Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogt panorama!?

Produkter
(logga in för att koppla)
Uppdatering måndag

Har svårigheter att få tag i ett stativ som kan röra sig runt objektivets optiska centrum. Letar vidare i veckan. Men när jag väl får tag i ett kan jag ha bilder samma dag.

Det är inte stativet som skall rotera utan huvudet.

Det behöver inte vara komplicerat. Det kan vara något så enkelt som en bräda eller metallskena med två hål i.

jimh skrev:
Det är inte stativet som skall rotera utan huvudet.

Det behöver inte vara komplicerat. Det kan vara något så enkelt som en bräda eller metallskena med två hål i.

Jo antar att det skulle kunna gå att tillverka någon liten platta. Hur får man reda på var objektivets optiska mittpunkt är? Det är ett Nikkor 50mm 1:1,8

Det testar du dig fram till med flaggstångsmetoden Walle beskriver ovan. Se till att du har det närmaste objektet riktigt nära och det avlägsna objektet riktigt långt bort för att få bästa precision.

Uppdatering torsdag

Har snickrat till en liten avlång platta nu som passar på mitt stativ. Ska testa lite med flaggstångsmodellen framöver och se var mitt centrum ligger. Hoppas på att komma ut nästa vecka. Men det är mycket just nu.

Vi väntar intresserat!

För att slira lite i tråden så har ju ni som köpt någon Canonprodukt på senare år troligen fått med ett program som heter Photo Stich 3.1 eller likn.
Det är ett rätt bra program som lätt syr ihop digitala bilder till ett panorama även om man panorerat för hand.

På tal om panoramabilder utan passning var jag på Stockholms Stadsmuseum och tittade på utställningen "Portraits of a City" näst sista dagen och en av de 16 fotograferna var Mike Stott, professor vid Umeå universitet, designutbildningen, som hade med panoraman eller ska man kalla det "panoramacollage". De gjorde ett visst intryck på mej. Kanske är fler som varit där och tittat.

ANNONS
Götaplatsens Foto