Annons

Annons på förstasidan

Produkter
(logga in för att koppla)

iSolen.se

Guest
100% att de använder IP-adressen men självklart på ett smart sätt i kombination med andra parametrar som kommer identifiera dig.
Jobbade på Ericsson och där var vi över 10 000 på samma IP-adress. Lycka till att hålla isär alla som dessutom kör samma browserversion :) En false positive är väldigt dåligt, ni kan nog räkna ut vad jag menar.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tidningarna kör autoplay på sina webbtvinslag för att öka antalet spelningar vid mätningen och på så sätt blåsa upp statistiken.

Tyvärr finns det otroligt aggresiva sätt att spåra användare på som. fingerprinting av webbläsare och canvas, cachat innehåll, cookie respawn via synkade flashcookies etc.
För att inte prata om hur alla appar läcker informatio och loggar saker om dig.
Dessutom aggregeras mycket data och då får man lätt en väldigt tydlig bild av användarna.

Den som vill surfa i fred har det tufft nu för tiden.


Just ljudannonser kan få mig att gå i spagat. Jag går knappt in på lokala tidningars sajter längre p.g.a. att det måste vara någon annons, eller t.o.m. självuppspelande reportage med ljud. Aftonbladet, kan jag kanske ha besökt tiotalet gånger under det senaste året. När jag ser en papperstidning så läser jag den.

Och vi har ju annonser på sajter som sabbar när man läser, bilden hoppar ned upp och man klickar på något helt annat. Annonser som dyker upp när man råkat följa texten man läser med muspekaren. Jag har inte varit till Tradera på jäkligt länge, orkar inte med stället, förut kunde jag slösurfa dit bara för att kolla lite, lite fönstershopping s.a.s. Men de bryr sig knappast om ifall jag (en person) är på sajten eller inte.

Med de måtten så är ju fotosidan toppen egentligen.
 

PMD

Aktiv medlem
Jobbade på Ericsson och där var vi över 10 000 på samma IP-adress. Lycka till att hålla isär alla som dessutom kör samma browserversion :) En false positive är väldigt dåligt, ni kan nog räkna ut vad jag menar.
Varje session har sina specifka drag, vilket man kan utnyttja, men som David påpekade så använder Google förstås inte bara IP-adresser för att bygga profiler, och en del IP-adresser är givetvis svårare att få något matnyttigt ur än andra.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jobbade på Ericsson och där var vi över 10 000 på samma IP-adress. Lycka till att hålla isär alla som dessutom kör samma browserversion :) En false positive är väldigt dåligt, ni kan nog räkna ut vad jag menar.
Jag lovar att man lätt skulle kunna identifiera en enskild dator där även om du tror att du har en ren FF. Många bäckar små bygger ihop en profil.
 

iSolen.se

Guest
Jag lovar att man lätt skulle kunna identifiera en enskild dator där även om du tror att du har en ren FF. Många bäckar små bygger ihop en profil.
Men hur? Om flera datorer har samma ip-adress och samma headerinformation ser de lika ut. Vi höll på med det problemet en gång när vi försökte klara oss utan cookies.

Det har gjorts försök att ge browsrarna ett id (från cpun) men det har lyckligtvis falerat.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Men hur? Om flera datorer har samma ip-adress och samma headerinformation ser de lika ut. Vi höll på med det problemet en gång när vi försökte klara oss utan cookies.

Det har gjorts försök att ge browsrarna ett id (från cpun) men det har lyckligtvis falerat.
Om all har samma ip-adress, hur gjorde ni för att nätverket fungerade? Jag tänker att de såg ut att ha samma för att de satt bakom en.

Hur visst den vilken dator som gjorde anslutningen till webbsidan?
 

iSolen.se

Guest
Om all har samma ip-adress, hur gjorde ni för att nätverket fungerade? Jag tänker att de såg ut att ha samma för att de satt bakom en.

Hur visst den vilken dator som gjorde anslutningen till webbsidan?
Surfa in på what is my ip och be din kollega också kolla. Det är det normala att alla på ett kontor har samma adress utåt. Routern håller reda på vart trafiken ska.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Surfa in på what is my ip och be din kollega också kolla. Det är det normala att alla på ett kontor har samma adress utåt. Routern håller reda på vart trafiken ska.
Ja, hur håller routern reda på vilken dator som gjorde anropet?

Där ser du också hur du identifierar vilken dator som surfat var.

(Det var en ledande fråga.)
 

iSolen.se

Guest
Ja, hur håller routern reda på vilken dator som gjorde anropet?

Där ser du också hur du identifierar vilken dator som surfat var.

(Det var en ledande fråga.)
Det är väl så intressant men det är inte så en router jobbar. Den klarar även trafik som inte ens har någon browser. Typ spotify utan att blanda ihop användarna.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Men hur? Om flera datorer har samma ip-adress och samma headerinformation ser de lika ut. Vi höll på med det problemet en gång när vi försökte klara oss utan cookies.

Det har gjorts försök att ge browsrarna ett id (från cpun) men det har lyckligtvis falerat.
Grundfrågan var att du sa ren FF och glömde bort att Google använder massa olika parametrar som sammantaget används för att gissa sig fram till vilken dator du sitter på. Och de kommer naturligtvis inte berätta hur de gör det men ställ frågan till dem istället. Men var så säker på att de har bra mycket koll på dig än vad du tror.
 

iSolen.se

Guest
Grundfrågan var att du sa ren FF och glömde bort att Google använder massa olika parametrar som sammantaget används för att gissa sig fram till vilken dator du sitter på. Och de kommer naturligtvis inte berätta hur de gör det men ställ frågan till dem istället. Men var så säker på att de har bra mycket koll på dig än vad du tror.
Nu var det ju du som påstod att de pusslar ihop "massa parametrar" och god forumsed är att då är det också du som belägger påståendet.

Vad ni kan se när ni tittar på trafiken från en ren oanvänd browser är absolut inget som kan visa tex ålder eller kön som kan motivera datingannonser.
 

PMD

Aktiv medlem
Sökfrekvens och ordval är exempel på två parametrar man kan använda. Google använder maskininlärning ("deep learning") till rätt mycket och förmodligen för sånt här också. De har ju ganska stora datamängder att köra som träningsdata för maskininlärning ...
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Nu var det ju du som påstod att de pusslar ihop "massa parametrar" och god forumsed är att då är det också du som belägger påståendet.
Var så säker på att jag kommer spara länken till det påstående. ;)

Jag håller absolut med om att det är en rimlig begäran och jag får därför vika ner mig för jag har ingen sådan länk.

Men det känns väl ganska rimligt att ip-adress används för identifiera dig. Och sitter många på samma så ditchar man det, och inte många sitter på den så vet man att det är du med din rena ff.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det är väl så intressant men det är inte så en router jobbar. Den klarar även trafik som inte ens har någon browser. Typ spotify utan att blanda ihop användarna.
Jaja, att det finns fall där det inte går att spåra användaren via en router är inte samma sak som att det inte går i andra fall. T.ex. streaming via UDP blir ju svårt ... och det är säkert möjligt att Spotify gör att det inte är möjligt att hitta vilken dator som använder Spotify bakom routern.

Men det är ju inte samma sak som att det inte finns flera andra fall där det går att spåra vilken av dina 10 000 datorer som gjort vad.

Du skriver att det inte är så en router funkar. Det känns lite som att du försöker luras, det är oärligt ... eftersom det blir svårt att diskutera med ändrade förutsättningar i efterhand. Och en förutsättning som du skrev var att det var 10 000 med olika ip-adresser på ena sidan men enbart en som syntes utåt. Då krävs det vissa förutsättning om hur router fungerar.

Det är bl.a. två alternativ, också förenklat, du behöver inte gå in på specifika detaljer omkring NAT (även om det finns fler detaljer omkring hur det funkar.) Men i vardagsspråk, vi struntar i semantiken:

1. En router med NAT/PAT.
2. En router utan ...

Det är den första alt.1 som ger dig funktionen att det är en ip-adress som syns utanför routern. Det innebär att under förutsättningen att det finns en logg (givetvis) i routern att det kommer att synas vilket internt ip som anropat externt.

Jag svarade på en helt annan fråga än den som var - Goddag yxskaft skulle jag kunna få mig till svar.
 
Senast ändrad:

iSolen.se

Guest
Var så säker på att jag kommer spara länken till det påstående. ;)

Jag håller absolut med om att det är en rimlig begäran och jag får därför vika ner mig för jag har ingen sådan länk.

Men det känns väl ganska rimligt att ip-adress används för identifiera dig. Och sitter många på samma så ditchar man det, och inte många sitter på den så vet man att det är du med din rena ff.
haha, det är inte viktigt utan kul och intressant.

Det är rimligt att de gör såna val, om det kommer många från samma ip...vi får filtrera mer.

Fortfarande...ny browser... dejtingannons. Iofs tillfälligt men de (google?) verkar koppla foto med dejting.
 

iSolen.se

Guest
Jaja, att det finns fall där det inte går att spåra användaren via en router är inte samma sak som att det inte går i andra fall. T.ex. streaming via UDP blir ju svårt ... och det är säkert möjligt att Spotify gör att det inte är möjligt att hitta vilken dator som använder Spotify bakom routern.

Men det är ju inte samma sak som att det inte finns flera andra fall där det går att spåra vilken av dina 10 000 datorer som gjort vad.

Du skriver att det inte är så en router funkar. Det känns lite som att du försöker luras, det är oärligt ... eftersom det blir svårt att diskutera med ändrade förutsättningar i efterhand. Och en förutsättning som du skrev var att det var 10 000 med olika ip-adresser på ena sidan men enbart en som syntes utåt. Då krävs det vissa förutsättning om hur router fungerar.

Det är bl.a. två alternativ, också förenklat, du behöver inte gå in på specifika detaljer omkring NAT (även om det finns fler detaljer omkring hur det funkar.) Men i vardagsspråk, vi struntar i semantiken:

1. En router med NAT/PAT.
2. En router utan ...

Det är den första alt.1 som ger dig funktionen att det är en ip-adress som syns utanför routern. Det innebär att under förutsättningen att det finns en logg (givetvis) i routern att det kommer att synas vilket internt ip som anropat externt.

Jag svarade på en helt annan fråga än den som var - Goddag yxskaft skulle jag kunna få mig till svar.
Förstår om jag upprörde men hur en router fungerar (som jobbar på paketnivå) har marginellt med spårbarhet på web att göra. Internet är från 70-talet? Webben kom på mitten på 90-talet.

Min poäng är att två datorer med samma generation av browser på samma nätverk tyvärr ger samma "handtag" för identifiering.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Förstår om jag upprörde men hur en router fungerar (som jobbar på paketnivå) har marginellt med spårbarhet på web att göra. Internet är från 70-talet? Webben kom på mitten på 90-talet.

Min poäng är att två datorer med samma generation av browser på samma nätverk tyvärr ger samma "handtag" för identifiering.
Jag svarade inte på det som ni skrev om, jag läste första svaret fel, vi skrev förbi varandra. Det jag svarade på var att det går att hitta vilken dator som varit var i anslutningen till internet utanför det interna nätverket genom att kolla loggen på routern även i din situation ned 10 000 datorer med ett gemensamt ip utåt.

Men det var inte det som du skrev att inte det gick.

Jag hoppas att det är ok att jag kallar webben för internet, eller ibland internet för webben helt utifrån dagsformen och helt utan någon historisk hänsyn och att det inte blir nån semantikpolymik av det hela.
 

iSolen.se

Guest
Jag svarade inte på det som ni skrev om, jag läste första svaret fel, vi skrev förbi varandra. Det jag svarade på var att det går att hitta vilken dator som varit var i anslutningen till internet utanför det interna nätverket genom att kolla loggen på routern även i din situation ned 10 000 datorer med ett gemensamt ip utåt.

Men det var inte det som du skrev att inte det gick.

Jag hoppas att det är ok att jag kallar webben för internet, eller ibland internet för webben helt utifrån dagsformen och helt utan någon historisk hänsyn och att det inte blir nån semantikpolymik av det hela.
En av routerns uppgifter är att anonymisera klientdatorerna och skydda dessa från access. Loggen och adresstabellen är inte publik, google har inte access till dem.

Om Ericsson, när jag jobbade där trodde sajter ofta att man var engelsktalande och amerikan eftersom vi hade egen förbindelse över Atlanten. Exempel på misslyckat försök att dra slutsatser via ip-adressen. Ip-adressen är en dålig ledtråd.
 
ANNONS