Annons

Arbetsgång vid val av utskriftsbilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hjälp, jag går bara vilse när jag ska välja ut och skicka bilder för utskrift! Hur gör man?

Säg att du bland 300-500 bilder ska skicka 100 för utskrift, och att bilderna ligger i olika mappar i en Windowsmaskin. Då kan man gå igenom alla, mapp för mapp, och skriva upp bildnummer, för att därefter kopiera alla till en utskriftsmapp. Man kan också kopiera alla bilder till utskriftsmappen för att därefter radera tre av fyra bilder.

Ingen av metoderna är speciellt trevlig; den första är arbetssam, den andra ger dålig överblick. Dinns det en bättre och klokare metod?

Per.

Antingen använder man ett bildvisnings/hanteringsprogram som har nån form av "ljusbord" och betygssystem där du kan markera bilder som bra, sådär och dåliga och sen jobba dig ner mot de du vill spara.

Eller så nöjer du dig med utforskaren i Windows. Kopiera/flytta alla bilder till en mapp och välj att visa bilderna som miniatyrer i den. Sen kan du flytta om bilderna i lämplig ordning, ta bort de som inte är aktuella, sortera om, ta bort fler o.s.v.

Begränsa dig! Bästa rådet jag kan ge.

Sorterar mina bilder i datummappar, och brukar skicka in 1 månad åt gången. Så blir det inte så mycket att gå igenom.

Adobe Lightroom

Mitt tips är att installera exempelvis Beta-versionen av Adobe Lightroom och testa. Där kan du förutom att rangordna dina bilder även ge sökord, redigera färger m.m.

När man i sitt bibliotek i Library väljer att endast visa bilder med ett visst eller vissa sökord kan du även välja att begränsa visningen med bilder som fått ett visst betyg av dig. Därfter är det bara att exportera urvalet till en vald mapp.

Tar man för vana att katalogisera sina bilder direkt vid import till datorn vinner man mycket tid. Därför är det bra om man använder sig av ett databasprogram där du kan lagra massa information som är sökbar.

Kanske känns overkill idag, men om tre år när du har ökat ditt bildantal kraftigt kommer du garanterat vara glad att du tagit dig tid att ge sökord.

Det finns förstås även andra program för detta. Extensis Portfolio, iView Media Pro osv.

Ta gärna en kik på videon om Adobe Lightroom som du hittar här

/Lennie

Jag skulle ha kollat igenom mapparna och kopierat alla bilder som är värda att skriva ut till en mapp, därefter slänga tills det blir rätt antal.

Fast lightroom kan även jag rekommendera.

Jag döper om bilden genom ett unikt tillägg i slutet på filnamnet samband med att jag behandlar bilden och sedan söker jag i utforskaren på det tillägg jag gjort och använder sökfönstret när jag laddar upp bilderna.
(211 styck till familjens pappersalbum härom veckan)

Picasa?

Har du testat Picasa (http://picasa.google.com) för att lösa problemet? Picasa kan automatiskt söka igenom och indexera dina bilder och sen är det lätt att gå igenom och märka de bilder du ska exportera. (Finns även inbyggda funktioner för att exportera direkt till fotolabb, men det har jag inte testat personligen.)

Mina två ören...

Så här gör jag:
Skapar en mapp som heter t ex "framkallning".
Sedan öppnar jag den mapp som jag vill ta bilder ifrån. Visningsläget jag använder heter bildspel (Visa menyn/Bildspel)
Nu har jag alltså två mappar öppna på datorn samtidigt,
Nu stegar jag mig igenom bilderna med t ex piltangenten. Är det en bild som jag vill framkalla så håller jag nere ctrl-knappen och klickar på den med muspekaren. Sedan drar jag den över till den andre mappen och släpper den där.
I och med att man ctrl-klickar så kopierar man den till den andre mappen isf att man flyttar den.

Låter kanske omständigt men är faktiskt snabbt och lätt :)

ANNONS
Götaplatsens Foto