Annons

Att kommentera andras bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Det har du rätt i, man kan inte kräva någonting. Men handlar det ändå inte lite om att det man ger får man tillbaka.
Det kan man ju alltid hoppas på, men det är knappast något att räkna med.

Med det menar jag inte att folk ska skriva att dom gillar mina bilder. Gillat dom inte bilden alls så skriv det istället , och varför dom inte gillar den.
Med risk för att göra dig irriterad så vill jag påpeka att en poäng i mitt förra inlägg är att bilder som få gillar får få kommentarer. Det är mycket lättare att skriva något om en bild som har fångat ens intresse än att skriva något om en bild som inte ger en något eller är allmänt tråkig.

Att du har fått en del kommentarer efter att den här tråden har startat beror nog på att ett antal personer har blivit nyfikna på dina bilder efter att ha läst vad du har skrivit. Det finns så oerhört många bilder här på Fotosidan så det rätt lätt att försvinna i bruset.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Jag tycker att det är lite fascinerande att många uttrycker att de bara kommenterar bilder som fångar deras intresse. Om man läser någon slags kurs inom foto så brukar man få lära sig att titta på och kommentera foton som man till en början inte tyckte var det minsta intressant. Kanske en kurskamrats foto eller något i en bok. Men! Om man väl gör det till sin uppgift att verkligen (på sitt eget sätt?) analysera fotot man helst hade velat bläddra förbi så lär man sig en hel del. Kanske man helt plötsligt upptäcker saker som först inte alls var intressanta, man kanske börjar fundera över varför man inte "gillar" bilden, vilket kan vara nog så givande att inse/lära sig/förmedla i många fall.

Som ni förstår så menar jag inte alls att vi ska kommentera varenda foto vi råkar se på Fotosidan, där är flödet alldeles för stort, men kanske vi ändå både kan få ut och ge ut något lite oftare om vi bara lade manken till. Jag har själv inte varit så aktiv att kommentera på sistone men så har jag inte heller lagt ut egna bilder i poolerna.

Om det är många som lägger ned ett arbete för att skriva 50 kommentarer, med olika stora arbetsinsatser, och ändå aldrig får en kommentar tillbaka, då är det inte så konstigt att de ger upp. Inte konstigt alls att det är stiltje i kommentarspoolerna. Varför lägga ned tid för andras skull när inte en enda en vill ge något tillbaka?

(Och nej, jag menar inte att 50 "Fin bild!" räknas.)

EDIT: Om någon lämnar en kommentar hos mig så försöker jag alltid att återgälda tjänsten. Det kanske inte sker direkt men när jag har tiden så gör jag det. Vore det en så konstig" outtalad regel" för alla på Fotosidan?
 

andreassofus

Aktiv medlem
Det kan man ju alltid hoppas på, men det är knappast något att räkna med.



Med risk för att göra dig irriterad så vill jag påpeka att en poäng i mitt förra inlägg är att bilder som få gillar får få kommentarer. Det är mycket lättare att skriva något om en bild som har fångat ens intresse än att skriva något om en bild som inte ger en något eller är allmänt tråkig.

Att du har fått en del kommentarer efter att den här tråden har startat beror nog på att ett antal personer har blivit nyfikna på dina bilder efter att ha läst vad du har skrivit. Det finns så oerhört många bilder här på Fotosidan så det rätt lätt att försvinna i bruset.

jag blir absolut inte irriterad.. tvärtom, tycker det är kul/intressant att folk engagerar sig.

som jag själv sa så tycker jag också att det är mycket lättare att skriva en positiv kommentar till bilden än att ge konstruktiv kritik.
mycjet möjligt att mina bilder är intetsägande och tråkiga, och det tar jag,, men samtidigt är det just dom bilderna jag vill ha kritik på så jag kan förstå själv vad som är fel med bilden. (ur era synvinklar vill säga)
det är huvudorsaken att jag blev medlem här på fotosidan, att utvecklas som fotograf,, inte att få vänner som gillar mina bilder (det har jag facebook till) ;)

har inte så stor koll på vad det finns för olika fotoforum men det kanske finns andra som passar mig bättre där folk verkligen vill utvecklas.
har ni tips om sådanna är det bara att tipsa :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag tycker att det är lite fascinerande att många uttrycker att de bara kommenterar bilder som fångar deras intresse.
Det vet jag inte riktig om jag håller med om. I den här diskussionen är det väl i stort sett bara jag som har skrivit någonting om den saken, och jag skrev inte främst om hur jag själv gör (jag brukar inte kommentera bilder alls), utan om hur jag tror att rätt många reagerar och resonerar när de ser bilder.

Jag tycker nog att det är en naturlig reaktion. Ett fåtal personer är dock antagligen mer bildintresserade och kan nog vara benägna att analysera bilder de ser.
 

kjellepelle

Aktiv medlem
Jag har till viss del tröttnat på att kommentera bilder. Ger man konstruktiv kritik, är det säkert att det kommer tillskyndare som smeker medhårs. Det finns inget som kan förbättras i bilderna.

I bildkritik vill man ju få tips på hur man kan utvecklas,
Det är lättare att ge (om ta!) beröm än kritik. Jag håller med dig om att det sällan blir särskilt uppskattat om man lämnar förslag på förbättringar i en bild. Synd tycker jag eftersom jag trodde det var själva syftet med att publicera bilder i en pool som heter just "Bildkritik".
Själv har jag faktiskt fått bra konstruktiv kritik på några av bilderna som jag lagt upp, vilket jag är mycket tacksam för. Sen kanske man inte alltid delar de synpunkter man får men det kan alltid ge upphov till en bra och konstruktiv dialog kring en bild.
 

andreassofus

Aktiv medlem
jag trodde också det var hela poängen med bildkritiktråden, att just få kritik på sina bilder.
Men bevisligen tycker inte den stora massan likadant.

poolerna är väl lite bättre, men väldigt många har väldigt dålig aktivitet tyvärr.
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Problemet med argumentationen är delvis att fotosidan är överlägset största utloppet för mer eller mindre kreativa fotografer i Sverige. Det går att säga "om du inte vill ha negativ kritik som nödvändighet på varje bild du visar upp så kan du gå nån annanstans". Men det finns inte så mkt annat att välja på om man inte vill gå till internationella sidor.
Jag tycker folk borde få ha rätt att definiera sin tillvaro och anledning till vad dom vill som dom själva vill, sålänge dom inte skadar andra. Och vissa kanske inte vill ha kritik? Vissa kanske bara vill ha beröm, social trevlig tillvaro. Och vissa är hardcore för utveckling och vill bli hårdgranskade tekniskt eller på annat plan.

Att skriva lite om vad man vill ha kritik på tycker jag låter som en jättebra ide. Det har föreslagits förut på forumet i flera trådar men det verkar inte direkt ha slagit igenom.

Jag tror inte heller man kan döma vad hela massan vill baserat på att alla inte får kommentarer.
Jag tror det handlar minst lika mkt om att folk tenderar att dra sig till det som berör just dom och således även kommenterar det.

jag trodde också det var hela poängen med bildkritiktråden, att just få kritik på sina bilder.
Men bevisligen tycker inte den stora massan likadant.

poolerna är väl lite bättre, men väldigt många har väldigt dålig aktivitet tyvärr.
 

c.o

Aktiv medlem
Jag är lite allergisk mot "kravet" på motkommentarer.
Ger jag en kommentar är det på en bild som på något sett berör mig, då vill jag inte att personen ska känna sig tvingad att kolla in mina bilder och ge mig en kommentar som tack!

En kommentar given i det syftet känns lite påtvingad, jag vill ha kommentarer för att någon känner något när de ser mina bilder, inte för att de känner sig tvingade att skriva något snällt.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Jag är lite allergisk mot "kravet" på motkommentarer.
Ger jag en kommentar är det på en bild som på något sett berör mig, då vill jag inte att personen ska känna sig tvingad att kolla in mina bilder och ge mig en kommentar som tack!

En kommentar given i det syftet känns lite påtvingad, jag vill ha kommentarer för att någon känner något när de ser mina bilder, inte för att de känner sig tvingade att skriva något snällt.

problemet är bara att folk ser inte dina bilder. Det enorma bildflödet gör det näst intill omöjligt att göra sig sedd.
får jag då en kommentar på min bild från dig,, då kan jag gå in på din sida och kika lite, kanske jag då hittar en bild som berör mig som jag aldrig hade sett om du inte hade kommenterat min bild först.

jag menar inte att man ska tvinga folk att skriva en kommentar,, utan det är ju bara om dom hittar något dom gillar.
 

nonno

Aktiv medlem
Jag är lite allergisk mot "kravet" på motkommentarer.
Ger jag en kommentar är det på en bild som på något sett berör mig, då vill jag inte att personen ska känna sig tvingad att kolla in mina bilder och ge mig en kommentar som tack!

En kommentar given i det syftet känns lite påtvingad, jag vill ha kommentarer för att någon känner något när de ser mina bilder, inte för att de känner sig tvingade att skriva något snällt.
Jag hör till dem som alltid "motkommenterar", men jag ser det inte som någon form av motprestation, snarare att generositet föder generositet. Det är också för mig ett sätt att tacka för kommentaren jag fått.
Har någon varit så vänlig att den engagerat sig i någon av mina bilder - lagt ner tid för att verkligen försöka se bilden - då känns det nonchalant att inte bjuda tillbaka av eget engagemang.
/Nonno
 

staika

Aktiv medlem
Ja det här med bildkommentarer är ett evigt dilemma.
Jag tror att många med mig oftast kommenterar en bild som man tycker är bra och som berör en på något sätt, bildmässigt eller tekniskt.
Att ge sig på att kommentera alla bilder som man tycker är ointressanta eller direkt dåliga och att försöka ge konstruktiv kritik är få som mäktar med.
Jag tycker man lär sig mer genom att titta på andras bilder som man tycker om och sen försöka komma underfund med vad det är i bilden man gillar som man kan dra lärdom av.
Sen är det väl så att man kommenterar mera inom dom motivområden som man själv gillar.
Chansen är nog större att få kommentarer på sin bild om man lägger in den i specialpool än i vanliga bildkritik-poolen.
En annan sak som är viktig är självkritiken. Är man nöjd med bilden som man laddar upp, motiv/bildmässigt eller tekniskt? Är bilden intressant för andra eller bara för mig själv?
En del bilder upplever jag är ganska oengagerat uppladdade och då är det svårt att få andra att kommentera dom.
Jag håller med Nonno ang. motkommentarer men då ska man också mena det och försöka vara ärlig i sin kommentar.

Christer
 

torlju

Aktiv medlem
För att synas i bildhavet krävs att bilden sticker upp bl a

Bilder på Fotosidan fungerar likadant som nyheter i mediabruset. Vem orkar med helheten och upprepningarna? Min erfarenhet är att här finns väldigt många duktiga fotografer, självklart är det ju av den anledningen att inte så många bilder sticker ut så pass att de engagerar nog för en kommentar. De egna kraven sätter ju standarden för vad som är bra. Det ska vara något alldeles speciellt med en bild för att jag ska söka upp den ansvariges sida för att se hans andra alster. Detta trots att jag själv inte tillhör någon högre kvartil här i konsten att ta bra bilder. Genom att lägga in enstaka bilder regelbundet ökar chansen att få kommentarer har jag märkt. Gamla, i album får sällan kommentarer. Kritiken tycker jag är upplyftande och besvarar den alltid.
En sak som jag bestämt mig för är att aldrig ge kommentar till bild utan exif, tycker att det motverkar syftet med Fotosidan att inte lämna ut de uppgifterna.
Torsten
 

chi_sweden

Aktiv medlem
Bilder på Fotosidan fungerar likadant som nyheter i mediabruset. Vem orkar med helheten och upprepningarna? Min erfarenhet är att här finns väldigt många duktiga fotografer, självklart är det ju av den anledningen att inte så många bilder sticker ut så pass att de engagerar nog för en kommentar. De egna kraven sätter ju standarden för vad som är bra. Det ska vara något alldeles speciellt med en bild för att jag ska söka upp den ansvariges sida för att se hans andra alster. Detta trots att jag själv inte tillhör någon högre kvartil här i konsten att ta bra bilder. Genom att lägga in enstaka bilder regelbundet ökar chansen att få kommentarer har jag märkt. Gamla, i album får sällan kommentarer. Kritiken tycker jag är upplyftande och besvarar den alltid.
En sak som jag bestämt mig för är att aldrig ge kommentar till bild utan exif, tycker att det motverkar syftet med Fotosidan att inte lämna ut de uppgifterna.
Torsten
Jag är dålig på att kommentera bilder och det beror på:

Jag går igenom bilderna (Nya kritikbidler) dagligen, men det är sällan jag tycker några sticker ut eller berör mig. Den tekniska kvalitén i bilderna är ofta ofta mycket bättre än det jag själv presterar, men tycker många bilder är otroligt kliniska och att det inte finns någon känsla i bilden- det finns heller ingen "historia" runt bilden. Man slänger ut en fågelbild... "jaha" tänker jag "den var skarp och fin", och sen bläddrar jag til nästa bild, utan att kommentera.

Den här sk höga(i mitt tycke) kvalitén beror ju på att dagens kameror tekniskt presterar bra bilder på Auto och sen har vi photoshoppare som kan sitt program, men mycket av det som man upplevde förr om åren, den känslan, den ev oskärpan etc är borta.

Jag är uppväxt på den analoga tiden och tycker att bilder som förmedlar den känslan ger iaf mig mer än de kliniska tekniskt perfekta photoshoppade bilderna utan någon som helst text, bara ett anonymt nummer. En bild bland tusentals andra.

Jag är inte lat när det gäller att kommentera, men som sagt, det är få bilder jag berörs av idag.
Men jag vill bara påpeka att det inte innebär att bilderna är dåliga- det är bara så att de inte berör mig. Jag får ingen WOW känsla, eller t.o.m hjärtklappning (vilket faktiskt händer) av dagens bilder.

/chi
 

Mwd

Aktiv medlem
Många i tråden påpekar att man försvinner i bruset här på fotosidan.
Sedan det blev helt fritt att skapa nya (enligt mig många ggr helt meningslösa) pooler så har jag nästan slutat att gå in här och titta på bilder.
Förr hade man sina favoritpooler som man bevakade men ny poppar det upp nua grupper/ pooler med tämligen meningslöst syfte.
Så vitt jag vet så är det bara fotosidan som har den möjligheten, andra har de vanliga uppdelningarna i olika teman så man lätt kan hitta det man är intresserad av.
Fotosidan förlorade sin bildmässiga betydelse för mig i.o.m detta.
Forumet däremot är ju ruggigt bra på alla sätt med givande svar och trevlig ton.

Förr i tiden satt vi med "nysoppade" kopior runt ett bord en gång i månaden och visade bilder.
Då var det kritik, omdömmen och tyckanden hela kvällen. man kände på papperet, kollade ytan, monteringen mm.
Sedan kaffe med tilltugg.
Vissa saker var faktiskt bättre förr.

// Mats W
 

andreassofus

Aktiv medlem
När du skriver att det finns meningslösa pooler, menar du då meningslösa för dig?
Bara för att det finns pooler som inte intresserar just dig innebär väl inte det att dom är värdelösa?

Jag har bläddrat runt bland poolerna ich rycker det är bra att det finns många olika, då kan man ju hitta en som verkligen passar en själv.

Angående forumet så håller jag med. Har själv ställt lite frågor där om olika saker och alltid fått mycket vettiga svar från kunnigt folk, dessutom alltid med trevlig ton också.
 

Mwd

Aktiv medlem
Jag menar bara att det är meningslöst att fördela en typ av bilder på flera pooler.
Kollade lite snabbt nu....4 st pooler för makrofoto? Visserligen med små skillnade mer ändå?
Jag skiter i det, vill jag kolla på makrobilder kollar jag på en sida där alla finna under samma rubrik, d.v.s inte här på fotosidan.
Problemet som trådskaparen tog upp ligger ju i viss del just i att bilderna drunknar i "bruset".
Tycker att sidan tappat sin skärpa i.o.m detta.

// Mats W
 

andreassofus

Aktiv medlem
Ok då är jag med. Håller med om att det inte behövs flera olika pooler med samma tema.

Trådskaparen är jag, en liten notis bara :)
 

Parsi

Aktiv medlem
Det här var en 'kul' tråd. Jag ser gott om åsikter som reflekterar tankar som både jag och bekanta har haft.

De flesta kommentarer som ges, ger ju ingen nyanserad bildkritik, även om det är ett uttalat mål för t.ex. poolen.

Eftersom folk är bara som folk, tror jag inte man styra dem som en fårskock. Saker kommer att ta sina egna vägar. Det är bara att acceptera. Om det innebär att där bildas grupper av inbördes beundran som ryggdunkar varandra, så må det vara. Inget jättefel i det. Moralisk support och en bekräftelse att bilderna ses och är uppskattade av andra. Och det är säkert viktigt. Liksom social gemenskap.

Om man upplever folk som snåla med kommentarer, så kanske det till viss mån beror på den här statistiken på förhållandet mellan givna kommentarer och erhållna? Det kanske reglerar folks vilja att ge kommentarer? Personligen reagerade jag direkt på den statistiken. Det ser ut som ett spel eller tävlan.

Personligen kan jag inte verka, med en massa hänsyn tagen till tvångstankar och regler som jag upplever som irrelevanta. Jag skakar alltså av mig dem och kör mitt eget race. Det innebär alltså att jag ger många ggr fler kommentarer än jag får. Och så får det vara. Till stor del är jag här för att titta på bilder. När jag väl tittar på bilder, brukar jag inte ha nån svårighet att hitta bilder som jag rent spontant vill kommentera på nåt sätt. Så att ge kommentarer upplever jag inte som besvärligt eller en börda. Det flyter på av sig själv. Ibland kan jag hoppa av, därför att jag tycker en bild redan har fått väldigt många kommentarer, och jag själv hade inte nåt särskilt annorlunda att säga. Då går jag bara vidare.

Motiverat av ren artighet, brukar jag försöka titta på bilderna från de personer som kommenterar nån av mina bilder. Att jag då också kommer till att kommentera, går liksom av sig själv. Också av artighet, svarar jag på kommentarer. Att artigheten liksom finns i botten upplever jag inte som ett tvång. Tvärtom, hjälper det liksom mig att 'surfa' på FS'ans alla bilder. Bildflödet är ju så stort att man måste ha nån vägledning.

Kommentarutväxlingen sen, ser jag numera mer som kommunikation än 'konstruktiv kritik'. Därför det är vad det är, i praktiken. Vad än FS hade, har, för avsikt. Men jag försöker absolut lämna konstruktiv kritik, av olika slag, om det ligger uppenbart. Annars försöker jag tänka efter vad det är jag reagerar på i bilden. Oftast är detta spontant. Jag kommenterar inte bilder som inte engagerar mig, och jag kommenterar inte 'avfotograferade' fåglar (trots att jag vet vilket enormt hantverk som ligger bakom), inte söta husdjur eller barn. ...Normalt. Bilden, som objekt i sig själv, får trots allt komma i centrum.

Något som jag har mer svårt för är "betyg". Jag vet ärligt inte riktigt var jag skall ta vägen med det. Oftast ger jag inget betyg, inte heller när det skulle blivit en 5'a. Jag hoppas kommentaren visar i hur vilken mån jag uppskattar bilden. Jag ser ju att FS har en del tävlingsorienterad verksamhet, som urval, röstning etc. Men jag är nog bara här för att visa och se på bilder.
 

jdandanell

Aktiv medlem
Håller inte med om att nya kameror presterar för bra bilder...

Sanningen är att det finns för mycket bilder som inte är bra och jag tillbringar allt mindre tid här på fotosidan. Forumet skummas igenom högst sporadiskt någon gång i månaden och det är snudd på tröttsamt att bara se alla "vad skall jag köpa"-trådar etc.

Jag sätter mig inte på något pidestal och anser mig vara bättre än andra så snälla... blanda inte in mina bilder i diskussionen men vill jag se bra bilder (i mina ögon) så besöker jag inte Fotosidans bildkritikpool.

Jag trodde att de olika intressepoolerna skulle ersätta bildkritikpoolen på sikt för det är ju ändå ingen som vill ha "kritik".. man vill ha ryggdunk ala likes på facebook och skulle man mot förmodan komma med någon konstruktiv kritik så får man bara svar att bilden är så som fotografen vill...
 
ANNONS