Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ang gatufoto

Produkter
(logga in för att koppla)

oggeboyn

Avslutat medlemskap
Hejsan jag heter oskar grönvold och jag är väldigt ny och nyfiken på detta ämne men frågan är hur man kan gå tillväga om det finns några tips o trix för att börja med gatufoto?

Hejsan jag heter oskar grönvold och jag är väldigt ny och nyfiken på detta ämne men frågan är hur man kan gå tillväga om det finns några tips o trix för att börja med gatufoto?

Ett tips är att gå med i intressegruppen för gatufoto här på Fotosidan. Du kanske kan hitta någon att slå sällskap med på stan?

Ett annat tips är att läsa lite vad bra bloggare skriver, ex Eric Kim. Jag har också bloggat en del om gatufoto.

Kolla in många gatubilder och få en känsla för vad du tycker är bra gatubilder. Då kommer du också sträva mot att ta liknande bilder.

Det finns en del bra böcker om gatufoto. Jag skulle först och främst rekommendera "Street Photography Now" som intervjuar många olika gatufotografer med olika stil.

Hej Oskar! Så kul att du har börjat att intressera dig för gatufoto! Som en av värdarna för Gatufotopoolen här på Fotosidan så tog jag precis och skickade dig en inbjudan som jag hoppas att du kommer att acceptera!

Magnus, som själv är en duktig gatufotograf, skrev en massa klokt i sitt svar till dig. Jag kan bara hålla med honom om hans tips.

Det som de flesta nya gatufotografer känner som lite av ett problem är helt enkelt att våga fota vitt främmande människor i det allmänna rummet. När man kämpar med detta så är det lätt att tro att en lång brännvidd löser det hela så att man inte behöver vara nära den man fotar. Problemen med detta är att det lätt blir en känsla av att man faktiskt som betraktare är långt ifrån och man kan då förlora lite av känslan att vara närvarande. Dessutom så tror jag faktiskt att det nästan är lättare att bli upptäckt och påkommen då man måste stå i subjektets blickfång för att få med ansikten med ett längre objektiv. Med ett vidvinkligt objektiv så kan man vara väldigt nära för man får med personer utan att rikta kameran rakt mot dem. Det är liksom som att de inte räknar med att nån skall fota så nära. Mitt gatufotande blev en rätt stor aning bättre (tycker jag själv) sedan jag började fota med ett 21mm objektiv på APS-C-format - motsvarar 32mm på småbild.

Vi lär oss gatufoto på olika sätt förstås men om någon kunde ha givit mig några tips i början av mitt gatufotande så skulle jag ha uppskattat följande:
- undvik långa brännvidder, över 75mm på småbildsformat. 28mm eller 35mm är favoritbrännvidder för många gatufotografer
- ta många bilder, det gör att du tränar dig precis som med allt annat som man försöker öva sin färdighet i
- räkna med att antalet bra gatufoton är lågt när du är ute och fotar. 99% brukar bli skräp - även för det bästa gatufotograferna.
- koppla bort fokuseringen på avtryckarknappen om din kamera tillåter. Förfokusera med AF-knapp på baksidan istället. Tänk i förväg på hur vill ha bilden och då vet du ju ungefär var fokusen ska ligga.
- Fota inte vidöppet med låga f-tal, utan kör med f5.6-f11 för att få ett långt skärpedjup.
- Om du är nära så fota gärna med 1/500s slutartider eller snabbare för att undvika rörelseoskärpa
- Använd Auto-ISO om du kan och var inte rädd för höga ISO. Brus gör ingenting i gatufoto. Nästan allt handlar om komp, uttryck, innehåll så det tekniska är inte lika viktigt.
- Finta att du måttar med kameran samtidigt som du faktiskt tar ett foto, titta bakom personerna du fotat, som du hade fotat på något annat. Jag kommer mycket sällan i nån diskussion där nån ifrågasätter vad jag gör och jag fotar väldigt nära 0,5m - 1,5m ganska ofta.
- I den mån det går tänk på bakgrunden, det är oftast bäst om den inte blir för stökig och plottrig.

Slutligen, glöm inte att gatufoto är väldigt svårt. Du måste vara snabb och du kan inte påverka händelsena ute i det publika rummet. Så, bli inte för besviken när det känns tungt. Samtidigt så tror jag att det är viktigt att vara hård mot sig själv för det är så man blir bättre tycker jag. Jämför dig med de bästa och sträva efter att lyckas lika bra. Det är gratis!

Ser fram emot dig och dina bilder i gatufotopoolen!

Mvh
Fredrik

tack för alla tips

Tack för alla tips, jag har gått med i gruppen och har fått lite utrustningstips oxå allt uppskattas förstås

Jag tillhör de som faktiskt använder tele ibland för gatufoto, och tycker väl att det är bra för en del motiv, exempelvis när man vill rama in människor tillsammans med den miljön/bakgrund de befinner sig i. Jag tar ytterst sällan bilder på individer rakt av (s.k porträtt) utan är mer intresserad av omgivning. Det är alltså inte förbjudet med tele, utan mer nån slags dogmatisk övertygelse som "rättrogna fotografer" har. Sista meningen är skriven med viss sarkasm.
Exempel med lätt tele:
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/348369/2696330.htm
Inget fantastiskt mästerverk, men visar väl lite hur jag kan tänka. Prova dig fram på olika sätt, det finns många nischer.

Jag tillhör de som faktiskt använder tele ibland för gatufoto, och tycker väl att det är bra för en del motiv, exempelvis när man vill rama in människor tillsammans med den miljön/bakgrund de befinner sig i. Jag tar ytterst sällan bilder på individer rakt av (s.k porträtt) utan är mer intresserad av omgivning. Det är alltså inte förbjudet med tele, utan mer nån slags dogmatisk övertygelse som "rättrogna fotografer" har. Sista meningen är skriven med viss sarkasm.
Exempel med lätt tele:
https://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/348369/2696330.htm
Inget fantastiskt mästerverk, men visar väl lite hur jag kan tänka. Prova dig fram på olika sätt, det finns många nischer.

Peter, du har absolut en poäng här. Jag skrev mitt inlägg under tidspress och glömde att säga lägga till att det finns alltid undantag som bekräftar "reglerna". Saul Leiter sticker ut för mig som en gatufotograf som skapade en massa fina bilder med långa objektiv. Så, det går absolut. Bara man inte fotar med långa brännvidder för att man är rädd att gå så nära som man egentligen vill göra.

Mvh
Fredrik

Bara man inte fotar med långa brännvidder för att man är rädd att gå så nära som man egentligen vill göra.

Mvh
Fredrik

Hej Fredrik!

Jag är ingen reguljär gatufotograf, men undrar ändå varför du inte gillar att fota på lite längre avstånd? Är det inte resultatet som skall räknas och inte hur det gått till? Vill man ta bilder utan att "offret" är uppmärksammat så är ju ett kort tele en fördel.

Hej Fredrik!

Jag är ingen reguljär gatufotograf, men undrar ändå varför du inte gillar att fota på lite längre avstånd? Är det inte resultatet som skall räknas och inte hur det gått till? Vill man ta bilder utan att "offret" är uppmärksammat så är ju ett kort tele en fördel.

Jag tror inte att du läser Fredriks uttalande rätt. Jag tolkar det som att han tycker att tele är bra om det är ett medvetet val och inte bara resultatet av rädsla.

Hej Fredrik!

Hej Sven!

Resultatet räknas absolut. Det är det viktiga. Dock, jag vill bestämt hävda att det är lättare att "offret" upptäcker en med kort tele än med vidvinkel. Det låter motsägande men enligt min erfarenhet är det så. Låt mig kort försöka att förklara: när subjektet är vänt mot en så uppmärksammar de vad som händer kanske en 5-10 meter framför sig - där du står med ditt korta tele. Står jag 1 meter, lite snett ifrån dem och fotar dem med en vidvinkel (placerar deras ansikte lite åt höger eller vänster i bild") så märker de som regel ingenting för de förväntar sig inte att någon fotar dem på så kort avstånd. Det går till och med att stå rakt framför dem, finta lite, och sen se bortom dem. Visst, de lägger märke till dig och att du fotograferar men inte att du fotograferar dem.

En känsla jag ofta får när folk använder sig att tele är just att det blir en känsla av avstånd och man känner därför sig därför inte som om man vore på plats. Den senare känslan tror jag att många gatufotografer ser som något positivt.

Mvh
Fredrik

Peter, du har absolut en poäng här. Jag skrev mitt inlägg under tidspress och glömde att säga lägga till att det finns alltid undantag som bekräftar "reglerna". Saul Leiter sticker ut för mig som en gatufotograf som skapade en massa fina bilder med långa objektiv. Så, det går absolut. Bara man inte fotar med långa brännvidder för att man är rädd att gå så nära som man egentligen vill göra.

Mvh
Fredrik

Jag fotar gärna med tele, rejält långt t o m 200-500 eller 70-200. Jag gillar det ihoptryckta perspektivet och bakgrundsisoleringen.

Man påverkar inte personen heller på lite håll samtidigt som alla runt om ser en, man kan inte smyga med stor kamera, stort objektiv och i mitt fall även monopod.

Samtidigt fotar jag gärna med extrem vidvinkel, 14-24...jag är efter extremerna och har med mig två kameror.

Jag fotar gärna med tele, rejält långt t o m 200-500 eller 70-200. Jag gillar det ihoptryckta perspektivet och bakgrundsisoleringen.

Man påverkar inte personen heller på lite håll samtidigt som alla runt om ser en, man kan inte smyga med stor kamera, stort objektiv och i mitt fall även monopod.

Samtidigt fotar jag gärna med extrem vidvinkel, 14-24...jag är efter extremerna och har med mig två kameror.

Var och en blir salig på sitt sätt, Ola. Blir man nöjd med sina bilder som man tar med långa telen så är det helt okej. Kan bara notera att på de flesta gatufotoevenemang och -festivaler som jag närvarat vid så är gatufoton med telen extremt sällsynta. Jag tror att många gatufotografer vill ha med miljö (som ej är ihoptryckt) och fixa bakgrundsisoleringen med komposition och utvald bakgrund istället för att förlita sig på ljusstarka objektiv som kan ge relativt kort skärpedjup.

En extrem vidvinkel kan dock fungera oftare. Jag använder ibland en 15mm på APS-C som motsvarar 23mm på småbild. Funkar ypperligt.

Var och en blir salig på sitt sätt, Ola. Blir man nöjd med sina bilder som man tar med långa telen så är det helt okej. Kan bara notera att på de flesta gatufotoevenemang och -festivaler som jag närvarat vid så är gatufoton med telen extremt sällsynta. Jag tror att många gatufotografer vill ha med miljö (som ej är ihoptryckt) och fixa bakgrundsisoleringen med komposition och utvald bakgrund istället för att förlita sig på ljusstarka objektiv som kan ge relativt kort skärpedjup.

En extrem vidvinkel kan dock fungera oftare. Jag använder ibland en 15mm på APS-C som motsvarar 23mm på småbild. Funkar ypperligt.

Jag tar de bilder som verkar funka bäst, låter betraktarna välja. Jag använder statistik och de bilder som är extrema brännviddsmässigt är de som är populärast.

Jag tar de bilder som verkar funka bäst, låter betraktarna välja. Jag använder statistik och de bilder som är extrema brännviddsmässigt är de som är populärast.

Men antalet betraktare har väl inte så mycket att göra med om bilden är bra? Populäritet är ofta inte att likställa med kvalitet. Det är viktigt att veta hur publiken är sammansatt om man skall räkna "klick" eller "likes". I den mån jag bryr mig om vem som tycker om mina bilder så är det för mig viktigt att de har ett hum om gatufoto och har en förståelse för genren. Om någon annan "utan gf-hum" tycker om mina bilder så är det förstås helt okej också. Man får ju tycka vad man vill.

Men antalet betraktare har väl inte så mycket att göra med om bilden är bra? Populäritet är ofta inte att likställa med kvalitet. Det är viktigt att veta hur publiken är sammansatt om man skall räkna "klick" eller "likes". I den mån jag bryr mig om vem som tycker om mina bilder så är det för mig viktigt att de har ett hum om gatufoto och har en förståelse för genren. Om någon annan "utan gf-hum" tycker om mina bilder så är det förstås helt okej också. Man får ju tycka vad man vill.

Om fler gillar, kommenterar eller köper bild A istället för bild B så är den i alla fall bättre på något sätt även man själv kanske gillar bild B bättre pga komposition eller vad man nu har för kriterium.

Tycker man ska vara ödmjuk inför vad som är en "bra bild". Natur och arkitektfotografer väljer säkert andra bilder än gatufotografer. Vi kan knappast säga till andra att de tycker fel, att bilden egentligen inte är bra.

Om fler gillar, kommenterar eller köper bild A istället för bild B så är den i alla fall bättre på något sätt även man själv kanske gillar bild B bättre pga komposition eller vad man nu har för kriterium.

Det bästa sättet få många betraktare av ett gatufoto är att ta ett foto på en vacker kvinna i vackert ljus, gärna med påtagligt oskarp bakgrund. Platsar in som gatufoto men skulle aldrig vinna några gatufototävlingar av rang. För mig är det nog kriterierna varför gatufotografer och "gf-knarkare" gillar ett gatufoto, som är de viktiga.

Tycker man ska vara ödmjuk inför vad som är en "bra bild". Natur och arkitektfotografer väljer säkert andra bilder än gatufotografer. Vi kan knappast säga till andra att de tycker fel, att bilden egentligen inte är bra.

För att det överhuvudtaget skall vara värt att diskutera om nåt är bra eller dåligt så har jag svårt att se att det är bra att man är ödmjuk. Allt tyckande är ju personligt men samtidigt är vi ju alla människor och har säkert en massa gemensamt som gör att vi kan komma överens om kriterier för bedömning. Jag föredrar att folk är brutalt ärligt om vad de tycker och gärna också är beredda att säga varför men det sista är inte nödvändigt.

ANNONS
Götaplatsens Foto