Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Att ångra objektivköp, och anledningen

Produkter
(logga in för att koppla)

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Jag köpte, nästan på ett bräde, en komplett kamerautrustning.
En Canon 5D mk II och ett gäng gluggar.
Jag ångrar att jag lade pengarna på ett 24-105 f/4 L IS och 70-200 f/4 L IS.
För ~23.000:- hade jag fått ett begagnat 24-70 och 70-200 f/2.8.

Inomhus i dämpad belysning och utan blixt är de tämligen oanvändbara, även på ISO 3200. Jag använder då ett 85mm f/1.8, som är dunderbra under de mörkare omständigheterna.

24-105 f/4 L IS och 70-200 f/4 L IS är höjdarobjektiv utomhus och med tillräckligt med ljus, men ni som står i valet och kvalet, och tänker fota under sämre ljusförhållanden utan stativ och blixt rekommenderar jag å det varmaste att skaffa ett 24-70 f/2.8 och ett 70-200 f/2.8 från valfri tillverkare.

nu blir det att sälja dessa och köpa ljusstarka alternativ.

Bara ett tips, från egen erfarenhet.

Jag har både EF 24-105 mm f/4L IS USM och EF 70-200 mm f/4L IS USM. Under de förhållanden då jag fotograferar är de antingen ljusstarka nog, eller så hade jag snarare behövt f/1,4 eller nåt, men de är jobbiga att få tag i, på zoomar. Ett ynka steg till spelar oftast ingen roll för mig, med andra ord.

Så det är helt rätt, det beror alldeles på vad man ska ha objektiven till.

Kan du använda stativ betyder det ofta att motivet också står still, i vilket fall IS i de två objektiv du nämner mer än väl väger upp ett steg större ljusstyrka.

Jag har både EF 24-105 mm f/4L IS USM och EF 70-200 mm f/4L IS USM. Under de förhållanden då jag fotograferar är de antingen ljusstarka nog, eller så hade jag snarare behövt f/1,4 eller nåt, men de är jobbiga att få tag i, på zoomar. Ett ynka steg till spelar oftast ingen roll för mig, med andra ord.

Så det är helt rätt, det beror alldeles på vad man ska ha objektiven till.

Kan du använda stativ betyder det ofta att motivet också står still, i vilket fall IS i de två objektiv du nämner mer än väl väger upp ett steg större ljusstyrka.

Dessvärre är det allt som oftast människor i rörelse med i bild. Konserter och liknande evenemang gör att ljusstarkt är väl värt pengarna.

Alltså, Canon 85mm f/1.8 måste vara mitt bästa objektivköp. Den gluggen räddade hela fotojobbet. Tack Canon, och tack f/1.8

ANNONS
Götaplatsens Foto