Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att byta till Canon...

Produkter
(logga in för att koppla)

John Dow

Aktiv medlem
Hej!

Jag har varit kameralös i ett par månader nu och ska skaffa en ny. Har tidigare varit nikonist men funderar nu att skaffa en Canon. Anledningen är i huvudsak objektivutbudet (bla 100-400 is usm / 17-55 is usm), men också egenskaperna vid högt ISO.
Kruxet är att de canonkameror jag känt på tidigare (300D, 350D) har varit rena katastrofer när det kommer till ergonomi och knappologi om man jämför med min tidigare D70.

Så till fråga 1: Vänjer man sig vid canons upplägg som fd nikonägare, eller kommer man mest svära och vara förbannad så fort man håller i kameran?

Och fråga 2: Ska jag kanske ha lite is i magen och hoppas på att canon kanske skärper till sig med en eventuell 40d?

Nummer 3: Eller är det så enkelt att 30d redan är mycket bättre än sina småsyskon och att jag blir nöjd och glad med en sådan i handen?

Nummer 4: Lite spekulationer och någorlunda kvalificerade gissningar om vad en kommande 40d kan komma att erbjuda vore kul att höra!!

Är det något annat jag kommer upptäcka vid ett systembyte så flika gärna in det också!

Tack på för hand!

Mvh Josef

Välkommen till Canons underbart härlgia gäng! alla Canonister träffas regelbundet och har kuddkrig med varandra ;)

Ang dina frågor. 350D har jag själv ägt och även om jag inte tyckte den var en katastrof så visst retade ajg mig ofta på hur liten den var. Kanske inte direkt Canons fel, men kamean är pluttig och mina händer är som traktordäck. Liten kamera, litet grepp. Problemet var dels att handen inte riktigt fick plats, lillfingret hängde löst under som om en överklassflicka dricker tee ungefär. Ett annat problem var att tummen hela tiden tryckte på andra knappar så vips kune jag ha bytt mellan serietagning och bara singelkort, eller så var ISO helt annat.. störande. Men värst var endå att bländaren var en kombo knapp! så jag som fotograferar bara i M läget fick köra en kombination för att ändra bländaren. Det funkade bara inte.

400D är för ny för att jag ska ha kunnat prova den, men eftersom kamerorna är identiska i storlek så kan ajg inte se att skillnaden skulle vara så stor, kanske att greppet har lite mer urgröpning? jag vet inte.

Idag använder jag en 20D, efterträdaren hter således 30D. Exakt lika stora även dessa kameror och skillnaderna är inte värst stora så det jag skriver nu om mina erfarenheter från 20D torde vara samma på 30D.

Från 350D till 20D är det en ocean. 20D har ett riktigt bra grepp, mina händer har inga problem med utrymmet, skönt gummigrepp är det också. tyngre kamera som ger en stabilare känsla, magnesiumskal ger lite kassaskåpskänsla.

Alla funktioner är borta från baksidan av kameran så inga konstiga "råka-pilla-med-tummen saker kan ske, allt sitter på ovansidan. Baktil har du däremot Canons suveräna hjul. Allt är logiskt placerat och funkar väl.

Jag kan inte veta, men ajg tror att en 30D kommer fungera ypperligt för dig och ergonomin ska du nog inte oroa dig för. Funktionerna och menyerna är enkla att fatta direkt, sällan man behöver gå in i menyn överhuvudtaget.

Objektiven är ju en synnerligen viktig del av paketet. Där har ju Canon ett bra försprång med "budget" gluggar i övre skiktet. Själv har jag det fasta 400 5.6L istället för 100-400, tycker personligen det fasta är grymt.

Lycak till med ditt val!

Tack för svaret!

Hjulet/ratten du nämner har jag funderat lite på omdet är en bra grej, och hur byter man då fokuspunkter tex?

En annan sak jag funderat lite över är att EV-kompensationen bara går från -2 till +2. Jag kör ofta på "P-läget" och många gånger slapp jag byta till "M" vid krångliga situationer eller vid lite kreativ lek, iom att d70:n gick mellan +5 o -5. Visserligen en petitess, men är det något som stört dig?

Dt där hjulet är en dröm! tom någon Nikon kille som snackade sig varm om det.

Fokuspunkterna ändrar du direkt via en liten joystick som sitter nästan vid sökaren. Knuffar du joysticken till vänster så får du vänster fokuspunkt, knuffar du den till höger så får du fokuspunkten till höger... snett ner till höger och du får den punkten.. avancerat.. ;) tryck i mitten och vips har du fokuspunken i mitten!

Vill du kan du programera fokuspunkten till det stora hjulet, då räcker det med att du bara vrider p åratten så ställs fokuspunkterna in efterhand du vrider på hjulet, går lite fortare än med joysticken, men då flyttas bländaren som annars är på hjulet... Använder man dock TV elelr AV så spelar ju inte det någon roll.

jag använder enbart Manuella inställningar så juruvida kompensationen är tillräcklig eller ej det kan jag itne svara på... har aldrig provat. men ajg tycker att 2 bländarsteg låter ganska mycket som kompensering...vill du använda mer föreslår jag att du kör manuellt. Ställ in en bländare du vill ha och ändra inte den, ändra bara tiden för at "kompensera"

Autofokus ahr en knapp på ovansidan av kameran, tryck på den och vrid på stora ratten så ändra sig AF :) Stora ratten är grym!

Men jag kör AIfokus, då förutsätter den att målet är stilla och AF är lite mer precis, men skulle motivet röra sig så stälelr kameran själv om till AI servo och börjar automatiskt följa motivet.

Men svaret är, Nej du behöver inte gå in i menyn.

Jag behöver bara gå in i menyn när jag ska formatera kortet, annars är jag ladrig i menyn, allt sköts meddirektknappar eller stora hjulet

Manuellt använder jag bara när jag är tvungen, bländar/slutar-kombinationer räcker rätt långt tycker jag.
Hur som helst låter det ju lovande, och jag får tacka för att du tog dig tid!

Men nu ska jag nog hoppa i säng och så får jag kolla imorgon om jag fått fler bra svar!

God natt!

Varför tror du att Canon i princip alltid får dålig kritik på sin ergonomin i tester runt om i världen ?

Jag har ägt bägge systemen och jag vet varför :)

/kent.

Zoso skrev:
Varför tror du att Canon i princip alltid får dålig kritik på sin ergonomin i tester runt om i världen ?

Jag har ägt bägge systemen och jag vet varför :)

/kent.

Ja, och det är något som recenscenterna bara måste klaga på, annars räknas man till den skaran som är Canon bias. Jag ser inte problemet? Jag tycker ergonomin är alldeles utmärkt, precis som hos Nikon. Jag arbetar säkerligen lika snabbt som jag hade gjort med en Nikon. Canon och Nikon har prioriterat helt olika funktioner på de vanligaste knapparna. Vissa saker är riktigt bökiga på Canon och andra saker är bökiga hos Nikon.

Men visst, jag hade också sett att min 1D MkII (som är löjligt skön i handen) inte hade vägt 1,4 kg. När D2x kom så blev jag väldigt sugen på en Nikon, men när jag sansade mig och tänkte på varför jag valt Canon så räckte det inte.

John Dow skrev:

Nummer 4: Lite spekulationer och någorlunda kvalificerade gissningar om vad en kommande 40d kan komma att erbjuda vore kul att höra!!

Här lite spekulationer om 40D som jag tror kommer i februari/mars nästa år:

Sensor: 10MP, 22.5x15.0mm
Dust reduction: Vibration, Antistatic and Softwarebased dust-removal
Image processor: DIGIC III with Advanced Noice Reduction
Sensitivity: 100-3200 (6400 in H mode)
Drive modes: Single, 3fps or 6fps
LCD-monitor: 2,5"
Shutter: 30-1/8000s
Focusing: 9-point TTL with improved sensitivity
Lenses: EF and EF-S

Största skillnaden mot 30D (fortfarande spekulation) är 6b/s, bättre brusreducering med 3200ASA i standardläget, "dust reduction", bättre AF på fokuseringspunkterna och inga begränsningar i antal vid RAW-foto (om minneskortet är tillräckligt snabbt).

Jesper, det låter som om du använder 1d mkII och den är ju inte riktigt aktuell för mig. Den är säkerligen mycket bra att handskas med iom att den är en ren proffskamera. Men har du använt tex 30d, och hur upplever du i sådana fall den?

Du säger att det handlar om prioriteringar från canon resp nikon, vilka prioriteringar har canon gjort som du tycker ger fördel gentemot nikon?

/ Josef

John Dow skrev:
Hej!

Jag har varit kameralös i ett par månader nu och ska skaffa en ny. Har tidigare varit nikonist men funderar nu att skaffa en Canon. Anledningen är i huvudsak objektivutbudet (bla 100-400 is usm / 17-55 is usm), men också egenskaperna vid högt ISO.
Kruxet är att de canonkameror jag känt på tidigare (300D, 350D) har varit rena katastrofer när det kommer till ergonomi och knappologi om man jämför med min tidigare D70.

Så till fråga 1: Vänjer man sig vid canons upplägg som fd nikonägare, eller kommer man mest svära och vara förbannad så fort man håller i kameran?

Och fråga 2: Ska jag kanske ha lite is i magen och hoppas på att canon kanske skärper till sig med en eventuell 40d?

Nummer 3: Eller är det så enkelt att 30d redan är mycket bättre än sina småsyskon och att jag blir nöjd och glad med en sådan i handen?

Är det något annat jag kommer upptäcka vid ett systembyte så flika gärna in det också!

Tack på för hand!

Mvh Josef

Jag har haft Nikon D70, Nikon D200 och Canon 30D.

1. Om man byter till Canon 350D eller 400D tror jag inte man vänjer sig. Om man byter till 30D eller 5D? Ja, absolut. Det mesta är bättre på Nikon men det är inga jätteskillnader och man vänjer sig. Inmatningshjulet på Canon är till och med bättre än Nikons glappiga joystick.

2. Redan 30D har utmärkt ergonomi. Sökaren är inte i klass med Nikon D200 och D80 men annars är det en jättefin kamera.

3. Ja! Objektiven är viktigare än kamerahusen. Anledningen till att jag bytte system hetter hög-iso-prestanda och 17-55/2.8 IS och dessa fördelar var lika bra som jag hade hoppats.

4. 10 mpix (vilket är ganska meningslöst), större filer, meningslös dust-removal och bättre sökare. Förhoppningsvis även auto-iso men Canon kommer nog aldrig att fatta hur bra det är. Man lyssnar dåligt...

5. Canon kan leverera prylarna till skillnad från Nikon.

John Dow skrev:
Men har du använt tex 30d, och hur upplever du i sådana fall den?

Du säger att det handlar om prioriteringar från canon resp nikon, vilka prioriteringar har canon gjort som du tycker ger fördel gentemot nikon?

/ Josef

Ja, jag har använt 30D och det är en riktigt bra modell. När Canon gick från 10D till 20D s¨å gjorde de (i mitt tycke) några försämringar. Joysticken t.ex. Men det är ju min åsikt. Dessutom försämrade de greppet och kameran känns inte alls lika bra som 10D. När sedan Canon introducerade 30D så hade Canon lyssnat lite på kritiken och det sköna greppet var tillbaka.

"Problemet" med Canons kameror är att funktionerna oftast finns dolda inne i menyerna. En sådan enkel sak som spegeluppfällning krävs en del tryckande innan den är inkopplad. Men det lider man ju bara av om man är en notorisk användare av funktionen. Jag gillar Canon för den bakre ratten (tumhjulet), objektivutbudet och att jag helt enkelt trivs med systemet. Hade jag för 15 år sedan valt Nikon så hade jag förmodligen trivts lika bra med deras system idag, även om Nikon har haft några knaggliga år bakom sig. (med svikande kunder som följd). Men nu är Nikon tillbaka och tillverkar väl så bra kameror som övriga startfältet. Det är viktigt att man trivs med sitt val. Trivs man, så är det lättare att göra bra bilder.

Josef: du glömmer väl inte bort Nikon D80 om du nu redan har Nikonprylar? Väldigt fin kamera för rimligt pris!
Hade jag vetat att den skulle komma hade jag kanske inte bytt system...

Slowfinger skrev:
Josef: du glömmer väl inte bort Nikon D80 om du nu redan har Nikonprylar? Väldigt fin kamera för rimligt pris!
Hade jag vetat att den skulle komma hade jag kanske inte bytt system...

Bo, du hade ju haft D200? vad menar du med att du ev. inte hade bytt system om du vetat att D80 skulle komma? Vad var det med D200 som du inte gillade och som är bättre på D80?

Mvh.
Danne

Re: Re: Att byta till Canon...

Slowfinger skrev:

5. Canon kan leverera prylarna till skillnad från Nikon.

Har inte Canon problem att leverera motljusskydd?

De är extrautrustning på de flesta objektiven om jag förstått saken rätt.

/Erik

Nja.. bara ett objektiv jag inte fått motljusskydd till, til lalla andra ingår det vad jag vet ialla fall. Det är till macrot jag inte fick något

Motljusskydd

Motljusskydd ingår eller är inbyggt i alla objektiv i L, TS-E och DO-serierna. För resterande är de tillbehör (eller inbyggt såsom i EF 50/2.5 Macro).

Ventileit skrev:
Bo, du hade ju haft D200? vad menar du med att du ev. inte hade bytt system om du vetat att D80 skulle komma? Vad var det med D200 som du inte gillade och som är bättre på D80?

Mvh.
Danne

Det bästa med D200 var den finfina ergonomin. Men två saker hade jag svårt för: bruset på höga iso (jag plåtar jätteofta inomhus och vill inte använda blixt) och den dåliga batteritiden.

Jag avskyr extra batterigrepp och vill ha en lätt och smidig kamera. D80 slukar mindre batteri enligt tester och har dessutom lägre brus utan att smeta ut detaljer mer än D200.

Eftersom jag inte har nytta av 5 bilder/sekund eller vädertätning och man får den fina sökaren från D200 på D80 hade D80 känts som ett bättre val än D200 för mig.

Men det är svårt att avgöra. Nu när jag väl bytt vill jag nog ha 30D före D80. Främst pga av att jag är så förbålt nöjd med mitt 17-55/2.8. Nikons motsvarighet är inte lika bra som Canons och saknar IS.

Tråkigt nog verkar Nikon bara satsa på massa superzoomar just nu. Sådana objektiv blir ju alltid rätt tråkiga kompromisser. Men dom är nog smarta - massor byter ju från kompakt till systemkameror nu. Och vill ha superzoomar som på kompakterna. Det är nog ingen slump att Nikon säljer mest systemkameror nu.

Mvh / Bosse

Zoso skrev:
Det beror snarare på att människan av naturen föredrar att saker fungerar som vi är vana vid, snarare än att det skulle vara någon dramatisk skillnad mellan systemen. Sedan bör vi ta hänsyn till att det inte finns ett Canon system, utan tre. Det är lika stor skillnad i handhavandet mellan Canon 400D, 30D och 1D som det är mellan 30D och Nikon D70 (som är den Nikonmodell jag känner bäst).

Så till ursprungsfrågorna.

1. Du vänjer dig säkert vid Canons upplägg efter ett tag, likaväl som jag förmodligen skulle vänja mig vid vad jag upplever som Nikons hopplösa system (varför måste man hålla en knapp intryckt för att kunna ändra exponeringskompensationen?).

2. Handhavandet hos en kommande 40D kommer med all sannolikhet inte skilja speciellt mycket mot dagens 30D.

3. Det är stor skillnad på 30D och dess småsyskon.

Jag avstår att spekulera över kommande modeller, det enda vi kan vara riktigt säkra på är att de kommer och att de har fler pixlar än vi behöver.

En god vän till mig bytte för drygt ett år sedan system från Nikon D70 till Canon 20D, han är väldigt nöjd och har inte klagat på hanteringen av kameran.

/Daniel

ANNONS
Götaplatsens Foto