än vidvinkelgluggar.

2: När du vrider kameran vrid den inte runt stativgängan, vrid den runt den optiska nodpunkten. Den optiskta nodpunkten kan ligga antingen framför objektivet, eller inne i objektivet, beroende på vad det är för objektiv.

För att hitta den optiska nodpunkten så kan du testa att ställa dig så du har t.ex. två flaggstänger i "linje", altså så att den närmsta döljer den som är längre bort. Testa nu att vrid kameran runt stativgängan; du kommer att upptäcka att du nu kan se den bakre flaggstången. Du måste själv experimentera med hur du ska vrida kameran så att du inte får denna förvrängning av bilden. Om du bara vrider runt stativgängan kommer det bli omöjligt att få bra skarvar.

Walle skrev:
Johan, problemet är att du inte kan få ett panorama med bra skarvar. Tänk dig att du försöker sammanfoga två bilder med flera horisontella linjer (kraftledningar, horisont o.s.v.) så kommer det bli extremt svårt (om inte omöjligt) att få alla linjerna att "stämma".

1: Fota med ett objektiv med så låg distorsion som möjligt. normalgluggar brukar i regel ha mindre distorsion än vidvinkelgluggar.

Ska försöka hålla motivet så enkelt som möjligt så det blir få linjer som rör sig runt skarvarna på bilderna jag ska sammanfoga. Fotar med ett normal 50mm!

Tackar även för tipsen om "flaggstånsprincipen", mycket smart idé!

bildsten skrev:
Det borde vara möjligt under vissa förutsättningar. Jag har sett flera montage i svv under årens lopp där man lyckats mycket bra.
För väldigt många år sedan satte jag själv ihop två bilder med hyggligt resultat, men ett större panorama har jag ingen egen erfarenhet av.

1För att minimera problemen vid hopsättningen bör kameran vridas runt objektivets optiska centrum. Var det befinner sej kan vara svårt att veta, men en hygglig aproximation borde vara ung mitt under objektivet.
2 Samtliga bilder i panoramat bör tas med kameran inställd på samma exponering. Lagom mulen dag verkar lättast att jobba i.
3 Kopieringstid och framkallningstid måste vara samma för alla kopior.
4 Du måste räkna med att få skära bort i kanterna för att få bort ev distortion och vinjettering.

Härligt, lite bra tips! Jag tror vi har ett stativ på skolan med möjlighet att vrida kameran runt dess optiska centrum, så det bör inte vara någon svårighet.

2. Ja det har jag tänkt på, bör jag ta precis alla bilder manuellt på samma bländare/slutartid efter jag mätt den första?

3. Ok, förutsatt att jag kör på precis samma bländare/slutartid eller hur?

4. Japp, så jag fotar med marginal.

T-Max 400 skrev:
Lycka till iaf.

Mvh

Tack!

2 Det måste bli en kompromiss när det gäller exponeringen. Av det följer samma slutartid och bländare i hela panoramat. Ett vattenpass underlättar inställningen så att horisonten blir rak. Det går bra med ett vanligt som du lägger på kulledens eller panoramahuvudets kameraplatta medan du vrider och kollar att du ligger i våg ett helt varv. Annars finns det speciella vattenpass som man sätter i blixtskon. Bla hos Photax.

3 Kopierings-(exponerings-)tid och bländare och framkallningstid när du arbetar med kopieringen måste vara lika för alla kopior. Annars får du skiftningar i gråskalan som syns när du lägger ihop bilderna. Det blir knepigt nog ändå.

4 Hur stor överlappning mellan bilderna du behöver beror på ditt objektivs egenskaper.
Har du tillgång till ett 50 mm makro är det nog ett gott val och överlappningen kan då säkert vara ganska liten, kanske 25%.
Mittpartiet i bilden går nog bra att få till med de flesta objektiv, himlen därovan går nog bra också, men detaljer i förgrunden kan nog bli besvärliga att passa ihop i skarvarna utan att det syns. Ju större överlapp du har, desto större blir dina möjligheter att välja var du ska ha skarven.

Senast ändrad:
Varför inte investera i en Hasselblad XPan II. Kameran är omställbar genom en knapptryckning mellan normal småbild 24x36 och 24x65. Den har fantastisk opik utan vinjettering. (har en del sådana bilder i min protfolio).
I annat fall får du använda ett stativ med fattning som gör det möjligt att vid panorering vrida i den optiska axeln (tror det heter så). En punkt som varierar med brännvidden.
//Leif

Tack Sten för att du klarade upp saker. Nu är jag lite klarare på bländar/slutartiderna samt att jag ska försöka minimera antalet förgrundsobjekt på mitt motiv.

remeife skrev:
Varför inte investera i en Hasselblad XPan II. Kameran är omställbar genom en knapptryckning mellan normal småbild 24x36 och 24x65. Den har fantastisk opik utan vinjettering. (har en del sådana bilder i min protfolio).
I annat fall får du använda ett stativ med fattning som gör det möjligt att vid panorering vrida i den optiska axeln (tror det heter så). En punkt som varierar med brännvidden.
//Leif

Okej, bara för att klargöra:

Detta är ett spontant projekt p.g.a. intresse. Projektet innebär att jag ska försöka mig på ett analogt panorama med den utrustning jag har, mest för att se hur pass bra jag kommer lyckas.

Några inköp är inte aktuellt.

Men tack i alla fall!

Härligt att tråden börjar komma igång, kommer nog ge mig ut någon gång nästa vecka för ett första försök.

Lightwave skrev:

[...]
Okej, bara för att klargöra:

Detta är ett spontant projekt p.g.a. intresse. Projektet innebär att jag ska försöka mig på ett analogt panorama med den utrustning jag har, mest för att se hur pass bra jag kommer lyckas.
[...]

Det är så det blir en utmaning, nämligen att se hur man kan tänja på möjligheterna med den utrustning man har, eller med endast lite komplettering. I allmänhet lär man sej också rätt mycket på vägen.

Gott om pengar, eller möjligheterna att fakturera kstnaderna vidare underlättar ju naturligtvis mycket, men att ta det på ditt vis är mera "sport" tycker jag.

Vi ser fram mot en redovisning om några veckor eller så...
Lycka till!

Samma exponering och kopiering gör att det inte är något krångel med att delbilderna ser olika ut. Är man duktig eller har tur går det att passa ihop kopiorna utan att man störs nämnvärt av den tunna skarvranden.

Jag har använt vanlig sax och det fungerade med lite tur. Klippte då först till ena bilden nära där jag ville ha skarven, sedan passade jag in den ovanpå andra bilden och fixerade med hjälp av dubbelhäftande tejp där jag sedan klippte genom båda kopiorna samtidigt.

Om du skall använda de analoga papperskopiorna blir det nog inte lätt. Däremot skulle du kunna skanna dom och göra jobbet i Photoshop, säkert inte lätt, men det går :))

det verkar vara många här som inte förstår att Johan ska göra en panoramabild utan digital inblandning, och utan att inhandla ny utrustning.

Hur går det med projektet, Johan?

En liten update!

Första försöket kommer att ske nu på måndag vid lunch. Kommer förmodligen även att framkalla negativen och försöka kopiera lite samma dag.

Så jag håller tummarna.

Edit: Jag tror jag kommer presentera projektet här genom att fota av det färdigkopierade och monterade panoramat med en digitalkamera. Det känns som att det blir gjort på "rätt" sätt då utan scanning eftersom jag vill håla det analogt.

Senast ändrad:
Glöm Horizont den ger för mycket distorition, i alla fall om du skall "klippa ihop flera bilder"
Annars är det en kul kamera.

Göran

en annan sätt att hantera bildskarvarna är att strunta i dom! ta många bilder som överlappar varandra, låt gärna horisonten luta och vandra. När du sedan monterar din panorama så gör det i kollageform, låt bilderna överlappa varandra. Jag har sett mycket effektfulla sådana här montage.

bara ett förslag
olle

ANNONS
Götaplatsens Foto