Annons

AUTO-läge på D200

Produkter
(logga in för att koppla)

kj0rling

Aktiv medlem
Jag planerar att köpa en Nikon D200 när jag ska till New York i slutet av januari. Jag skulle gärna vilja ha ett hel automatiskt läge för att kunna bekanta mig med kameran till att börja med, min fråga alltså; finns det något hel automatiskt läge på D200:an?

Har läst lite på forumet men har inte riktigt hittat de svar jag sökt.

Tack på förhand!

Om du menar ett fullautomatprogram typ "gröna rutan" där även blixten poppar upp så nej, tack och lov. D200 riktar sig till semiproffs och lite mer avancerade amatörer. Skönt att slippa motivprogram och gröna rutor ärligt talat. Vill du ha det så satsa på D80 istället. I princip en D200 men lite mer anpassad för "nybörjare" utan att tala illa om nybörjare.

Här kan du läsa om alla funktioner på D200 och en djuplodande test:

http://www.dpreview.com/reviews/nikond200/page2.asp

Ja den har de fyra vanliga lägena PSAM, och då har du ju möjlighet till allt utom blixten. Om du dessutom har auto-iso påslaget så byter den ISO till högre när det blir mörkt.

Christian

ok, tack då vet jag. Blixten kan man ju förstå om den inte går på auto, den bör man ju märka när man ska använda.

tack för svaren!

Tänk på att bilderna från en D200 kräver mer efterarbete också, vill du ha bra bilder direkt ur kameran är det risk att du blir besviken!

Mushkot skrev:
Tänk på att bilderna från en D200 kräver mer efterarbete också, vill du ha bra bilder direkt ur kameran är det risk att du blir besviken!

Där har du en viktig poäng, t ex. D80 lämnar riktigt bra bilder rakt ur kameran medans det krävs lite skruvande på bilderna från D200.

ok, jag förstår. Men det handlar väll mest om lite levels, kurvor, skärpa och kanske lite hue/sat eller liknande?

Det är väll inga "jättearbeten" man måste lägga på varje enskild bild?

JAVA skrev:
Där har du en viktig poäng, t ex. D80 lämnar riktigt bra bilder rakt ur kameran medans det krävs lite skruvande på bilderna från D200.

Det beror väl på vilka inställningar man har i kameran vad gäller färgrymd/mättnad och kontrast?

Har iofs inte jämfört med en D80 men min D200 lämnar ifrån sig jävligt bra bilder rätt ur kameran.

Särskillt om man "framkallar" i Nikon Capture NX istället för Photoshop. Otrolig skillnad på färger och skärpa. :)

Vill jag ha bilder ur D200:an som inte kräver mycket efterarbetning brukar jag köra på följande inställningar:

Autotone ("autokontrast")
Skärpa: Medium high (1+)
Färgläge: sRGB, läge III
Mättnad: Normal (0)

Brukar sällan kräva någon kurv- eller kontrastjustering men vissa bilder kan behöva (och tål bra) lite extra uppskärpning i PS. Jag brukar köra oskarp mask med följande värden: mängd 100%, radie 0,5, tröskel 4.

Ovanstående ger i de flesta lägen bilder som passar min smak......men denna är ju som bekant,liksom baken, i allra högsta grad delad ;-)

Annars har du fått mycket bra tips ovan. Kör på programautomatik (P-läge) och använd auto-ISO. Jag brukar ställa det senare på max-ISO 800 för att hålla bruset under kontroll, max slutartid ställer jag beroende på objektiv enligt regel "1/brännvidd" för att undvika skakoskärpa.

mvh / Matti

Senast ändrad:
Mushkot skrev:

JAVA skrev:

Någon som vill utveckla detta, för jag förstår inte riktigt...
D200 är dubbelt så dyr som D80 (?)
Men ni säger att bildkvalitén blir bättre ur en D80(?)
Var ligger då "haken", var kommer belöningen för de extra pengar man får hosta upp när man köper en D200?
/Mikaela

Fotomickan skrev:
Någon som vill utveckla detta, för jag förstår inte riktigt...
D200 är dubbelt så dyr som D80 (?)
Men ni säger att bildkvalitén blir bättre ur en D80(?)
Var ligger då "haken", var kommer belöningen för de extra pengar man får hosta upp när man köper en D200?
/Mikaela

D80:s bilder ser bättre ut direkt ur kameran.. med D200's bilder måste man jobba mer själv (kontroll)

vill man ha maximal kontroll över vad som händer med bilderna och inte låta kameran fatta så många egna beslut så är det bättre att ha det på så vis som D200.

Jag håller inte riktigt med. Har haft D80, har D200. Jag tycker att D200 ger väl så bra jpg direkt ut kameran, dessutom med en matrix-mätning som kräver betydligt färre justeringar (varför har Nikon gjort den förändringen... fattar det inte... är det verkligen en förbättring (i D80 alltså) för amatörer (kontra oss halvblodsproffs :)). Sen är det förstås så att D80 är en nyare kamera och något borde Nikon ha lärt sif från D200 so kan komma D80 till godo, men detta är firmware-relaterat och om D80 verkligen gav bättre jpg skulle D200 behöva en uppdatering.

Kalle

ANNONS
Götaplatsens Foto