Annons

arbetsflöde kamera till bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Är relativt ny på digitalfoto,har läst otroligt många trådar för att hitta ett arbetsflöde från kamera till färdig papperskopia. Och här är resultatet med ett antal frågetecken.

Har en Canon 350D som jag fotar rawbilder med.Använder sedan rawshooter premium 2006,där fixar jag allt utom skärpa,sedan sparar jag bilden i tiff 8 eller 16,(tror att man ska spara i 16 bitar när man ska göra ton eller färg ändringar i ps cs 2)?

Därefter öppnar jag bilden i PS,här har jag tänkt att använda antingen nik sharpener eller photokit sharpener,men är väldigt osäker på hur man använder programmen till fullo,är väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig på traven

Efter skärpningen tänkte jag spara bilden i tiff( 8 eller 16),för att sedan låta proprint föra över bilden på papper mestadels i storleken(15,2 x 22,8, (2:3))

Har laddat ner deras färgprofil,ska jag konventera till deras färgprofil innan eller efter jag sparar bilden till tiff i PS CS2

Kan jag också skicka bilden i orginal storlek till proprint eller behöver jag anpassa bilden i PS i mitt fall till 15,2*22,8

Som sagt var har läst många trådar här på forumet,skulle vara roligt om någon kunde verifiera om mitt tanke sätt stämmer någorlunda,så
är det någon som har synpunkter på mitt arbetsflöde antingen tillrättavisningar eller förklaringar,så är jag väldigt tacksam

Jag gör ungefär som du, men jag kör Nikon och använder deras Capture NX för själva råbildsbehandlingen.

När den är klar återstår bara bildstorleksändring och skärpning för min del, det gör jag i CS2 efter att jag sparat rawfilen i 8 bitars tiff, jag gör det i CS2 för det är enklare och för att CS2 har bättre cropverktyg och Interpolerare.

Skärpningen gör jag i Lab-läge på den ljusa kanalen med USM i PS, på det viset kan man ta i lite mer utan att få fula halos. (Scott Kelby's bok CS2 för Digitalfotografer)

När det är klart sparar jag bilden i Jpg 12 och skickar bilden till Crimsons Prefixtjänst, med Prifixtjänsten får jag bilden i exakt den storlek jag gjort den i och betalar per mm.

Jag har provat att skicka samma bild i både tiff och jpg och jag ser ingen som helst skillnad på dom i utskrift, så det är enligt mig overkill att skicka tiff-filer, åtminstånde under A3 storlek.

Så gör jag i allfall och det funkar för mig, men om det är absolut rätt det är jag inte 100 på, det verkar finnas lika många sätt som det finns fotografer :)

I ditt fall så skall du konvertera om bilden till Proprints färgprofil innan du sparar den för att skickas till Proprint, men jag tror inte du får exakta mått hos dom som hos Crimson, antingen så måste du ställa in (cropa) bilden till deras specifika mått, eller så justerar dom in bilden så den passar på längden, men då kan du få vita kanter som du måste klippa bort.

Sen har du rätt i att du skall spara bilden i 16bitar tiff om du skall göra några större färgändringar i PS, själv så kan jag göra alla färgändringar i NX så jag slipper det.

Jag tycker du skall titta närmare på Crimsons Prefixtjänst om du vill ha specifika mått, jag är otroligt nöjd med dom, helt suverän tjänst om man gör all editering själv.

kent.

Senast ändrad:
Har varit bortrest och inte läst ditt inlägg förrän idag,naturligtvis är jag tacksam för svaret.Tack för hjälpen

Tobbe

ANNONS
Götaplatsens Foto