Annons

Autofokus och bländartal?

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Det är en sak jag inte fattat med det här med autofokus och bländartal. Autofokus med min kamera ska ju fungera upp till f/5,6 men vad är det som händer sedan. Sätter jag bländaren på f/8 så autofokuserar den ju i alla fall. Är det precisionen som blir sämre eller vad är det som inte ska fungera?

Blädaren står på full öppning när autofokusen arbetar, oavsett vilken bländare du har ställt in. Nedbländningen sker precis innan slutaren utlöses när du trycker på avtryckaren.

Hajar inte detta? Vad är det som blir problem om man har ett objektiv med exempelvis 1,8 som minsta bländarvärde? Får man lov att fokusera manuellt då eller?

Har ingen som helst erfarenhet av digitalt, kanske bör tilläggas..

Det luriga är att när man talat om mindre bländare så ökar själva talet, dvs mindre bländare än 5,6 är t ex 8,11,16,22 osv. Då blir ljusinsläppet genom objektivet mindre och kameran kan få problem att fokusera med det svagare ljuset.

Jag skrev fel i förra inlägget, det ska vara så att om optikens minsta bländartal är högre än 5,6 så lirar inte autofokusen. Minsta bländartalet är ju största ljusöppningen och tvärt om så 1,8 är inte ett problem, däremot 8,0.
Det jag inte hade koll på var att bländaren är vidöppen när den fokuserar.
Optik med så lite ljusinsläpp är ju sällsynt men kan uppstå med en telekonverter på en ljussvag glugg.

BugEyes skrev:
Jag skrev fel i förra inlägget, det ska vara så att om optikens minsta bländartal är högre än 5,6 så lirar inte autofokusen. Minsta bländartalet är ju största ljusöppningen och tvärt om så 1,8 är inte ett problem, däremot 8,0.
Det jag inte hade koll på var att bländaren är vidöppen när den fokuserar.
Optik med så lite ljusinsläpp är ju sällsynt men kan uppstå med en telekonverter på en ljussvag glugg.

Ja, det verkar mer logiskt. MEN, klarar inte 20d att fokusera på mindre bländare än f5,6? Föreligger det någon skillnad mellan analogt system och digitalt i sådana fall?

Själv har jag inga problem med autofokusen på ex. f11-22? Är det inte snarare så att det är ljusförhållandena som påverkar?

En kamera av någerlunda modernt snitt sluter inte bländarlamellerna till inställt värde förrän alldeles innan spegeln fälls upp och slutaren öppnas.

Det är alltså linskombinationens största möjliga ljusinsläpp som måste vara 5,6 eller ett lägre tal.

MVH /Micke

Jag vet inte hur tydligt man ska behöva säga detta.,. mindre bländare än f5.6 är alltså t.ex. f8, f11, f16... Canon har bestämt att autofokusen inte är tillräckligt tillförlitlig med mindre (alltså större tal) bländare än f5.6 på konsumenthusen. Pro-husen har ett bättre AF-system, varvid AF fungerar med önskad tillförlitlighet ner till f8.

Man pratar alltid om objektivets maximala bländaröppning. Kameran struntar i vilken bländare du har ställt in, den mäter och arbetar alltid med objektivet på största bländaren.... för att sedan blända ned till inställt värde, precis innan du tar bilden.

Därför fungerar inte AF med t.ex. ett objektiv som har f5.6 som största öppning tillsammans med en 2x konverter, eftersom konvertern stjäler två bländarsteg. Den effektiva bländaröppningen blir alltså f5.6 + 2 steg, vilket är f11.

Detta är inget som har något att göra med digitalt/analogt.

Jeppe skrev:
Jag vet inte hur tydligt man ska behöva säga detta.,. mindre bländare än f5.6 är alltså t.ex. f8, f11, f16... Canon har bestämt att autofokusen inte är tillräckligt tillförlitlig med mindre (alltså större tal) bländare än f5.6 på konsumenthusen. Pro-husen har ett bättre AF-system, varvid AF fungerar med önskad tillförlitlighet ner till f8.

Man pratar alltid om objektivets maximala bländaröppning. Kameran struntar i vilken bländare du har ställt in, den mäter och arbetar alltid med objektivet på största bländaren.... för att sedan blända ned till inställt värde, precis innan du tar bilden.

Därför fungerar inte AF med t.ex. ett objektiv som har f5.6 som största öppning tillsammans med en 2x konverter, eftersom konvertern stjäler två bländarsteg. Den effektiva bländaröppningen blir alltså f5.6 + 2 steg, vilket är f11.

Detta är inget som har något att göra med digitalt/analogt.

Jodå, självklart har jag koll på att mindre f-värde = större bländaröppning. Därför blev det som sagt lite dribbligt när det skrevs lite konstigt inledningsvis i tråden. Sen var det aldrig nåt snack om att det gällde vissa linskombinationer utan att det gällde huset, vilket det ju aldrig gjorde. Blev därför fundersam på om det verkligen var upp till huset om det klarade av att fokusera på höga bländarvärden.

mange78 skrev:
Blev därför fundersam på om det verkligen var upp till huset om det klarade av att fokusera på höga bländarvärden.
Ja, det är upp till AF-systemet som sitter i kamerahuset..

Hos Canon är det EOS 3, samt EOS 1V och hela 1D-serien som klarar AF på f8.

Jeppe skrev:
Ja, det är upp till AF-systemet som sitter i kamerahuset..

Hos Canon är det EOS 3, samt EOS 1V och hela 1D-serien som klarar AF på f8.

Tror bestämt att vi missuppfattar varandra hela tiden här... Vad jag menade med att det inte var upp till huset var alltså att det är beroende av vilken linskombination som sitter på som avgör om huset klarar av att fokusera.

Att bara säga att vissa hus klarar av att fokusera enligt vissa bländarvärden kan således vara förvirrande. Eftersom all hus fokuserar på största möjliga öppning är det ju alltså optiken som styr hur stor den största öppningen blir.

mange78 skrev:
Att bara säga att vissa hus klarar av att fokusera enligt vissa bländarvärden kan således vara förvirrande.
Ja, det är fel att säga så. Specifikationerna för autofokusen i de olika EOS-kamerorna gäller ljusstyrkan hos det monterade objektivet.
Eftersom all hus fokuserar på största möjliga öppning är det ju alltså optiken som styr hur stor den största öppningen blir.
Ja, det är riktigt. Optiken styr dock inte vid vilken minsta ljusstyrka som autofokusmodulen klarar av att arbeta.

Det här är inte alls krångligt bara man har begreppen ljusstyrka, bländaröppning och bländartal (bländarvärde) klart för sig.

Jag brukar ha en förmåga att upprepa mig hela tiden..

Eftersom man (förhoppningsvis) redan vet att alla EOS-modeller mäter och arbetar på full bländaröppning, så är detta det enda man behöver veta. Alltså vad max bländaröppning är.

Sen behöver man bara veta vad AF-systemet på den aktuella kameran är kalibrerad för.

Ex.

EF 70-200/4L på alla EOS-modeller - AF fungerar för att maximal bländaröppning är > eller = f5.6

EF 70-200/4L + EF 2x på alla EOS-modeller utom EOS 3, 1V och 1D-serien - AF fungerar inte, för att maximal bländaröppning är f4 + 2 steg, dvs. f8. Dvs. f8<f5.6

EF 70-200/4L + EF 2x på EOS 3, 1V eller 1D-serien - AF fungerar för att maximal bländaröppning är f8..och som numera bekant, så är AF-systemet på dessa modeller kalibrerade för AF med f8 eller större.

Så..var är förvirringen?

Bra redogörelse där, Jesper!

Hur är det då med långa telen som har största bländare f/8 och AF?. Jag tror att Sigma har ett 1000 f/8 och en zoomen 50-500 f/3.5-6.3. Går inte AF på 100-optiken alls då och bara till ungefär 450mm på zoomen?

Det är lättare att förstå hur bländatalen fungerar om man tänker sig att siffran 0 representerar 0 ljusförlust. Ju högre siffra desto mindre ljusgenomsläpp. 100 är svart.
Bländare 1 är fantastiskt ljusstarkt och 64 bland de minsta bländaröppningarna som finns.

ANNONS
Götaplatsens Foto