Annons

Använda gammal blixt till D80

Produkter
(logga in för att koppla)

oskmat

Avslutat medlemskap
Jag har en gammal blixt liggandes, Soligor MK-21A. Går det att använda den till en D80?
Eller hur tar man reda på om det fungerar? Har inga batterier hemma så att jag kan testa, dessutom läste jag på ett forum att många gamla blixtar använder högre volt-tal så att det finns risk att nånting går sönder om man provar...

dessutom läste jag på ett forum att många gamla blixtar använder högre volt-tal så att det finns risk att nånting går sönder om man provar...

personligen tror jag inte det är någon fara, blixtens kraft går ju åt till blixtljuset, och ska inte gå in i kamerahuset. Det är ju istället kamerahuset som skickar en impuls till blixten att avfyras.

om du är rädd kan du ju alltid mejla tillverkaren och fråga, jag mejlade metz om en gammal stavblixt när jag var rädd för samma sak

Nu har jag inte orkat googla på din blixt och se hur gammal den är, men är den äldre än typ år 2000 går det nog inge bra, eftersom nikon bytt TTL-system sedan dess. har själv en gammal SB-24 som var grym på sin tid men värdelös till dagens kameror.

personligen tror jag inte det är någon fara, blixtens kraft går ju åt till blixtljuset, och ska inte gå in i kamerahuset.

Det har inte med saken att göra, det är synkspänningen som är det ev. farliga.

Det enklaste är att mäta spänningen mellan blixtens kontakter med en multimeter. Kolla sedan med din kameras manual om den klarar det värdet. Gamla blixtar kan ha en synkspänning på flera hundra volt och många kameror anger gränsvärdet till bara runt 5-6 volt...

Kanske kan du använda blixten, men i sådana fall bara i M-mode (manuell). D80 använder sig av i-TTL som du vill kunna använda automatik, och det fungerar inte med äldre blixtar (Däremot kan du använda nyare blixtar på äldre kameror). OBS! Vet inte hur det är med synkspänningen, så det är bäst att kolla upp.

Finns det något sätt att kunna använda starka blixtar ändå?

Jag gillar min Voigtländer VC-21B och vill gärna använda den på min digitala kamera. Problemet är ju dock att den har över tusen volt i synkspänning (det gjorde att min digitala kamera inte längre fungerar med blixtar). Den fungerar utmärkt med analoga kameror och radiosändare men det är ju lite knepigt att radiosändare på kameran och blixten om man ändå bara ska köra blixten rakt på.

Finns det någon slags adapter man kan använda?

ANNONS
Götaplatsens Foto