Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Auto rotation" funkar inte med kortläsare

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik A

Aktiv medlem
På min EOS 300D använder jag den utmärka funktionen "auto rotation", dvs att kameran känner av om bilden tas vertikalt eller horisontellt. När man sedan tittar på bilderna i displayen är de alltid vända åt rätt håll. Detta fungerar även när man laddar över bilderna till datorn via den medföljande USB-kabeln. Man behöver alltså aldrig rotera bilderna manuellt.

Men, detta fungerar inte med min nya externa kortläsare (SanDisk CF Cardreader USB2). När bilderna har tankats över till datorn är alla i horisontellt format.

Jag vore väldigt tacksam om någon kan tipsa om en lösning. Det går ju så mycket snabbare (typ 100 gånger) att ladda ned bilderna via kortläsaren.

Använd funktionen "rotera bild" finns med i så gott som alla bildbehandlingsprogram, i PSP ligger den i
menyn Image-Rotate.
Mvh

Om jag inte har fel så är roteras inte bilden i kameran. Den sätter endast EXIF informationen för "Orientation".När du för över bilderna med kortet så är det inget program som roterar bilden åt dig. Du för ju bara över informationen. Canons egen programvara löser nog det när den tankar över, men jag föredrar att läsa direkt från kortet.

Jag läser över mina med kortläsaren och rotera dem sedan med ACDSEE som kan läsa av autorotationen och rotera dem rätt.

Canons browser roterar bilderna automatiskt åt dig, starta programmet, läs in korten, markera mappen där korten ligger och då börjar programmet direkt att vända korten rätt. Enklet.

Att sätta sig med acdeese etc är ok, men tar längre tid. Kanske någon form av terapiarbete? :)

Tar ca 1000 kort oftast då jag e ute, så det hade blivit liiite mycket o vända ca 50% av dem manuellt!

Lycka till!

Grattis till en fin kamera

Dave

När jag har menyvalet för autorotate påslagen, så att stående bilder pressenteras stående i kamerans förhandsvisning och kopierar över filerna via en kortläsare till datorn, blir bilderna automatiskt rätt orienterade för mig i Capture One som jag använder för bearbetning av RAW-filer. Jag fotograferar uteslutande i RAW och kan inte uttala mig om roteringen även fungerar med JPEG och i andra program. Jag antar att orienteringsgivaren i kameran skriver i EXIF hur kameran var orienterad och det är denna information som används av bildbehandlingsprogramet.

Okej, man måste alltså installera Canons dynga till programvaror som följde med kameran. Jag trodde/hoppades att det fanns någon drivrutin till kortläsaren som får den att läsa EXIF-informationen och rotera bilderna vid kopiering (precis som sker när man laddar direkt från kameran).

Japp installera browsern bara, de andra klarar du dig utan, dock är programmet för panoramakort helt ok! du kanske vill testa senar. Tar ingen större plats.

Sen, om du har xp, så kan du ställa in att browsern ska starta då du sätter i ditt kort, då kommer ett litet fönster upp, där markerar du de bilder du vill ha, sen vart de ska sparas, om de ska sparas i en map med spec namn eller under dagens datum osv. Sen roteras de automatiskt.

Använder detta program och är nöjd. Men capture one använder jag då jag ska hantera RAW bilder.

Lycka till!

Mvh
Dave

Nu har jag testat Zoom Browser och Camera Window och det funkar ju ganska bra, men mycket omständligare än att använda Utforskaren i Windows XP för att tanka bilder. Tack för tipset i alla fall!

ANNONS
Götaplatsens Foto