Annons

Att slå av VR när man använder stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
När jag tar en bild med stativ glömmer jag för det mesta att slå av VR men får skarpa bilder iaf.
Hur underbyggt är detta rykte att bilder blir oskarpa med stativ om VR är påslaget?

Rent tekniskt får jag inte heller ihop det. Skall VR-funktionen börja självsvänga om kameran är 100% stilla? Då skulle de fotografer som lärt sig hålla kameran still under exponeringen också få oskarpa bilder.
Förklara gärna detta för en som gått bet på teorin.

/ Kent
 
När jag tar en bild med stativ glömmer jag för det mesta att slå av VR men får skarpa bilder iaf.
Hur underbyggt är detta rykte att bilder blir oskarpa med stativ om VR är påslaget?

Rent tekniskt får jag inte heller ihop det. Skall VR-funktionen börja självsvänga om kameran är 100% stilla? Då skulle de fotografer som lärt sig hålla kameran still under exponeringen också få oskarpa bilder.
Förklara gärna detta för en som gått bet på teorin.

/ Kent

Finns ingen fotograf som kan hålla en kamera lika stilla som ett stativ.
 
När jag tar en bild med stativ glömmer jag för det mesta att slå av VR men får skarpa bilder iaf.
Hur underbyggt är detta rykte att bilder blir oskarpa med stativ om VR är påslaget?

Rent tekniskt får jag inte heller ihop det. Skall VR-funktionen börja självsvänga om kameran är 100% stilla? Då skulle de fotografer som lärt sig hålla kameran still under exponeringen också få oskarpa bilder.
Förklara gärna detta för en som gått bet på teorin.

/ Kent

Moderna VR-objektiv ska känna av att de är stativmonterade. Det funkar inte till 100% så ta för vana att stänga av. Jag har en kort checklista: stativ på, Auto-iso av, basiso på och VR av. Gärna timer på som jag ställt på 2 sekunder om jag inte har trådutlösare.
 
Det här är ju någonting som står i Nikons bruksanvisning så helt gripet ur luften är det nog inte. VR är ju en liten motor som justerar objektivet så att bilden upplevs stadigare än utan denna justering. Är då kameran helt stadig redan från början så kan ju den lilla motorn tillföra vibrationer istället för att ta bort dem. Det är väl det som Nikons ingenjörer har kommit på.
Sedan kan det kanske variera mellan olika objektiv och hur olika fotografer upplever slutresultatet.
 
När jag tar en bild med stativ glömmer jag för det mesta att slå av VR men får skarpa bilder iaf.
Hur underbyggt är detta rykte att bilder blir oskarpa med stativ om VR är påslaget?

Rent tekniskt får jag inte heller ihop det. Skall VR-funktionen börja självsvänga om kameran är 100% stilla? Då skulle de fotografer som lärt sig hålla kameran still under exponeringen också få oskarpa bilder.
Förklara gärna detta för en som gått bet på teorin.

/ Kent


Du behöver bara slå av IS/VR om kameran och objektivet är extremt stabilt och om du tar med trådutlösare. Och det är fortfarande bara en risk att det händer något med bilden. Om kameran eller objektivet rör sig det minsta lilla behöver du aldrig slå av bildstabilatorn.

//
 
När jag tar en bild med stativ glömmer jag för det mesta att slå av VR men får skarpa bilder iaf.
Hur underbyggt är detta rykte att bilder blir oskarpa med stativ om VR är påslaget?

Rent tekniskt får jag inte heller ihop det. Skall VR-funktionen börja självsvänga om kameran är 100% stilla? Då skulle de fotografer som lärt sig hålla kameran still under exponeringen också få oskarpa bilder.
Förklara gärna detta för en som gått bet på teorin.

/ Kent

Det är olika för olika objektiv/fabrikat/generation VR. Jag har t ex Nikons 70 - 200 2,8 VRII. Där kan jag inte se någon skillnad om VR är på eller av vid fotografering med stativ. Däremot med min Tamron 90 2,8 sp macro VC blir det bara "skit" om VC är på när kameran sitter på stativ. Speciellt på tider kring 0,5 till ett par sekunder blir det riktigt oskarpt. Slår man på "Live view" så kan man se hur bilden hela tiden "kryper runt" när VC är påslaget men "är stilla" när VC slås av. Det finns säkert någon här på FS som kan förklara hur det rent tekniskt fungerar med olika system för bildstabilisering.
Anders W
 
Jag vill minnas att när jag ställer in 2 sekunders fördröjning på självutlösaren på min Pentax K5, som ju har antiskaket i huset, så stänger kameran automatiskt av antiskaket, dessutom åker spegeln upp direkt när jag trycker av. Två sekunders fördröjning är ju vanligt att man använder om man inte har något annat sätt att trycka av vibrationsfritt när kameran står på stativ. Det kan ju ge en vink om vad kamerafabrikanten tycker är lämpligt.
 
VR i Nikon objektiv fungerar så att det finns två givare i objektivet som känner av rörerlser, den ena i pitch (upp och ner) och den andra i yawing (rörelser i sida). Detta känns av 1000 ggr i sekunden. En liten mikroprocessor tar emot detta och beräknar hur linselement ska röra sig för att kompensera detta. Det finns två motorer som rör linsen i motsvarande led, sida och upp och ned, och kompenserar rörelsen.
Processorn känner av om det är små vibrationer, förorsakade av fotografens skakningar, eller om det är större rörelser som görs när man ändrar bildutsnitt . Om man är på en rörlig plattform, bil eller båt och kameran skakar mycket på grund av detta, kan man koppla om till "Action" och då försöker systemet kompensera rörelsen även om den är stor.
Systemet aktiveras när man trycker ner avtryckaren till hälften, om det inte är avstängt förstås. Precis innan bilden tas centreras VR-linsen så att man sedan har maximal rörlighet åt alla håll, just när bilden tas. Det gäller speciellt om man har en lång slutartid.

Senare modeller känner också av om kameran är monterad på ett stativ och kan då kompensera för de rörelser som orsakas av spegel, slutare eller eventuella andra rörliga delar i kameran. Dessa rörelser skiljer sig i sin karakteristik från skakningar från handhållen kamera och således "vet" kameran om den är handhållen eller placerad på stativ.

Detta kan man läsa på Nikons tekniska sida
http://www.nikon.com/about/technology/rd/core/software/vr_e/
där det också finns rörliga bilder på hur det fungerar

Som alla reglersystem kan dessa självsvänga, dvs den kompenserar åt ett håll, upptäcker att den är för mycket och kompenserar tillbaka som också är för mycket, och så håller det på. Möjligtvis är det detta som Tamronobjektivet är drabbat av, som beskrivs ovan.

I bruksanvisningen för D7000 står för 18-105-objektivet: Stäng av vibrationsreduceringen när kameran är säkert monterad på ett stativ men låt den vara på när stativhuvudet inte är säkrat eller när ett enbensstativ används.
 
Stäng av VR, jag fotar mycket med stativ, en och annan bild blir oskarp pga VR, man kan se det på oskärpan som skiljer sig från vanlig rörelseoskärpa. Det är lätt att slå av men tyvärr också lätt att glömma.
 
Jag har aldrig slagit av VR på mitt Tamron 150-600 och aldrig upptäckt att det skulle ha skapat oskärpa. Fast det kanske inte är någon risk med slutartider kortare än 1/500 s. Jag antar att om VR skapar oskärpa så kommer det synas tydligt och inte som en marginell försämring.
 
Jag har aldrig slagit av VR på mitt Tamron 150-600 och aldrig upptäckt att det skulle ha skapat oskärpa. Fast det kanske inte är någon risk med slutartider kortare än 1/500 s. Jag antar att om VR skapar oskärpa så kommer det synas tydligt och inte som en marginell försämring.

Tyvärr blir det ofta just precis marginell försämring och det är beroende på slutartiden.

Tog några panoramabilder förra veckan. Vid ett tillfälle var VR på av misstag och mittenbilden blev lite suddig vilket förstörde hela serien. Ska kolla men jag tror slutartiden var ungefär 1/200.
 
Tyvärr blir det ofta just precis marginell försämring och det är beroende på slutartiden.

Tog några panoramabilder förra veckan. Vid ett tillfälle var VR på av misstag och mittenbilden blev lite suddig vilket förstörde hela serien. Ska kolla men jag tror slutartiden var ungefär 1/200.

Men den marginella försämringen borde väl synas på enstaka bilder? Om jag drar av flera bildserier med kanske totalt 300 bilder hittar jag sällan några bilder som utmärker sig. Fast å andra sidan är jag aldrig 100% nöjd med skärpa fast det tror jag beror på mitt relativt billiga objektiv.
 
Men den marginella försämringen borde väl synas på enstaka bilder? Om jag drar av flera bildserier med kanske totalt 300 bilder hittar jag sällan några bilder som utmärker sig. Fast å andra sidan är jag aldrig 100% nöjd med skärpa fast det tror jag beror på mitt relativt billiga objektiv.

Effekten är slumpmässig, på många bilder ser det bra ut men så kommer någon eller några stycken dåliga.

Stäng av VR, det är enkelt.
 
...............
Därav att det är lika förbjudet att ringa eller att vara uppkopplad med vanlig mobil när du är i luften i en helmannuell luftballong eller skärmflygning, som i ett flygplan eller annat dylikt tekniskt mer avancerat luftfordon.
Detta är naturligtvis helt OT - men ändå. Var kan man läsa om detta "förbud". Har aldrig sett något om detta i t ex BCL. Som certifikatinnehavare och ( i alla fall tidigare) aktiv pilot har jag aldrig hört talas om att det skulle vara förbjudet att använda mobilen i t ex en varmluftballong eller ett segelflygplan. En annan femma är att mobilen i princip aldrig får kontakt med marknätet när man kommer upp på lite höjd (säg 1000 m och högre.

Betr. Tamrongluggen jag skrev om tidigare så kan man i live view se hur bilden sakta "kryper runt" hela tiden när VC (heter så på Tamronska) är på och kameran sitter på stativ. Detta torde inte påverka bilden vid riktigt korta exponeringstider. (Att jag testat i princip alla min objektiv med och utan VR/VC på stativ beror enbart på att jag alltid hinner ta några exponeringar innan jag kommer ihåg att slå av funktionen:)
ANDERS W
 
VR i Nikon objektiv fungerar så att det finns två givare i objektivet som känner av rörerlser, den ena i pitch (upp och ner) och den andra i yawing (rörelser i sida). Detta känns av 1000 ggr i sekunden. En liten mikroprocessor tar emot detta och beräknar hur linselement ska röra sig för att kompensera detta. Det finns två motorer som rör linsen i motsvarande led, sida och upp och ned, och kompenserar rörelsen.
Processorn känner av om det är små vibrationer, förorsakade av fotografens skakningar, eller om det är större rörelser som görs när man ändrar bildutsnitt . Om man är på en rörlig plattform, bil eller båt och kameran skakar mycket på grund av detta, kan man koppla om till "Action" och då försöker systemet kompensera rörelsen även om den är stor.
Systemet aktiveras när man trycker ner avtryckaren till hälften, om det inte är avstängt förstås. Precis innan bilden tas centreras VR-linsen så att man sedan har maximal rörlighet åt alla håll, just när bilden tas. Det gäller speciellt om man har en lång slutartid.

Senare modeller känner också av om kameran är monterad på ett stativ och kan då kompensera för de rörelser som orsakas av spegel, slutare eller eventuella andra rörliga delar i kameran. Dessa rörelser skiljer sig i sin karakteristik från skakningar från handhållen kamera och således "vet" kameran om den är handhållen eller placerad på stativ.

Detta kan man läsa på Nikons tekniska sida
http://www.nikon.com/about/technology/rd/core/software/vr_e/
där det också finns rörliga bilder på hur det fungerar

Som alla reglersystem kan dessa självsvänga, dvs den kompenserar åt ett håll, upptäcker att den är för mycket och kompenserar tillbaka som också är för mycket, och så håller det på. Möjligtvis är det detta som Tamronobjektivet är drabbat av, som beskrivs ovan.

I bruksanvisningen för D7000 står för 18-105-objektivet: Stäng av vibrationsreduceringen när kameran är säkert monterad på ett stativ men låt den vara på när stativhuvudet inte är säkrat eller när ett enbensstativ används.

Tack för den givande förklaringen. Nu har även jag förstått. :)

Med vänlig hälsning Kent
 
Effekten är slumpmässig, på många bilder ser det bra ut men så kommer någon eller några stycken dåliga.

Stäng av VR, det är enkelt.

Fast i så fall tror jag aldrig mitt VR har råkat förstöra någon bild. Om VR försämrat är det i mindre omfattning än mina ögon kan uppfatta. Visst kan jag stänga av VR men 3 sekunder senare måste jag kanske slita kameran ur stativet när en havsörn plötsligt störtdyker. Lite så är det ju att vara fågelfotograf. Annat är det med vidvinkel på ett 10 kg stativ och vindstilla och 1 sekunds slutartid. Självklart att hade även jag stängt av VR. Hade jag övertygats om att mina bilder blev 1% sämre pga av VR hade jag också stängt av.
 
Jag skulle faktiskt rekommendera att ha bilstabilisering på när man fotar på stativ med relativ snabba slutartider. Vid längre slutartider när man pratar i sekunder så bör den stängas av..
 
Fast i så fall tror jag aldrig mitt VR har råkat förstöra någon bild. Om VR försämrat är det i mindre omfattning än mina ögon kan uppfatta. Visst kan jag stänga av VR men 3 sekunder senare måste jag kanske slita kameran ur stativet när en havsörn plötsligt störtdyker. Lite så är det ju att vara fågelfotograf. Annat är det med vidvinkel på ett 10 kg stativ och vindstilla och 1 sekunds slutartid. Självklart att hade även jag stängt av VR. Hade jag övertygats om att mina bilder blev 1% sämre pga av VR hade jag också stängt av.

Förstöra...jo det händer men oftast blir det bara lite oskarpare. Definitivt mer än 1% är det i alla fall eftersom jag slänger bilderna när det händer, det finns ju ofta en bild före eller efter som är rätt.

Har du alltså samma bländare och slutare för stativbilder som actionfoto med dykande havsörn :)

Lossar kameran, stänger av timern, slår på autoiso och max bländare, på med ett stegs överexponering och DÄR fångar du örnen :) ...allt i en rörelse.
 
ANNONS