Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Att klistra ihop panorama digitalt

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Har lekt lite med att försöka sätta ihop flera bilder för att få högre upplösning än vad kameran egentligen kan prestera. Jag har två program som är till för det ändamålet, Photostitch från Canon och den merge utility som kommer med PS.
Photostitch är bra på att passa bilderna med varandra men det kräver att ljus och färg är exakt lika i bilderna om inte skarvarna ska synas. Även om man tagit bilderna vid samma tillfälle med samma inställningar på kameran så är det sällan helt rätt ljus för att matcha.
Merge i PS är mycket sämre på att passa in bilderna med varandra men det ger möjligheten att lägga resultatet med bilddelarna i varsitt lager så att man kan justera efteråt. Den stora fördelen med att ha delarna i varsitt lager är att man kan efterjustera levels så att ljus och färgton matchar helt.
Jag har lyckats göra ett par bilder på detta sätt med bra resultat, men det har inte varit speciellt automatiskt. Har tagit bilderna i M läge med samma inställningar och gjort raw konverteringen med samma parametrar. Ändå har det krävts mycket jobb att passa in dom mot varandra och justera ljus och ton för att inte skarvarna ska framträda.
Är det någon som har tips eller erfarenheter att dela med sig av?

Hur är det med bra såna program till mac os x?
Några av de som är nämnda redan funkar iofs. tänkte mer om någon vet om något program som folk använder på mac.

Mycket bra bild Martin.
Kollade upp Autostitch men gillar inte bergänsningen till jpeg, jag vill ju ha kvalitet och hög upplösning på bilderna förutom bra inpassning.
Laddade ner PTAssembler med plugins igår och testade lite. Försökte merga 2 bilder jag tidigare mergat i PS. Jag får nog plugga på lite för jag fick en 20000 pixels hög bild med lite längst upp, resten svart. Det av två bilder som skulle ligga bredvid varandra. Många parametrar att ställa in är det!

BugEyes skrev:
Mycket bra bild Martin.
Kollade upp Autostitch men gillar inte bergänsningen till jpeg, jag vill ju ha kvalitet och hög upplösning på bilderna förutom bra inpassning.
Laddade ner PTAssembler med plugins igår och testade lite. Försökte merga 2 bilder jag tidigare mergat i PS. Jag får nog plugga på lite för jag fick en 20000 pixels hög bild med lite längst upp, resten svart. Det av två bilder som skulle ligga bredvid varandra. Många parametrar att ställa in är det!

Ladda hem tilläggen Autopano och Enblend så sker hela processen automatiskt.

Edit: såg nu att du skrivit "med plugins". Är det dessa du menar? Jag gjorde inga inställningar och allt gick som en dans.

Ja det är dom tilläggen jag installerat, har nog inte fattat hur man gör. Satt och klickade i en massa referenspunkter för inpassningen och måste gjort något fel.

Det är bara att du öppnar de filer du vill sammanfoga från PTAssembler (eller drar och släpper dem från utforskaren till PTAssemblers första fönster). Sen klickar du på "Auto create" och väntar en stund. Klart!

Autopano sätter ut kontrollpunkterna åt dig automatiskt.

Enblend fixar snygga skarvar automatiskt.

Nu har jag fått bättre kläm på PTAssebler och hittat auto knapparna. Färg/ljus blandningen funkar perfekt men alltid blir det någonstans i bilden en skarv som inte matchar. Får nog labba vidare med manuella kontrollpunkter.

Hugin

Det finns ett program som är helt gratis: Hugin

Det har dessutom kommit i en ny version för några dar sen, så jag ska nog själv ladda ner den senaste. Har använt betaversionen och det har funkat bra.

ANNONS
Götaplatsens Foto