Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att göra svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan78

Ny medlem
Jag undrar hur man gör en färgbild svartvitt (Jag menar inte bara att ändra mode till greyscale) utan hur man får en riktigt snygg och unik gråskala. Jag har hört att vissa använder filter etc...

Hur gör ni? Tacksam för alla svar. Även de mest naiva :) För jag är en oskriven sida när det gäller detta kapitel...

Ett enkelt alternativ om du har Photoshop är att välja Image -> Adjustments -> Gradient Map och sätta det till svart till vitt. Ger ofta ett riktigt hyfsat resultat.

Rekommenderar verkligen denna DVD om du vill lära dig mer.

I Photoshop brukar jag använda:

Image / Adjustments / Channel mixer

Bocka för monokrom och utgå med ca 30-35% på varje.

Kolla också in moderskeppet.se DVD av Mattias Karlsson

Grym DVD som verkligen beskriver allt du kan tänka dig som har med svartvitt att göra.

Jag har använt en plugin till photoshop, Fred Miranda BW Workflow Pro, som jag tycker ger mycket bra resultat.

Nu har jag testat betaversionen av Photoshop CS3, som jag tycker har väldigt bra funktioner för konvertering färg till svartvitt redan i råkonverteraren.

Om man inte vill använda en plugin, eller CS3 går det som skrivits tidigare, alldeles utmärkt att använda channel mixer och andra verktyg i Photoshop - det är bara att pluginer och sånt gör det snabbare (fast kanske inte alltid exakt som man vill ha det).

ANNONS
Götaplatsens Foto