Annons

Att överföra bildfiler till minneskort utan att använda dator.

Produkter
(logga in för att koppla)

Tony johansson

Aktiv medlem
Hej,
Funderar över hur man kan överföra bildfiler till HHD utan att använda sig av dator. Detta för att spara vikt vid resande.

Alltså, jag önskar överföra bildfiler från minneskort till en extern HDD men utan att gå vägen via dator (Laptop) då jag önskar att inte ta med mig någon dator för att spara vikt.

Någon !?

Du får leta efter en powerbank med inbyggd usb-hub. Rav power gjorde en med inbyggd kortläsare som det gick utmärkta att ladda över sitt material direkt till en ansluten bärbar hårddisk. Just modellen som jag kikade på verkar utgången men det kanske finns liknande andra modeller. Om du hittar en lovande modell så skriv gärna här i tråden.

Jag har ofta kört med min iPhone.
Lightning/USB-C adapter eller kortläsare. In med Filer och lagra i telefonen.
Sedan byta kortläsaren mot en SSD/m2 och flytta via Filer till SSD.

Har även lyckats med att köra både kort och disk samtidigt men det var relativt besvärligt och inte värt det.

Det finns flera lösningar som fungerar för det mesta, men det är det enda sättet som jag har blivit av med bilder på.

Varför inte en liten usb-hub, kortläsare (eller kameran) och en USB-disk kopplad till telefonen. Då kan du också kontrollera att kopieringen fungerat.

En telefon orkar driva en SSD men kanske inte en HDD

Telefonen hittar även min kortläsare via USB.
Så att först föra över från kortet till mobilen och sedan från mobilen till SSD borde fungera bra. Därefter när materialet finns på SSD så kan man ju tömma kortet om det behövs.

Telefonen hittar även min kortläsare via USB.
Har inte provat det alternativet, men det borde ju fungera också (kan jag tycka). Får prova det vid ett senare tillfälle.

Vad jag gjorde var att plugga in SSD:n genom en hub och förde över bildfiler från SSD:n till telefonen. Om det går åt det hållet, borde det rimligtvis fungera åt andra hållet (kan jag tycka).

Men, jag har inte kopplat in någon kortläsare med minneskort innehållandes några bilder, som sagt.

Hej,
Funderar över hur man kan överföra bildfiler till HHD utan att använda sig av dator. Detta för att spara vikt vid resande.

Alltså, jag önskar överföra bildfiler från minneskort till en extern HDD men utan att gå vägen via dator (Laptop) då jag önskar att inte ta med mig någon dator för att spara vikt.

Någon !?
Du sparar ännu mer vikt om du helt enkelt köper några fler minneskort. Sluta med allt krångel så att säga om du inte vill ha med en dator.

Har inte provat det alternativet, men det borde ju fungera också (kan jag tycka). Får prova det vid ett senare tillfälle.

Vad jag gjorde var att plugga in SSD:n genom en hub och förde över bildfiler från SSD:n till telefonen. Om det går åt det hållet, borde det rimligtvis fungera åt andra hållet (kan jag tycka).

Men, jag har inte kopplat in någon kortläsare med minneskort innehållandes några bilder, som sagt.
Du måste testa om du kan föra över från telefonen till SSD.

Förvisso, men den SSD:n jag har (på 500 Gb) väger 65,3 gram. Jag klarar av den vikten 😉.
:) 65 gram är förstås inte så mycket. Så om det går fint utan någon grej emellan din T7:a och telefonen så är det såklart en lösning.
Hmm. Det kanske bara är jag som kör med fler kort. Antingen det eller en laptop när det går och det gör det ju för det mesta.
Resa utan laptop låter som att det kan vara en spännande semester på gång!

Så om det går fin utan någon grej emellan din T7:a och telefonen så är det såklart en lösning.
Det är ju förvisso en Hub och en kabel emellan, kanske ytterligare 20 gram, men i övrigt ingenting. Jag klarar även av den ytterligare vikten 😉, det är ju betydligt lättare än laptopen som förvisso är lätt (~ 1,3 kg + kabel). Därtill är formfaktorn på SSD:n en bråkdel i förhållande till Laptopen.

Antingen det eller en laptop när det går och det gör det ju för det mesta.
Ja, för det mesta använder jag också laptopen för detta ändamålet, men då jag vill skala ner vikt, är detta tillvägagångssätt som redogjorts för ovan, ett intressant alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto