Annons

Annons på förstasidan

Produkter
(logga in för att koppla)

Oquist

Avslutat medlemskap
En av routerns uppgifter är att anonymisera klientdatorerna och skydda dessa från access. Loggen och adresstabellen är inte publik, google har inte access till dem.
Jaja, jag skrev att jag läste frågan fel som sagt. Jag läste som att det inte gick att kolla vilka platser man besök (d.v.s genom att kollen routerns logg inifrån nätverket) medans du egentligen svarade på att det inte gick att spåra utifrån. Det var där vi skrev förbi varandra.

Du behöver inte skriva mig på näsan... ;)
 

PMD

Aktiv medlem
En av routerns uppgifter är att anonymisera klientdatorerna och skydda dessa från access.
Anonymiseringen är en bieffekt. Inte en huvuduppgift. Huvuduppgiften för en router är att skicka inkommande paket till rätt mottagare.

En NAT-router sabbar lite av grundidén med Internet, nämligen att alla noder är likvärdiga vad gäller adressering. Man behöver därför ta till lite fula knep och trix för att trafik genom en NAT-router ska fungera någotsånär smärtfritt.

Skydda en dator mot elaka krakkers är vad man har en brandvägg till. Ofta är router och brandvägg ihopbyggda, men det är i mitt tycke bättre att ha separata burkar för separata funktioner.

Google har, som sagt, helt säkert betydligt fler metoder än IP-matchning och kakor för att bygga profiler.
 

iSolen.se

Guest
Anonymiseringen är en bieffekt. Inte en huvuduppgift. Huvuduppgiften för en router är att skicka inkommande paket till rätt mottagare.

En NAT-router sabbar lite av grundidén med Internet, nämligen att alla noder är likvärdiga vad gäller adressering. Man behöver därför ta till lite fula knep och trix för att trafik genom en NAT-router ska fungera någotsånär smärtfritt.

Skydda en dator mot elaka krakkers är vad man har en brandvägg till. Ofta är router och brandvägg ihopbyggda, men det är i mitt tycke bättre att ha separata burkar för separata funktioner.

Google har, som sagt, helt säkert betydligt fler metoder än IP-matchning och kakor för att bygga profiler.
Jag avsåg mycket riktigt den moderna skapelsen med kombinerad brandvägg. Tycker det är bra med anonymisering och accesshinder.

Får se om det blir någon skillnad med nu med IP-v6 som tillåter alla datorer att ha en egen extern adress.
 
ANNONS