Annons

Arbetsplatsbelysning

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick

Aktiv medlem
Hej!

Eftersom jag skaffat en rätt bra skärm tänkte jag lägga lite energi på att förbättra min arbetsplats i övrigt. Främst belysningen, nä jag har inte planer på att måla om eller tapetsera om...

Hur som helst så läste jag ett inlägg av Stefan där det stod att han använde vanliga lysrörsarmaturer och det tänkte jag oxå göra. Att betala flera tusen för en armatur finns inte på kartan, där går gränsen för mig iaf. Finns det då mer eller mindre lämpliga armaturer eller ska man bara chansa på en? Jag har spanat in biltema och liknande och det är i princip gratis med armaturer.

Nästa fråga är om de 1200mm lysrör som finn är bra? Min far som drivit verkstad var inte så imponerad av de vanliga lysrören då de ofta gick sönder och var svårtända, troligen pga längden. Jag är inte så sugen och lägga nästan 400 spänn på ett rör om det är taskig hållbarhet på det.

Nästa fråga blir om man ska satsa på en armatur med en eller två rör i?

Ytterligare en, ska man ha rör på 5000K eller 6500K och i så fall varför? Jag såg att det fanns både ock.

Näst sista frågan, jag antar men vet inte om man ska kalibrera skärmen utefter samma Kelvin som arbetsbelysningen om man kan?

Och slutligen, kan man med hjälp av en exponeringsmätare mäta upp att man har rätt ljusstyrka vid skärmen när man väl fått upp rören?

Lite nördfrågor jag känner ett behov av att ha svaren på.

Mvh
Maverick

Jag återkommer om värden för ljusmätaren. Jag ska få värden av min lärare. Måste påminna honom.

Tack för länkarna. Jag kommer köra på 59-armaturer från typ biltema men med riktiga rör i.

Mvh
Maverick

MLarsson skrev:
Jag sitter också med funderingar på vad man skall ha för belysning i arbetsrummet och har hittat ett par sidor som jag skall läsa igenom snart.
The Darkroom Makes a Comeback
The Darkroom Makes a Comeback (Part 2)

/Mats
Ingen dum sida, ger en bra beskrivning av den ISO-standard som finns. Jag använder lysrör från Just Normlicht. De har ett antal olika typer, men jag använder D50-rör. Som väggfärg använder jag en grå färg, NCS 3000. Enkelt att få tag på i vilken färgbutik som helst.

Stefan

Jag håller på och tittar runt och Philips verkar ha ett speciellt lysrör TL-D 90 Graphica som påstås ha RA 98. Dock anger de inte någonstans vilken temperatur som röret håller.

Stefan, har du några kuliga länkar till vart man kan inhandla, för jag anbtar att lysrör av denna typen inte säljs på ICA.

Jeppe skrev:

Stefan, har du några kuliga länkar till vart man kan inhandla, för jag anbtar att lysrör av denna typen inte säljs på ICA.
Det bästa rör som jag har provat är Just Normlicht. (Har provat Philips, Osram och Just.) De säljs via Network Innovation i Sverige, så varje fotohandel som säljer t ex Eizo-skärmar, Epsons pro-skrivare med mera kan ta hem sådana rör.

Du hittar Just på http://www.just-normlicht.de

Stefan

Fredrik, jag använder min Spyder 2 med programvaran basICColor till att mäta omgivningsljuset. Mitt arbetsrum är på ca 20 kvm och jag har två takarmaturer med två 18 watts lysrör vardera (59 cm långa). När jag mäter vid skärmen mot rummet så får jag ett värde på 31 cd/kvm.

Philips 950-rör sitter i för närvarande, men de ger ett mycket svårt ljus att bedöma bilder i; jag misstänker att den spektrala kurvan de ger inte är särsklit bred. Hudtonerna på utskrifter ser platta ut. Tittar jag under en glödlampa så kan jag se skiftningar i hudtonen, där allt ser ut att ha sammam nyans när jag betraktar samma bild under Philips 950-rör. Dessutom är ljuset väldigt påfrestande och får mina ögon att tåras. Jag har från Madeco (titta under "Ljusteknik"->"Glödlampor/Lysrör")beställt de rör som Stefan Ohlsoon rekommenderar, JUST Normlicht 5000 K.

När jag fått de rören återkommer jag med hur de verkar vara. Philipsrören kostar runt 50-lappen styck, medans JUST-rören kostar 338 kr/st. Med frakt gick hela beställningen på 1569 kr. Då vill man gärna att det ska synas någon skillnad också. Och då gärna en förändring till det bättre.. :)

Stefan, gällande färgtemperaturen på skärmen versus färgtemperaturen i arbetsrummet. Om jag inte minns helt fel förespråkade du på seminariet i Fotomässan, att man använder samma temperatur på båda. Jag lyssnade idag på ett föredrag där en kille som jobbar i en reklambyrå/tryckeri, sa att han förespråkar att man har 5000 Kelvin som arbetsplatsbelysning, men 5 800 Kelvin som skärmens färgtemperatur. Då stämmer trycket bäst mot skärmens färger, påstod han.

Det är lite förvillande när alla, även de som är insatta, ger olika råd. Du har en poäng där när du säger att det är onödigt att lura ögat med att ha olika färgtemperaturer, men den här killen tycktes också ha en vettig poäng när han sa att karaktären på ljuset är så olika, att 5800 Kelvin på skärmen stämmer bäst överens med 5000 Kelvin i exempelvis ett betraktningsskåp, när man studerar ett färdigt utskrift.

Hur ska en vilsen fotograf reda ut vad som är rätt och bästa valet? I och för sig sa han också att inget är rätt, allt detta är en gråzon. Att det är fortfarande handpåläggning och operatörers hantverkskunskaper och fingertoppskänsla man har att tacka för att färgerna i utskrift stämmer ens något så när. Det känns lite medeltida om färgstyrnigen fortfarande på tjugohundratalet inte fungerar förutsägbart. Jag hoppas att du kan skingra mina tvivel och bringa klarhet i det hela. :)

Eeros skrev:
Om jag inte minns helt fel förespråkade du på seminariet i Fotomässan, att man använder samma temperatur på båda. Jag lyssnade idag på ett föredrag där en kille som jobbar i en reklambyrå/tryckeri, sa att han förespråkar att man har 5000 Kelvin som arbetsplatsbelysning, men 5 800 Kelvin som skärmens färgtemperatur. Då stämmer trycket bäst mot skärmens färger, påstod han.

Jag är nog böjd att hålla med honom, med ett undantag. Jag försöker kolla så att färgen på mitt betraktningsljus och färgen på min skärm är likadan. Jag lägger upp ett vitt papper(riktigt neutralt vitt) i mitt betraktningsljus och sedan kalibrerar jag till 5000K. Ofta ser då skärmen för gul ut och jag brukar få en färgtemperatur på skärmen som ligger på 5400-5800K.

Stefan

Eeros skrev:
Om jag inte minns helt fel förespråkade du på seminariet i Fotomässan, att man använder samma temperatur på båda. Jag lyssnade idag på ett föredrag där en kille som jobbar i en reklambyrå/tryckeri, sa att han förespråkar att man har 5000 Kelvin som arbetsplatsbelysning, men 5 800 Kelvin som skärmens färgtemperatur. Då stämmer trycket bäst mot skärmens färger, påstod han.

Jag är nog böjd att hålla med honom, med ett undantag. Jag försöker kolla så att färgen på mitt betraktningsljus och färgen på min skärm är likadan. Jag lägger upp ett vitt papper(riktigt neutralt vitt) i mitt betraktningsljus och sedan kalibrerar jag till 5000K. Ofta ser då skärmen för gul ut och jag brukar få en färgtemperatur på skärmen som ligger på 5400-5800K.

Stefan

Madeco levererade för ett par dagar sedan vad jag trodde skulle vara Just Normlicht lysrör. Åtminstone säger de på hemsidan att lysrören är från Just.

Leveransen var snabb och lysrören var mycket väl förpackade, all heder till Madeco för den saken. men när jag öppnade paketet fann jag fyra stycken Philips Pro lysrör istället för Just Normlicht-rör. Jag ringde upp Madeco och de förklarade att jag har visst fått rätt lysrör. Jag invände med att det på hemsidan står att det är Just-lysrör, inte Philips. Han sa att det spelar ingen roll, eftersom Just använder sig av Philips lysrör som de bara klistrar på sin egen etikett. Det lät ju väldigt märkligt, tyckte jag, men han vidhöll att det är så det ligger till.

Någon som vet hur det ligger till med den saken?

-Eero

P.S. Personen jag pratade med kunde alls inte förstå varför de inte kunde marknadsföra dem som Just-lysrör, fastän de levererar Philips lysrör. Är det bara jag som tycker att det är konstigt? Jag fick nämligen det intrycket att han ifrågasatte mitt omdöme när jag opponerade mot att de marknadsför lysrören med fel namn. Han kunde för allt i världen inte se något konstigt i det.

Eeros skrev:
men när jag öppnade paketet fann jag fyra stycken Philips Pro lysrör istället för Just Normlicht-rör.

På mina lysrör står det Just. Vad jag hört från dem är att de inte tillverkar lysrör själva, men får dem tillverkade enligt deras specar från en lysrörstillverkare.

Jag har testat lysrör från Osram och Philips vid sidan av mina Just-rör. Det var en märkbar skillnad mellan dessa tre rör. Nu är det några år sedan jag gjorde detta, så det kan ha ändrats sedan dess.

Stefan

stefohl skrev:
På mina lysrör står det Just. Vad jag hört från dem är att de inte tillverkar lysrör själva, men får dem tillverkade enligt deras specar från en lysrörstillverkare.

Jag har testat lysrör från Osram och Philips vid sidan av mina Just-rör. Det var en märkbar skillnad mellan dessa tre rör. Nu är det några år sedan jag gjorde detta, så det kan ha ändrats sedan dess.

Stefan

Jupp, jag misstänker att det förhåller sig så att Just tar, via lysrörtillverkare, fram lysrör som är optimerade enligt deras specar. Förmodligen handplockade exemplar. Så det behöver inte betyda att, fastän det kanske är Philips som tillverkar lysrören, att man får en likadan lysrör om man köper en Philips lysrör istället för en Just lysrör.

Som exempel, Eizos skärm S2411WK är inte samma som CG241WK, fastän det är samma panel i båda. Därför tycker jag att det är lite mysko att Madeco säljer Philips rör men marknadsför dessa som Just lysrör. Men jag skickade iaf en förfrågan till Just om detta, så får de reda ut hur det förhåller sig.

Så här svarade Just Normlicht på min förfrågan:

"Dear Eero,

Thanks for your mail. Of course JUST NORMLICHT tubes and standard Phillips tubes are different – the main differences are the positioning in the chromaticity coordinates and the CRI (please see attached pdf for details). We have a worldwide exclusive contract from Phillips, which also clearly states the differences. The differences are relevant due to the fact that they cause that the JUST NORMLICHT tubes are fully compliant with the ISO 3664:2000, the Phillips tubes are not.

Mit freundlichen Grüßen / Kind regards,
Ulrich Kolnik
Sales Director"

Det låter ju inte helt bra, även om det står PRO på philips-rören. Jag är nämligen i begrepp att beställa JUST-rör, eftersom jag äntligen påbörjat flytten. Egentligen bryr jag mig inte, bara de håller samma prestanda som JUST-rören, men hur vet man det?

Vad heter philips-rören Eero?

Om de levererar philipsrör, men tar betalt för JUST, bara för att de inte har de hemma t.ex. är ju helt uppåt väggarna (om det nu skulle vara så)

En annan fråga, var hittar man lämpliga takarmaturer?

Philipsrören hette precis lika som de Philps 950-rör som säljs för ca 50 kr/st, förutom att det även stod "Pro" efter namnet. Orkar inte skruva bort kåpan för att kolla exakta namnet.

Jag köpte takarmaturen i en vanlig belysningaffär, 1000 kr/st. Även Jula säljer någon (plastig) variant för ca 300 kr. Kom ihåg att kolla att det är T26 sockel (den gamla typen). Jag vet inte om det har kommit pro-rör ännu till den nyare och mindre T5-sockeln. Mina armaturer ska ha två stycken 18W rör på 590 mm. De två armaturerna kräver alltså 4 rör sammanlagt och de belyser ett rum på ca 20 kvm ganska perfekt.

Hittade lite mer information om Philips TL-D 90 Graphica, som jag nämnde tidigare i tråden. De har ett RA runt 98 och det finns antingen 6500K (965) eller 5000K (950). Är framtagna för att passa den grafiska industrin (ISO 3664-2000). Hurvida de bara är framtagna för, eller uppfyller ISO-kraven står inte. Kostar 130 kr på ahlsells (måste dock vara kund).

ANNONS
Götaplatsens Foto