Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Arkivering av bilder, databas

Produkter
(logga in för att koppla)

Poker

Aktiv medlem
Nu börjar jag få en del bilder, snabbt har bildantalet närmat sig 3000 bilder och nu måste bilderna arkiveras.

Jag letar efter ett program som är enkelt att administrera, där man kan lägga in sökord och få upp miniatyrer på ett snabbt sätt.

Finns det några bra program för just databas lagring av bilder?

För amatören...

Jag var i din sits för ca 2 veckor sedan. Till slut skaffade jag mig Adobe Photoshop Album Starters Edition (som är gratis). Ett annat, gratis, program värt att titta på är Picasa som fungerar ungefär likadant.

Jag tyckte dock bättre som PS Album så jag köpte fullversionen för ca 500:- där man bl a får med en praktisk backupfunktion, större friheter med sökord/taggar och lite annat godis.

Photoshop Album finns i recensionsdatabasen här på FS.

lite mer data..

Jag skaffade Imatch för cirka 450 kronor över nätet. Har fått bra kritik men kräver lite mer av användaren. Har glömt hemsidesadressen.
/thomas

fotostation såg jag i recensionen.
Den sparar ju exif informationen hur man än byter program.
Jobbar man i photoshop och sparar om den sparas den information man lagt in i fotostation.
som tex foto: göran landström, Plats: Björkliden Övrigt: Snö och kallt minus 13 grader.

Allt det enligt den infon jag fått.
Dessutom drar den lite processorkraft.
Nån som känner till detta program?

Finns det inget företag som administrerar arkivering av bilder via FTP eller klientprogram?

Skulle ju var smidigt att skicka över allt till någon Jeppe som bjuder en på glass resten av livet om det går skogen med backup och så vidare...

Jag har byggt mig ett eget program
både webb/applikationsgränssnitt

lagras i både databas / binärform / hårdisk och går att bränna ut =) kategorisering, thumbnails mm

riktigt slick =D

/Martin

Jag använder Adobe Photoshop Album 2.0 sedan snart ett år och trivs mycket bra med det. Beroende av vilka tags du angett kan du lätt som en plätt hitta bilderna som är "mamma, inomhus, svartvitt, med katten & på syrrans kalas" eller vad det nu kan vara.

För några veckor sedan då jag fick min Nikon D70 stördes jag av att Photoshop Album inte kan läsa NEF-bilderna. Alltså testade jag en hel massa olika arkiveringsprogram - och gillade inget av dem. Löste det genom att använda RAW+JPEG. Då funkar albumet som tidigare med JPEG-varianten och sedan kopierar jag över NEF-filerna till albumpärmen och kan alltså hitta dem i albumet via JPEG och via Photoshop CS öppna NEF-filerna för bearbetning. Inte alls så krångligt som det låter, och så får jag ha kvar Photoshop Album.

vbg_snake skrev:

lagras i både databas / binärform / hårdisk och går att bränna ut =) kategorisering, thumbnails mm

riktigt slick =D

/Martin

Kan jag skicka över 160 giga till dig då? ;)

vbg_snake skrev:

Är detta något man kan tänkas få ta del av eller är det för eget nöje? Jag gillar nämnligen inte Photoshop Album, om än bara testat version 1.

Jag tror på fotostation eftersom det är litet men otroligt kraftfullt..
Vet en som kör det och han har runt 2000 bilder.

SKicka bilderna till nån jeppe??
Aldrig i hela h-vete.
Jag vill ha full kontroll och varför inte köpa snuskigt bra CD-R skivor/ DVD-skivor och bränna i 2 ex?
Jag menar, 40kr styck för några års arbete?
Sedan lagra dessa normalt, i lådan, mörkt.
Inte som många tror i en labmiljö.

Vill jag sedan komma åt mina bilder från "sydafrika" kan jag komma åt det med hjälp av citrix. eller fjärrskrivbord.

heja Fotostation.com

Det finns många andra som nog kan göra jobbet åt dig. En del bättre än andra, en del med fler funktioner än andra men huvudsaken är att du verkligen trivs med gränssnittet och hanteringen i programmet. Visst gillade jag fotostation och imatch men jag använde dom inte så ofta.

Sen bytte jag till det enkla men mycket funktionella iview som i min mening är det absolut bästa om man inte har väldigt specifika krav på hur nästlingen går till eller dyl.

Det finns massor av trådar här på forumet om ett flertal av dessa "arkiveringsprogram" och diskussioner om hur man ska lagra och arkivera på bästa sätt.

Heja Iview eller nåt =)

Poker skrev:
Får väl prova.. annars duger väl ACDsee lika bra!

Det beror helt på användningsområdet. För många så är Acdsee inte alls tillräckligt.

--------------------------------------
Vilken kamera ska jag köpa?
Vilken fotoblogg ska jag köra på?
Vilket arkiveringsprogram ska jag använda?

Användningsområde är nog dagens ord. =)

för mig krävs ingenting då ingen bild är jobbrelaterat men jag vill ha koll på mina bilder helt enkelt..
Vad har valet av arkiveringsprogram med val av kamera att göra? SLR eller en liten kompakt eller analogt spelar ingen roll.

Men för mig är det viktigt att programet är litet och INTE tar processorkraft i onödan.
Så fotostation verkar vara det jag letar efter.

ACDsee funkar för att spana på bilderna snabbt men funkar fotostation som ACDsee kommer jag nog bara använda detta program.

Jag kom på att jag valde Imatch för att det klarar NEF (Nikon råformat) och att man kan ha bilderna på andra media som inte är inkopplade på datorn tex cd, dvd som står i bokhyllan. Men "tumnaglarna" finns i databasen på datorn.

ANNONS
Götaplatsens Foto