Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

angående raw.....

Produkter
(logga in för att koppla)

nelirotger

Aktiv medlem
bilderna till photomatix som skall vara typ en original+en mörkare+en ljusare. men, man kan ju också fota endast en raw-bild och sedan göra en mörkare+ljusare i photoshop. hur gör ni? använder man typ kurvor?

För lite "fusk-HDR" fra ett upptak kan du använda CameraRaw och justera exponeringen i olika lägen.
Men Photomatix kan ochså fixa en såkallad Tonemapping från en RAW-fil; testa det först.
HDR blir bäst med fler upptak ( min 3 med olika exponeringar)
/Erik J

Minimum tre olika exponeringar.

Visst, man kan ändra exponering i ps och spara som tre olika tiff, men du får inte samma dynamiska omfång, som i tre riktiga bilder. Och det är ju det dynamiska omfånget man är ute efter i en HDR bild.

De bilder jag själv är mest nöjd med på mellan 20-30 exponeringar, har ingen riktig "keeper" på tre exponeringar.

Slutartid mellan 1/8000 och 4 sekunder i just denna bild...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1159629.htm

Särskilt himmlen blir mindre grynig ju fler bilder det är, i mitt tycke...

så man liksom.....

ställer kameran på raw, tar en originalbild, en överexponerad och en underexponerad. det man liksom ändrar när man tar under/överexponerade bilderna är bländaren?

Enklast är att i menyn på kameran sätta AEB på -2 0 +2.

Sen två sekunders fördröjning från det att du trycker på avtryckaren så tar kameran alla tre bilderna i följd själv. Stativ eller stabilt underlag att lägga kameran på är givetvis att fördra.

ANNONS
Götaplatsens Foto