Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Autofocus med extender

Produkter
(logga in för att koppla)

Slinge

Ny medlem
Min 350d med Canons 100-400 is usm x2 extender funkar endast manuellt. Har hört att detta går att fixa i kamerainställningen. Stämmer det ? och i så fall hur att göra. Stefan s

Nej, det går inte att fixa. Inte ens med tejp skulle jag tro. 350D (och andra konsument/prosumer hus) har en AF som fungerar ner till f/5.6. Eftersom ditt 100-400 har 4.5-5.6 så blir den största effektiva bländaren f/9-11 vilket t.o.m är utanför specarna för vad EOS 1D-serien klarar av (f/8).

Om du undrar över tejpmetoden så innebär det snabbt att man tejpar över vissa kontakter för att lura kameran. Men som sagt, no go.

Slinge skrev:
Min 350d med Canons 100-400 is usm x2 extender funkar endast manuellt. Har hört att detta går att fixa i kamerainställningen. Stämmer det ? och i så fall hur att göra. Stefan s

Antar att du menar att autofokusen endast fungerar manuellt. Detta går inte att fixa i inställningen, AF fungerar inte om objektivets största bländare är f/5,6 eller mindre. Däremot kan man lura kameran genom att "tejpa" kontakterna som överför bländarvärdet från objektivet. Tyvärr har man ingen större glädje av det ändå, eftersom AF på 350D endast fungerar sporadiskt med 2x converter på gluggen, helt enkelt pga att för lite ljus når AF-sensorn.

inte för lite men fel vinkel

Inte för att vara petig. Men det är inte för lite ljus som gör att AF inte funkar med större bländare än 5,6. Det är att infallsvinkeln för det "yttersta strålarna" blir för liten pga mindre bländaröppning. Skulle du stå i en superstrålkastare skulle det inte funka särskilt bra ändå.

ANNONS
Götaplatsens Foto