Annons

APS-C vs. FF (ekvivalens mm)

Produkter
(logga in för att koppla)

Flash Gordon

Aktiv medlem
Utgå från en projektorduk av given storlek (1)
Ta fram en till projektorduk (2) vars yta är hälften av (1) ovan.
Ändra inte avståndet eller något annat mellan dukarna och projektorn

1. Vad är skillnaden i ljusstyrka per ytenhet mellan de 2 projektionerna?
2. Vad är skillnaden i projektordukarnas totala insamlade ljusstyrka?
3. Vad blir crop-faktorn?
Tycker nog man istället bör utgå från en utskrift.
En A2 skrivare är en stor skrivare för de flesta amatörer. Det är också en storlek på utskrifter som de flesta tycker är stora nog för att hänga i sina hem.

En FF kamera som Canon 5D sr ger 360 ppi för A2. Det är perfekt för en Epsonskrivare.
En APS-C kamera som Fuji X-T2 ger 240 PPI för A2.

Det innebär att bilden från APS-C kameran måste interpoleras upp till 360 DPI som är bäst för skrivaren.
Nu blir slutresultatet knappt synbart bättre från Canon kameran.
Vi skall nog hålla oss till praktiskt jämförbara resultat och inte en massa teoretiska beräkningar.
Vad vi sitter och tror och se på skärmen är långt ifrån vad en en utskrift visar.
Hur många av er vet hur mycket man bör förstora för att simulera en A2 utskrift?
 

Leica-M-gubben

Aktiv medlem
...en massa teoretiska beräkningar....
Hur menar du det krävs "...en massa teoretiska beräkningar.." för att besvara frågorna i mitt förra inlägg? Kan tänka mig en 3:e klassare klarar den matten.

Du ger själv ett exempel som så vitt jag begriper kräver flera beräkningar för att åskådliggöra det du vill framhäva.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hur menar du det krävs "...en massa teoretiska beräkningar.." för att besvara frågorna i mitt förra inlägg? Kan tänka mig en 3:e klassare klarar den matten.

Du ger själv ett exempel som så vitt jag begriper kräver flera beräkningar för att åskådliggöra det du vill framhäva.
Du sysslar med teori. Har du själv skrivit ut bilder i större format?
Det är något helt annat än att se på bilder förstorade på en skärm.ar inte
Vi som ofta skriver ut bilder vet att dessa beräkningar inte stämmer. Det är liten skillnad mellan MF kamera med 50 Mpix en FF kamera och en APS-C kamera så länge formatet är A2.

Det krävs nästan lupp för att se skillnaden.
Detta är den praktiska skillnaden.
Några av våra mest kända fotografer fotar med APC-C från Fuji.
Det skulle de knappast göra om APC-S var så mycket sämre.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tycker nog man istället bör utgå från en utskrift.
En A2 skrivare är en stor skrivare för de flesta amatörer. Det är också en storlek på utskrifter som de flesta tycker är stora nog för att hänga i sina hem.

En FF kamera som Canon 5D sr ger 360 ppi för A2. Det är perfekt för en Epsonskrivare.
En APS-C kamera som Fuji X-T2 ger 240 PPI för A2.

Det innebär att bilden från APS-C kameran måste interpoleras upp till 360 DPI som är bäst för skrivaren.
Nu blir slutresultatet knappt synbart bättre från Canon kameran.
Vi skall nog hålla oss till praktiskt jämförbara resultat och inte en massa teoretiska beräkningar.
Vad vi sitter och tror och se på skärmen är långt ifrån vad en en utskrift visar.
Hur många av er vet hur mycket man bör förstora för att simulera en A2 utskrift?
Nu pratar du om pixelmängd och inte sensorstorlek. Vid samma exempel ger Fuji XT2 och Canon 5D III ungefär samma pixelmängd så ev interpolering blir samma. Tråden trodde jag handlade om FF kontra APS-C och inte fördelen med fler pixlar.
 
ANNONS