Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

APS-C-storlek - När ska man ta x1,5?

Produkter
(logga in för att koppla)

NicoNikon

Ny medlem
Hejsan!
Vet inte om jag lägger det här inlägget rätt eftersom jag är helt ny här Ni får ursäkta ifall det är på fel ställe. ;-)

Hur som helst. Jag har en Nikon D5000 med kitobjektivet 18-55/3,5-55 men jag ska inom kort köpa ett nytt objektiv. Nu har jag dock läst lite om APS-C-storlek och blir bara mer och mer förvirrad.

Jag har fattat det som att det är någonting jag behöver ha i åtanke eftersom jag har en D5000, men jag kanske har helt fel? Och om det nu är något jag behöver tänka på, vad skulle då ett 35mm objektiv motsvara för mig? Ca 52mm?

Förlåt om det är en riktigt korkad fråga, vilket det förmodligen är. ;-)

Hejsan!
Vet inte om jag lägger det här inlägget rätt eftersom jag är helt ny här Ni får ursäkta ifall det är på fel ställe. ;-)

Hur som helst. Jag har en Nikon D5000 med kitobjektivet 18-55/3,5-55 men jag ska inom kort köpa ett nytt objektiv. Nu har jag dock läst lite om APS-C-storlek och blir bara mer och mer förvirrad.

Jag har fattat det som att det är någonting jag behöver ha i åtanke eftersom jag har en D5000, men jag kanske har helt fel? Och om det nu är något jag behöver tänka på, vad skulle då ett 35mm objektiv motsvara för mig? Ca 52mm?

Förlåt om det är en riktigt korkad fråga, vilket det förmodligen är. ;-)

Hej ! Ta ditt 18-55 och sätt det på 35mm,exakt så kommer det också se ut med en 35:a !

Tja! Det är en bra fråga! Och den som inte frågar förblir dum ^^.
Som jag fattar det så är din CMOS sensor x1.5. Jag kan inte mycket om din kamera, men det är väll som en CCD sensor fast den är lite mer film anpassad? Men du behöver inte bry dig så mycket om sånt tycker jag. Sätt på objektivet på din kamera så ser du ju hur brännviden känns innan du köper den. Du behöver inte bry dig om vilken typ av objektiv du köper, det är kameror med större sensorer än din som inte kan ha vissa objektiv.
Härligt att du valt Nikon i alla fall! Bra grejer, ett tips jag kan ge är även att hålla dig till Nikons egna objektiv, dom är oftast sju resor bättre. (Fast jag har ett tokina 11-16 2.8 som jag älskar iof).
Lycka till!

Tack så mycket för era svar..
Även om detta inte är riktigt rätt ställe att fråga på så tar jag tillfället i akt ;-)
Ni kanske inte vet så mycket om det, men skulle ni rekommendera Tarmon AF SP 28-75mm 2,8 XR Di eller Nikon AF-S DX 35 1,8 G till porträttfotografering?

Visserligen blir ju 35mm drygt 50 mm och jag har fattat det som att 70mm är att rekommendera till porträtt, å andra sidan får jag detta objektiv för ungefär halva priset och det blir ju också lite annat skärpedjup i bilden.

för porträtt skulle jag rekommendera Nikons 50 1,8 för runt tusenlappen,enda kruxet är att du får fokusera manuellt eftersom din kamera saknar AF-motor i huset.Annars är 35:an ett skarpt fint objektiv men mindre lämplig för porträtt. Men prova att sätta ditt 18-55 på 35 0ch sen på 50 så ser du ju skillnaden.Du kan även ta porträtt med tex ett fast 90 som tamrons macro eller med en bättre telezoom.

AF-S DX 35 1.8 G är mycket kompetent för sitt pris. Denna funkar säkert för porträtt, men som du är inne på är det bättre att ha längre brännvidd här… Med APS-C är brännvidden 50mm och uppåt mer lämplig vid porträttfotografering.

Har ingen erfarenhet av Tarmon AF SP 28-75mm 2.8 XR Di. Troligen funkar denna bra för porträtt om den har bra skärpa över hela bildytan vid större bländarstorlek. Inte så farligt här om fokushastigheten inte är på topp då det inte handlar om actionfoto.

Som jag fattar det så är din CMOS sensor x1.5. Jag kan inte mycket om din kamera, men det är väll som en CCD sensor fast den är lite mer film anpassad? Men du behöver inte bry dig så mycket om sånt tycker jag. Sätt på objektivet på din kamera så ser du ju hur brännviden känns innan du köper den. Du behöver inte bry dig om vilken typ av objektiv du köper, det är kameror med större sensorer än din som inte kan ha vissa objektiv.

CMOS eller CCD har inget med cropfaktorn att göra, det är bara sensorns fysiska mått. CCD:n hos de älrde D80 och D200 och deras föregångare var exakt lika stor och hade exakt samma cropfaktor som CMOS-sensorn i de nyare DX-modellerna.

Härligt att du valt Nikon i alla fall! Bra grejer, ett tips jag kan ge är även att hålla dig till Nikons egna objektiv, dom är oftast sju resor bättre. (Fast jag har ett tokina 11-16 2.8 som jag älskar iof).
Lycka till!

Och med denna typ av svar blir förblir man lika dum...

Hej,
Nikon AF-S 35/1.8G är ett bra och användbart objektiv. Brännvidden 35mm passar till mycket och den stora bländaren f/1.8 gör att du kan använda objektivet i även sämre ljus med bra resultat. Du har redan brännvidden på din 18-55 zoom men det fasta objektivet ger dig 2⅔ bländarsteg större ljusinsläpp. Det är samma skillnad som det är mellan att använda ISO 1600 och ISO 250.

Andra alternativ:
AF-S 18-105/3.5-5.6 VR. Billigt och bra objektiv med bildstabilisering och mera räckvidd på telesidan. Funkar bra till porträtt men ger inte lika kort skärpedjup och fina suddiga bakgrund som ett objektiv med större bländare. Ersätter ditt nuvarande objektiv, sälj det för 750kr på blocket/fotosidan.

Sigma 17-70/2.8-4 OS. Prisvärt och bra objektiv med bildstabilisering och något längre räckvidd på telesidan. Funkar bra till porträtt och ger lite kortare skärpedjup med sin lite större bländare. Ersätter ditt nuvarande objektiv, sälj det för 750kr på blocket/fotosidan.

Tamron 28-75/2.8. Prisvärt och bra objektiv utan bildstabilisering och något längre räckvidd på telesidan men den saknar vidvinkel. Funkar bra till porträtt och ger kortare skärpedjup med sin större bländare. Kompletterar ditt nuvarande objektiv som du måste behålla för att ha något mellan 18-28mm.

Av dessa tre skulle jag nog välja Sigman.

Priser www.cameranu.nl/en resp.Sverige:
1925kr / 2385kr. AF-S 18-150VR.
3850kr / 4115kr. Sigma 17-70OS.
3575kr / 3990kr. Tamron 28-75/2.8.

ANNONS
Götaplatsens Foto