Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Andrahandsvärde?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mickey

Aktiv medlem
Hej!

En lite fundering bara.
Vad kommer det här vara värt om 2 år ungefär?

Canon EOS 10D 16000:-
EF 17-40mm 4L USM 9000:-
EF 70-200mm 4L USM 8000:-

Förstår att det är svårt att avgöra men vad skulle ni gissa på?

Mvh
Mickey

10 000 max! Om de är i ok skick.
Kameran kommer inte vara värd så mycket, men gluggarna hänger väl med...
Ren gissning...

Med stor sannolikhet så behåller optiken sitt värde och kamerahuset halverar sitt, eller kanske t o m lite lägre.
så 20 - 23- kkr är nog rimligt att anta.

10D skall jag inte utala mig om då jag inte är tillräckligt insatt i prisraset på digitalutr.

Optiken kan du nog sälja för ca 70% av nypriset om två år om det är i bra skick.
dvs 17-40 = 6300 70-200 = 5600
det verkar som att jag dragit samma slutsats som Mats inser jag nu efter att miniräknaren varit framme...

okey!

Med andra ord så är det väldigt högt andrahandsvärde på objektiv.

Tack tack för visat intresse!

Mickey

Kolla den procentuella skillanden i pris på en 2 år gammal digitalkamera av systemkameratyp och när den var ny. Samma utveckling om än inte värre kommer drabba 10D 300D, D100, etc

Ja.
Digitala systemkameror är väl
just nu inne i en explotion så
dom är inte mycke och hoppas på
när det gäller andrahandsvärde.

Nån som vet hur sensorer klarar åldern? Har själv en gammal digikamera från mitten av 90-talet (640x480), den kan man inte märka nån skillnad på, den är lika vidrig som den alltid har varit.

En 10D däremot, undrar om sensorn kan åldras & ge sämre resultat efter en 10-årsperiod? I så fall så torde den vara värdelös då...

Vad tror ni?

Larsa

Statistik

När jag gick på KTH fick jag lära mig att statistiskt är livslängden lika lång varje gång du startar en elektrisk pryl...vet inte om det gäller digitalkameror.

Mvh

Martin

Dom mekaniska delerna som slutare och dylikt blir ju utnötta, men annat än damm så ska det inte vara några problem med sensorn.

Halva priset efter ett antal år... men dSLR håller sakta men säkert på att avstanna i pixeljakten. Jag menar, hur många behöver igentligen ha möjligheten att printa större än ett perfekt A3, dugligt A2. Och en 10D blir ju inte sämre bara för att den är äldre eller det har kommit något nytt. Men det beror mest på priset hos det nya skulle jag tippa.

Ett drygt fem år gammalt kamerahus..beror ju mycket på skicket om det går att sälja..och faller priserna på nya D-SLR:er lika mycket i framtiden som hittills lär det bli svårt att sälja den alls.

Bra optik går väl alltid att sälja...vilket pris du får om fem år är mycket svårt att säga..beror på vilka objektiv som tillkommit, vilket nypriset är då och naturligtvis hur slitet det är.

Spelar det någon roll?

Jag har ett EF 300/4L från 1992...Det är värt ca:6000 och har "slutat" falla för typ 3 år sedan..

Optiken slutar att falla efter en tid, men huset faller i pris "hela tiden".

En D30 t.ex. kunde man få för runt 5000:- innan 300D, den tordes ha fallit en bit till nu. Likadant kommer den att falla när nästa och nästa och nästa modell kommer.

Jeppe skrev:
En D30 t.ex. kunde man få för runt 5000:- innan 300D, den tordes ha fallit en bit till nu.

Jag tycker man kan se att de flesta inte är intresserade av att sälja sin D30 längre..priset man får ut är helt enkelt för lite för att det ska vara ide att sälja den..bättre att behålla den som extrahus då...samma tillbehör som till 10D, så det funkar ju fint om man köpt en sån att kombinera.

Sen är det ju en sak att 'säga' vad ett hus är värt och en annan sak att hitta ett. Det är inte helt lätt att ens hitta en annons för ett 'billigt' DSLR-hus, än mindre att hinna köpa den...
Jag skulle köpa ett D30-hus för 5000:- på två sekunder...om jag hann först.

ANNONS
Götaplatsens Foto