philip svensson
Aktiv medlem
är på jakt efter ett program eller någonting som gör så att man kan kan byta wpa nyckel automatiskt säg varje dygn... och då självklart slumpad också. finns det något sådant?
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
AFJ skrev:
Själv är jag ganska "relaxed" när det gäller trådlös säkerhet. Jag bedömmer risken betydligt större att någon bryter sig in genom dörren eller klubbar ner mig på stan än att det skall finnas någon illasinnad datahacker inom räckvidd för min trådlösa router. Men jag vet ju förstås inte vilken situation du är i.
Mvh
Anders
swepri skrev:
Jag har faktiskt sett "wardriving" på riktigt en gång. Två spolingar i en BMW, den ene med en laptop i knät, sent på kvällen. De stod en stund utanför huset. Såvitt jag vet tog de sig inte in i mitt nät i alla fall.
/ Paj
Det finns automatiskt nyckelbyte inbyggt i WPA. Läs om TKIP.FILM) (philip svensson skrev:
mm, får kolla lite på det där. verkar som att det inte är världens lättaste att hitta...
Det som primärt utgör lockelsen är nog att skaffa sig en anslutning från vilken man kan göra olagligheter, vilket i sin tur kan leda till tråkigheter för abonnemangsinnehavaren.AFJ skrev:
Har du verkligen en så utsatt miljö/hemlig information?
MAC-adressfiltrering och dolt SSID är rudimentära skydd som ser till att ingen kommer in av misstag. Mot någon som vill in är de verkningslösa.En variant är ju att bara tillåta access från givna MAC-adresser. Det bör öka säkerheten.
Att sladdansluta när man håller på med känsliga saker är en mycket god idé.Är man verkligen bekymrad om säkerhet bör man enligt min mening inte använda trådlös access överhuvudtaget.
En jättefin tanke ända till någon av dina "gäster" sprider barnporr, ägnar sig åt dödshot eller kanske utför dataintrång från din anslutning ...bEPH skrev:
Ett annat alternativ är att ha helt öppet med en brandvägg mot de egna datorerna, då kan alla som vill surfa få surfa.
P.R. skrev:
En jättefin tanke ända till någon av dina "gäster" sprider barnporr, ägnar sig åt dödshot eller kanske utför dataintrång från din anslutning ...
Din egen trådlösa trafik är dessutom i så fall helt öppen för vem som helst att läsa. Även om jag inte tycker mig ha något att dölja vill jag nog inte att mina grannar läser precis all min epost och ser exakt vilka webbsidor jag surfar på ...
Hur kan de ta smällen menar du?
om man vill dela med sig av bredbandet är det nog betydligt vettigare att ansluta sig till Fon. De tar smällen om man delar ut bandbredd till fel klientel, din egen trafik är bättre skyddad och dessutom får du själv tillgång till Fons nät om du vill surfa ute på stan.
Det tror jag knappast. Såvitt jag förstår har någon blivit frikänd från ett fildelningsåtal med motiveringen att denne hade ett öppet trådlöst nätverk. Det gick ju inte att bevisa att det var just han som delade ut de här filerna, kunde ju varit vem som helst.P.R. skrev:
Det som primärt utgör lockelsen är nog att skaffa sig en anslutning från vilken man kan göra olagligheter, vilket i sin tur kan leda till tråkigheter för abonnemangsinnehavaren.
Förstår inte riktigt kopplingen ...bEPH skrev:
Jo, men som jag ser det så är kontantkort, McDonalds, telefonkiosker osv. lika farliga.
Jag skulle tycka det var oerhört positivt om många hade någon form av skyddad anslutning till sin epostserver. Dessvärre tror jag att det är ganska ovanligt. Har du någon statistik?Nu så tror jag inte att så många kör okrypterad epost,det mesta går nog över SSL osv. Min surfning är inget jag skäms för, det är väl snarare reklam för de sidor jag besöker![]()
Jag har faktiskt ingen aning, men förutsätter att de är seriösa nog att ha en loggning som gör att de kan bistå polisen med användaruppgifter i brottsutredningar till exempel. I så fall slipper åtminstone den enskilde individen att bli direkt misstänkt för brottet.Hur kan de ta smällen menar du?
Jag försökte förklara vad jag trodde var en möjlig drivkraft att skaffa sig tillgång till ett nät. Finns det andra öppna nät i närområdet faller naturligtvis det motivet helt. Om man som vanlig privatperson då skall drabbas av ett intrång är det förmodligen mer fråga om utmaningen.tormig skrev:
Det tror jag knappast. Såvitt jag förstår har någon blivit frikänd från ett fildelningsåtal med motiveringen att denne hade ett öppet trådlöst nätverk. Det gick ju inte att bevisa att det var just han som delade ut de här filerna, kunde ju varit vem som helst.
Jag misstänker att för de flesta läsare av den här tråden är det att skjuta lite över målet men om jag har fel så undrar de nu säkert vilka rimligt prisade lättskötta brandväggar med stöd för autentisiering och separata zoner (gissar jag att du tänkt dig) du rekommenderar till dem? Ja jag är lite nyfiken själv också ...Damocles skrev:
Lättaste sättet att hindra obehöriga är att ha en vettig brandvägg som tillåter in-line authentisering.
Nu är en hyggligt tillkrånglad nyckel av maxlängd inte så krånglig att skapa men visst är det nödvändigt för att stå emot en stund om någon verkligen gett sig tusan på att de vill in hos dig.... vilket i regel är betydligt svårare än att knäcka något relativt simpelt som WPA-PSK, som för övrigt är rätt enkelt att knäcka om du inte har väldigt knepiga och långa nycklar.
Det sistnämnda tycker jag är ett alldeles utmärkt skäl och ytterst få hemanvändare har nog varken kompetens eller ambitioner att nå högre än att bli lite mindre attraktiva måltavlor än omgivningen.WPA2 är minimum om något ska användas, annars kan man i princip lika gärna skippa att ha säkerheten för säkerhetens skull utan i sånt fall bara för att en eventuellt inkräktare ska välja något annat i området före.
Det finns flera sätt att lösa det. Peter nämnde ett alternativ där det egentligen inte hänger ihop med det trådlösa eller så måste du få ihop en lösning som fungerar med den utrustning du har. Det kan vara enkelt men det kan också bli krångligt beroende på vilka grejor du har och dina kunskaper.FILM) (philip svensson skrev:
... där får man väl ett lösenord o så fort man öppnar sin webläsare så kommer man till någon startsida så man får skriva in ett lösenord.