Annons

Artiklar om digitala bilder till papper?

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Gabbe

Aktiv medlem
Som överskriften säger så söker jag länkar till någon sida som förklarar ganska ingående (gärna med bilder) hur proceduren går till när labben överför våra bilder till papper.

Har läst att de använder laser, men hade gärna sett mer i ämnet. Verkar inte helt lätt att hitta något vettigt på nätet.

Jag har skrivit i papperstidningar om just detta.

På nätet finns i princip ingenting.

Något särskilt du vill veta?

Inget särskilt utan ville bara se hur det funkar. Har undrat sen första gången jag såg mina digitalbilder på papper, hur det kunde bli så bra och funderat en del på tillvägagångssättet.

Hade hoppats på något i stil med Illustrerad vetenskap's artiklar, men efter mycket letande så har jag i stort sett gett upp.

En kort (och inte så ingående) beskrivning ser ut så här:

Fotopapperet i dessa maskiner är samma typ av ljuskänsligt papper som används i ett ”vanligt” mörkrum, ett sådant där man kopierar emd negativ film i en förstoringsapparat.
En skillnad är att papperen är gjorda för att klara av väldigt korta exponeringstider utan att få färgskiftningar mellan ljusa och mörka delar.

Papperet belyses med laserljus, tre lasrar i färgerna röd - grön - blå samlas i en punkt och reflekteras via en spegel som roterar.
Spegeln är inte platt utan ett prisma och den roterar snabbt för att sprida ljuset över papperet från kant till kant.
Papperet kapas innan exponering och hålls fast i en trumma med hjälp av vacum. Laserljuset vandrar från kant till kant medan spegeln roterar med 30000 rpm.
Ungefär som när jag målar en vägg med sprutpistol, jag går från ena kanten till den andra medan armen rör sig upp och ned längs väggen.

Blandningen av R - G - B i laserljuset beror på färgvärdena i bildfilens pixlar. Ljuset i varje färg går från 0 till 255, vilket motsvarar inget ljus till full styrka.

Upplösningen i exponeringen av fotopapperet beror på maskinen, men vanligast är 300 punkter per tum. 254-400 är de värden jag känner till.

Efter exponeringen framkallas och blekfixeras papperet. Torkas och läggs i kuvert...

Jag tackar!

Nog så ingående tycker jag, men nu blev jag ännu mer intresserad av att se hur det går till med egna ögon. Hahaha... man blir aldrig nöjd.

Hej Mipert!

I vilka papperstidningar kan man hitta mer info om detta då? Skulle vara mycket intressant och känna till ännu mer om prosesserna bakom!

//Eric

P.g.a. mitt ihållande intresse av detta ämne och att Mikael ev. svarar på Eric's fråga, så tar jag mig friheten att dra upp den i toppen av inläggen.

Kanske någon har missat den ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto