Annons

APS-C vs. FF (ekvivalens mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

dl-larsson

Aktiv medlem
Det går tyvärr inte för en vanlig forumdeltagare att flytta inlägg till en annan tråd (annars hade jag gjort det nu med några av mina inlägg), men någon i Fotosidans redaktion kan göra det, så vi får hoppas att någon därifrån ordnar upp saken.

Sorry, det blir ibland så här eftersom det är så extremt mycket lättare att svara i samma tråd än att skapa en ny (med länk till den nya från den gamla). Det är ganska många som slirar på det här.
Jag har sedan länge fått min ganska simpla fråga besvarad och tackat för detta. Är ni intresserad av fortsatt diskussion om andra saker så ta det i en passande tråd. Vanligt internetvett.
 

cango

Avslutat medlemskap
Jag har sedan länge fått min ganska simpla fråga besvarad och tackat för detta. Är ni intresserad av fortsatt diskussion om andra saker så ta det i en passande tråd. Vanligt internetvett.
När ekivalensmonstret greppar tag i folk släpper den inte greppet...så lätt. ;-)
 

lonian

Aktiv medlem
Det beror väl snarare på upplösningen på bilden hur stora printar man kan göra och inte bildsensorn? Menar om jag har en mf kamera med 6 megapixlar så är det väl ingen idé att skriva ut en 4 meters bild eller har jag missat något?

Edit: såg nu att tråden är nedstängd för kommentarer.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
18-35/1.8 är designad för APS-H. Inte APS-C.
Men det kvittar, 18mm är 18mm oavsett sensorstorlek. Varken exponering eller skärpedjup påverkas. Beskärningen på 18mm kommer likna 27mm i utsnitt men skärpedjupet och exponeringen är precis som 18mm f1.8 ser ut oavsett kamera.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sigma.

Alla deras gluggar de senaste åren är gjorda för deras egna APS-H kamera.
Du får nog specificera var hos Sigma det framgår. Quattro H kan ju beskära automatiskt till APS-C precis som Nikons FX-kameror gör, om man inte stänger av funktionen.

(Sedan kan ju en del objektiv för APS-C fungera hjälpligt till och med på småbild ändå.)
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Objektivet tecknar även ut Super 35-sensorer och är därför populärt till Canons Eos Cinema-kameror
Det är inte det jag ställer mig frågandes till om man kan använda objektivet till andra sensorstorlekar med avkall på lite brännvidd, svarta kanter eller supermycket vinjettering som är skarpa. Jag tror dock inte att Sigma väljer att optimera ett objektiv för en nästan utdöd sensorstorlek.
Vet att många testat köra just Sigma 18-35/1.8 på FF, men man måste använda längre brännvidder för att bli av helt med de svarta kanterna. Alltså borde samma sak gälla för APS-H och Super 35, eller så är det ruskigt mycket vinjettering jämfört med konkurrenternasmotsvarande objektiv som är designat för sensorformatet.
En annat objektiv Tokina 11-16/2.8 har jag också för mig folk testat på deras FF. Funkar inte på 11mm men 16mm verkar vara helt ok.

Så källa på Sigma 18-35/1.8 är designad för APS-H vore inte helt fel. Jag har faktiskt aldrig hört talas om objektiv som är designade för just APS-H. Vet du någon?

/Stefan
 

apersson850

Aktiv medlem
Att någon skulle ha gjort objektiv specifikt för APS-H är väl föga troligt. Är det någon mer än Canons 1D till 1D Mark IV som använt det formatet?
Hellre då att de siktat på Super 35, och så råkar det vara tillräckligt likt APS-H för att det också ska fungera.
 

PerKr

Aktiv medlem
för att säga något om ekvivalens... Är det bara som jag upplevt det eller ökade ekvivalensdiskussionerna kraftigt efter att Sony släppt sin A7-serie och vissa började snegla på mellanformatskameror som plötsligt började se ut att kunna komma inom räckhåll för vanliga dödliga? Det är som att de som investerar i småbildsformatet plötsligt fått ett enormt ökat behov av att försvara sina inköp.

För egen del bryr jag mig inte. Jag vet vad mina objektiv gör på mina kameror och vad som krävs för min normala bildpublicering. Skärpedjupet är möjligen det minsta problemet jag har.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
... Det är som att de som investerar i småbildsformatet plötsligt fått ett enormt ökat behov av att försvara sina inköp...
Det är ganska normalt att rättfärdiga sina inköp inför andra som valt annorlunda. Det gäller nog allt och inte bara kamerautrustning.
Jag gör de för jämnan också. Det enda man bör ha i åtanke när man deltar i en sådan diskussion är att den som "försvarar" sin inköp argumenterar ju för de val man gjorde då. Sen är det upp till den som läser om denna har nytta av all eller delar av informationen om man själv kommer göra någon typ av inköp inom snar framtid. Bästa är att läsa flera som gjort dessa val och deras anledningar. Och därefter sammanfatta ihop med sina egna behov/önskemål.

/Stefan
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har två stycken kameror ur 1D-serien. Inte fasiken behöver jag dem. Men jag tycker det här är roligt, och förmodligen lever jag max en gång till, så det gäller att passa på när man har chansen.
Nåt ska man ju lägga pengarna på.
 
ANNONS