Annons

angående raw.....

Produkter
(logga in för att koppla)

nelirotger

Aktiv medlem
bilderna till photomatix som skall vara typ en original+en mörkare+en ljusare. men, man kan ju också fota endast en raw-bild och sedan göra en mörkare+ljusare i photoshop. hur gör ni? använder man typ kurvor?

För lite "fusk-HDR" fra ett upptak kan du använda CameraRaw och justera exponeringen i olika lägen.
Men Photomatix kan ochså fixa en såkallad Tonemapping från en RAW-fil; testa det först.
HDR blir bäst med fler upptak ( min 3 med olika exponeringar)
/Erik J

Minimum tre olika exponeringar.

Visst, man kan ändra exponering i ps och spara som tre olika tiff, men du får inte samma dynamiska omfång, som i tre riktiga bilder. Och det är ju det dynamiska omfånget man är ute efter i en HDR bild.

De bilder jag själv är mest nöjd med på mellan 20-30 exponeringar, har ingen riktig "keeper" på tre exponeringar.

Slutartid mellan 1/8000 och 4 sekunder i just denna bild...

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1159629.htm

Särskilt himmlen blir mindre grynig ju fler bilder det är, i mitt tycke...

så man liksom.....

ställer kameran på raw, tar en originalbild, en överexponerad och en underexponerad. det man liksom ändrar när man tar under/överexponerade bilderna är bländaren?

Enklast är att i menyn på kameran sätta AEB på -2 0 +2.

Sen två sekunders fördröjning från det att du trycker på avtryckaren så tar kameran alla tre bilderna i följd själv. Stativ eller stabilt underlag att lägga kameran på är givetvis att fördra.

ANNONS
Götaplatsens Foto