Annons

autofokus med extender?

Produkter
(logga in för att koppla)

nic_k

Aktiv medlem
Stämmer det att autofokusen går förlorad om man använder 1,4 x extender på Canons 300 mm f/4 IS USM optik och har en EOS 30? På Canons hemsida får man uppfattningen att AF enbart fungerar om man har optiken + extender på EOS 3 hus.

Någon som har erfarenhet av kombinationen?
/Nic

Nej.. med ett f4 objektiv förlorar du inte AF'en då största bländare med 1.4x converter blir 5.6. Med en EOS 3 kan du däremot använda en 2x converter på en f4 glugg med bibehållen AF.

300/4 + 1.4x ger bättre bilder än ett 400/5.6, enligt ett amerikanskt test, som jag naturligtvis glömt adressen till. Dock är jag tveksam till om man ser någon skillnad. Men en bra combo verkar det vara (ingen erfarenhet själv).

superkombination

Den kombinationen använder jag och är helnöjd!(dock ej IS-varianten) Autofokus funkar perfekt t.o.m. på så svåra motiv som flygande fågel! (Du ska nog inte använda IS på föremål som rör sig-möjligtvis om du kan låsa IS:en till att bara fungera i höjdled) Snabb autofokus och helskarpa bilder!

Senast ändrad:
Hej

Jag har 1.4, 1.7 och 2x konvertrar. De fungerar bra med 100-400 L IS.

Testade 2x Kenko idag med mitt 300L/2.8, fungerade bra, men det rapporterar inte datat vidare. Dock så ger inte f=2,8 med en TC att man hamnar utanför f=5.6.

Se www.roine.nu , teletest, välj tex alternate view 2 så ser Ni exdatat.

Den flygande fågeln är med 100-400L IS, men de andra med 300+ TCx2.

Ang IS så behöver man inte gå till mode 2 om bakgrund saknas, som i den flygande fågeln. Dock måste man ta bort den om man har en större fast bakgrund.

Som Henrik skriver kan man ta bort dataöverföringen, men med många piratkonvertrar är det redan fixat.

Roine

ANNONS
Götaplatsens Foto