Annons

Autofokus lyse, hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

ekis67

Aktiv medlem
Körde igår på hockey med "följande fokus", "utökad singelfocus" och höghastighetstagning. Problemet är att på min 5D MkII så tänds spotpunkten upp så man vet var man lagt focus därefter slocknar den. Detta gör det ej på 7D.

Går det att göra någon inställning för detta eller...?

Körde igår på hockey med "följande fokus", "utökad singelfocus" och höghastighetstagning. Problemet är att på min 5D MkII så tänds spotpunkten upp så man vet var man lagt focus därefter slocknar den. Detta gör det ej på 7D.

Går det att göra någon inställning för detta eller...?

Hej!

Jag har ingen 7D eller 5D, men leta i menyerna efter en inställning som heter "Fokusering med inspeglad AF-punkt" eller något i den stilen. På min 1D mkIII heter det så i alla fall.

/Arne

Om jag förstår detta rätt så använder du Servo AF och ser inte fokuspunkten lysa i sökaren, men du vill den ska göra det. Är det rätt uppfattat?

Det gör den väl inte i exempelvis 40D, och då knappast 5D Mark II, heller?

Om jag förstår detta rätt så använder du Servo AF och ser inte fokuspunkten lysa i sökaren, men du vill den ska göra det. Är det rätt uppfattat?

Det gör den väl inte i exempelvis 40D, och då knappast 5D Mark II, heller?

I MkII:an tänds den till men slocknar men då vet man i alla fall var fokus ligger. I 7D:an ser man fokuspunkten hela tiden och vet inte om den reagerar utan skulle vilja att den tänds till. Speciellt då det är lite dålig belysning i ishallar och de svarta fokuspunkterna är lite svåra där.

Är du säker på det Anders? På min 30D gör den det i alla fall. Den blinkar till men slocknar relativt snabbt igen, oavsett one shot eller servoläge..
Det går dock att plocka bort genom att avaktivera "Inspeglad visning".

I MkII:an tänds den till men slocknar men då vet man i alla fall var fokus ligger. I 7D:an ser man fokuspunkten hela tiden och vet inte om den reagerar utan skulle vilja att den tänds till. Speciellt då det är lite dålig belysning i ishallar och de svarta fokuspunkterna är lite svåra där.
På Mk III finns det 3 lägen att välja på:

0= På (lyser hela tiden)
1= Av (lyser endast vid val av fokuspunkt)
2= På när fokusering är klar (blinkar till men släcks sedan)

Kan det vara så att de valen finns även på 7D? Borde ju inte vara en alltför stor funktion att lägga till.
/Arne

Jag inbillade mig att den blinkar till bara när man kör One Shot AF, inte med Servo AF. Men det regnar så jäkligt så jag har inte lust att gå ut till bilen och hämta kameraskrällena för att kolla upp saken just nu.

Nu har jag testat. Det är enbart med One Shot AF som autofokuspunkten lyser upp när man hittar fokus på min 40D. Det händer inte med Servo AF. Ändrar jag C.Fn inspeglad visning tänds de aldrig.

7D fungerar likadant, med den skillnaden att där kan man också välja ett tredje läge för den röda belysningen, nämligen att den bara ska tändas om det är mörkt.

Aha, nu har jag hittat vad ni menar. På 40D tänds AF-punkten mycket kortvarigt när den börjar leta efter fokus, om man har valt en enstaka punkt och kör med Servo AF. På 7D händer detta bara när man väljer punkten, inte när man använder den.

Jag måste förklara att jag inte är helt säker på vad som menas i ursprungsinlägget. Alla Canon ESR kameror med undantag av 7D har LED belysning av fokuspunkten. Alla moderna Nikon Kameror liksom Canon 7D har LCD visning av vald fokuspunkt. Detta innabär att åtminstone i Nikons fall kan man även få visning av aktiv fokuspunkt vid servo AF med utökad fokuspunkt. Nackdelarna med LCD är att det finns ytterligare ett ljusupptagande skikt i sökaren som jag tycker försämrar kontrast och som gör att mattskivorna inte kan bytas.

Min rekomendation

Är att du enbart använder mittersta punkten, och helt låter bli alla andra fokuspunkter på just hockey.
Det brukar resultera i fler "keepers", oavsett vilket hus du använder.

Det kan krävas lite övning, men när du väl lärt dig att "sikta rätt" så får du färre felfokuserade bilder.

Blev faktiskt alldeles nyligen påmind om den praktiska skillnaden, när jag hade glömt att ställa om från mittpunkt "utökad" till närmaste omgivande punkter (1D mkII) och plåtade hockey.
Skillnaden var påtagligt till det sämre än vad det brukar vara.
Matchen efter, när jag hade rättat inställningen var allt som vanligt igen. (dvs klart fler bilder som hade fokus rätt).

Är att du enbart använder mittersta punkten, och helt låter bli alla andra fokuspunkter på just hockey.
Det brukar resultera i fler "keepers", oavsett vilket hus du använder.

Det kan krävas lite övning, men när du väl lärt dig att "sikta rätt" så får du färre felfokuserade bilder.

Blev faktiskt alldeles nyligen påmind om den praktiska skillnaden, när jag hade glömt att ställa om från mittpunkt "utökad" till närmaste omgivande punkter (1D mkII) och plåtade hockey.
Skillnaden var påtagligt till det sämre än vad det brukar vara.
Matchen efter, när jag hade rättat inställningen var allt som vanligt igen. (dvs klart fler bilder som hade fokus rätt).

Kör med den nya spotpkt i 7D på de senaste matcherna men jag stör mig fortfarande på att den inte kan tändas till precis i början som på 5D MkII. Kanske något Vanon kan fixa till i uppdatering av firmware.

ANNONS
Götaplatsens Foto